Рекламният лозунг на "Ред Бул", оня с крилете, доби нова популярност напоследък, но с добавен шеговит, ироничен, че и саркастичен контекст. Причината е в новината, че Юрген Клоп става глобален ръководител на футболните операции под шапката на австрийския концерн.
Германецът, обикновено харесван заради харизмата и постиженията си, дори от противниците си на терена, раздели футболния свят след обявяване на назначението му. По средата на миналия сезон той обяви, че напуска Ливърпул, защото се чувства "тотално изтощен и без енергия", поради което иска почивка и че скоро не се вижда отново в ролята на старши треньор. Междувременно, Клоп си купи имение в Майорка, където прекарва голяма част от времето си, далеч от напрежението на големите футболни градове.
Но макар че той няма да е треньор на никой от отборите под крилото на Ред Бул, вестта, че се е ангажирал с мащабния проект на компанията за енергийни напитки не се хареса на мнозина в Германия и не само там.
Какво представлява Red Bull Soccer?
Футболният проект на "Ред Бул" наподобява този на "Сити Футбол Груп" на Манчестър Сити. Към момента австрийците контролират следните клубове: Залцбург в родината си, РБ Лайпциг в Германия, Ню Йорк Ред Булс в САЩ и два бразилски отбора: елитният РБ Брагантино и РБ Бразил, който често е наричан РБ Брагантино II, заради това, че на практика е сателит и развива играчи за елитния тим, макар че няма официално такъв статут.
През пролетта на тази година Ред Бул се сдоби с миноритарен дял в Лийдс. Отскоро се говори, че компанията води преговори с френския милиардер Бернар Арно за съвместно придобиване на още един отбор - Париж ФК, тим от френската Лига 2, който е доста скромен в момента и в голямата сянка на съгражданите си Пари Сен Жермен (ПСЖ).
Източник: IMAGO
Ако сделката бъде доведена докрай, целта ще бъде до няколко години Париж ФК да конкурира ПСЖ, следвайки модела на Лайпциг, превърнал се във фактор в германския футбол по всички направления, като се почне от академия, структура, присъствие в елита и евротурнирите, все по-голяма фенска маса, мърчандайзинг и т.н.
Какво ще прави Юрген Клоп?
Той ще влезе официално във функциите си от 1 януари 2025 г. и всъщност ролята му не е съвсем ясна за широката публика. От него не се очаква да се меси пряко в работата на нито един треньор, но явно ще бъде нещо като техен ментор и от него се очаква да прокара стратегия за работа и постигане на цели, цялостна визия, която да следват клубовете с бикове на логото си. Той ще поддържа връзка с треньорите и най-вече със спортните директори, както пише в официалната информация след назначението на Клоп.
"Ролята ми се променя, но не е и страстта към играта и хората, които са в нея, заяви германецът в същия пресрелийз. - Виждам функциите си в това да бъда ментор на треньорите и мениджмънта в клубовете на Ред Бул, но в крайна сметка аз съм само една част от организация, която е уникална, иновативна и с поглед в бъдещето. Няма как да бъда по-развълнуван от всичко това."
Защо репутацията на Клоп е разклатена?
Някога, когато бе начело на Борусия Дортмунд, Юрген Клоп определи себе си като "футболен романтик". Като мениджър на Ливърпул той няколко пъти критикува големия си съперник във Висшата лига Манчестър Сити заради глобалистичния подход, както и заради това, че клубът на практика се управлява от Абу Даби от членове на емирското семейство.
Всичко това сега се припомня на бащата на "хеви метъл футбола", най-вече от страна на феновете на Дортмунд, огромна част от които са направо бесни на един от своите идоли. Защото Борусия е всичко, което РБ Лайпциг не е и обратното. Между феновете на двата клуба има открита вражда, а и клубните им ръководства не се обичат много. Няма да е пресилено да се каже, че германското "дете" на РБ е недолюбвано в цяла Германия, не само сред "футболните романтици" в Дортмунд, които наричат клуба от Лайпциг "изкуствено създаден клуб".
Източник: IMAGO
Причината за това е именно бизнес подходът на босовете на тима и най-вече това, че в Лайпциг на практика заобикалят правилото на собственост в германския футбол, известно като 50+1. Това означава, че единствено феновете могат да имат мнозинство в общото събрание, а нито един друг субект не може да разполага с повече от 49% дял.
Структурата на РБ Лайпциг е такава, че клубът има само 17 членове с право на глас в общото събрание и много от тях са открито свързани с компанията-майка. В същото време, членовете на Дортмунд са 170 000 и е ясно, че разликата във възгледите е концептуална.
Не може обаче да се подмине фактът, че през юни германската служба за защита на конкуренцията поиска отмяна на наредбата за структурата и собствеността на футболните клубове с аргумента, че тя е неработеща поради наличието на изключения като Байер Леверкузен, Волфсбург и Хофенхайм. В 18-страничния доклад на правителствената служба беше споменат и РБ Лайпциг като неспазващ правилото 50+1. Байерн Мюнхен е сред клубовете, които настояват за отмяната, за да могат да се конкурират финансово с другите колоси в Англия, Испания и Италия.
Деликатният момент в германския футбол
Заради всичко описано по-горе германският футбол е в сложна ситуация. Феновете, които искат моделът да остане, протестират и издигат транспаранти, като не пропускат да нападат словесно и УЕФА заради промените в евротурнирите.
Може би Клоп и РБ наистина не избраха подходящия момент за неговото назначение, но в миналото той е доказвал неведнъж, че може да се справя в трудни ситуации. Като това да се бори с хегемона Байерн Мюнхен и два пъти да направи Борусия шампион или с това да качи Ливърпул на върха на Висшата лига, слагайки край на 30-годишно чакане.
Има и много спекулации за договора му с Ред Бул. Според германски и английски медии той ще получава 10-13 милиона евро годишно. Това, ако е истина, е с около една трета по-малко, отколкото вземаше в Ливърпул. Твърди се също така, че той е настоял за клауза, която да го освободи от договора с австрийския концерн, в случай, че получи оферта да поеме националния отбор на Германия и иска да я приеме.
От 1 януари нататък обаче футболният свят ще следи как Юрген Клоп ще развива футболния проект на Ред Бул в новото си амплоа. "Най-силният трансфер на Ред Бул", както го определят медии и анализатори, за момента е по-популярен футболен бранд от клубовете на новите си работодатели взети заедно.