Рафа Надал измести Роджър Федерер от върха на мъжкия тенис, но спечелвайки първото място що се отнася до финансови постъпления извън корта може да се окаже доста по-трудна задача.

Надал, който е на 24 години, се присъедини към 29-годишния Федерер и още петима други състезатели в елита на тениса, когато по-рано през годината спечели ЮС Оупън и завърши своеобразен голям шлем от титли на всички големи турнири.

Испанецът, имащ в актива си 9 титли от Шлема, се пребори с контузиите, които го преследваха през последните няколко сезона и в момента е на върха на кариерата си. Швейцарецът от друга страна имаше противоречива година с редица изненадващи загуби и ранни отпадания.

Но 35-те милиона долара, които Роджър Федерер печели годишно от спонсорски договори са над два пъти повече от постъпленията на Надал от подобни дейности - испанецът прибира „само" около 15 милиона на година, според скорошно изследване на списание Форбс.

И двамата състезатели има доходоносни договори с „Найки", като този на Федерер е оценяван на около 10 милиона на година, а на Надал - на около 7. Федерер, шести в последната класация на Форбс за най-добре платени атлети, има договори с Кредит суис, Жилет, Мерцедес Бенц и Ролекс. Надал, който в тази класация е извън първите 50, е спонсориран от Киа моторс и испанските финансови компании Банесто и Мапфре.

Победата на Надал в Ню Йорк по-рано през годината със сигурност има потенциала драстично да увеличи неговата популярност сред корпоративните спонсори и да увеличи постъпленията му от компании извън локалните пазари в Испания. Но трудният икономически климат и отзвукът от разкритията за личния живот на Тайгър Уудс, който преди се считаше за лидер що се отнася до привличане на спонсори, карат много компании да бъдат резервирани към подписване на нови договори. Рафаел Надал е утвърдено име в света на тениса, но към момента не се забелязва увеличен интерес към него от спонсори. Анализаторите изчисляват, че дори ако испанецът запази феноменалната си форма, той може да разчита на максимум 20 - 25 милиона през следващите две години.

Също като Федерер, роденият в Майорка Надал има много от характеристиките, които корпоративните спонсори търсят в един атлет. Спортни успехи, атрактивен характер и физика, глад за нови победи, желание за подобрение и постоянно усъвършенстване, уважение към съперниците и най-вече - лесен достъп на феновете. В допълнение Надал е ангажирал маркетинг специалисти от IMG, които също така представляват Федерер и рускинята Мария Шарапова. Главно благодарение на тях най-високоплатената тенисистка наскоро подписа нов договор с „Найки", оценяван на 70 милиона долара.

Най-важен от маркетингова гледна точка изглежда постоянният стремеж на Надал да подобрява играта си. Изпълнителният директор на Банесто, един от основните спонсорите на Надал, споделя: „Избрахме Рафаел Надал още преди той да стане номер едно в света. Видяхме в него качествата, с които искаме хората да асоциират нашата марка - постоянно желание за подобрение."

Разликите в постъпленията на двамата може би се дължат и на факта, че Федерер има повече подкрепа от феновете. Парадоксално е, че дори в момент, в който Надал е на върха на славата си, феновете все още фаворизират швейцареца да печели големите тенис битки. Анкети сред феновете преди течащия в момента заключителен турнир в Лондон показаха, че 46% от тях вярват, че Федерер ще спечели турнира, срещу 32% за Надал. Наскоро Федерер спечели и за пореден път наградата на АТП за фаворит на феновете, отново изпреварвайки испанеца.

Остава да видим дали трудната икономическа ситуация в Испания няма да повлияе негативно на постъпленията на световния номер едно от спонсорски договори през следващите години. Дори и това да стане факт, извън съмнение е, че победата на Надал в Ню Йорк отвори нови хоризонти пред младия испанец. Дори да не достигне феноменалните нива на рекламните договори на Роджър Федерер, Рафа Надал има всички шансове да разгърне големия си потенциал и на полето на маркетинга.