През последните години темата за спонсорство неизменно присъства във футболното житие и битие на Левски. На "Герена",а и не само, се начакаха на редица богаташи и популярни компании, които трябваше да превърнат отбора в гранд от сериозно европейско ниво. Да му донесат безмерна слава и много икономически облаги.
Дали обаче това се случи?
Ами нека разберем, правейки кратка ретроспекция на всички спонсори, изгрявали някога на свещената за милиони привърженици "синя" фланелка.
А те са доста и все изключително любопитни.
PEPSI (1991 - 1992)
Първите години след промените в България са изключително тежки за Левски. Отборът е в тежка финансова и управленческа криза, не може да играе и на собствения си стадион, регистрира четвърто място през 1990 и шесто през 1991.
Въпреки слабото начало, "сините" изгражда един от най-силните състави на Левски в историята. Това става докато президент на клуба е Томас Лафчис. Под ръководството на треньорите Иван Вутов, и по-късно на Георги Василев, "сините" печелят за първи път три поредни титли (1993, 1994 и 1995 г.) и три купи на страната (1991, 1992 и 1994 година).
Източник: https://www.facebook.com/CollectorsLevskiSofia
Любопитен факт от тези години е, че Левски става първият тим, който има спонсор на своите фланелки. Това се случва през 1992-ра година, когато световноизвестната компания "Pepsi" подпомага "сините". Всичко това се превръща в реалност след усърдната работа на тогавашният президент Томас Лафчис, използвал добрите си бизнес контакти в Гърция. Партньорството между двете страни продължава по-малко от година.
През март 2012 година, американската компания също подпомагаше Левски, този път доста по- периферно. Подписаният договор беше за 24 месеца, ако може да се вярва на тогавашния маркетинг директор на "сините" Милена Модева.
БАЛКАНБАНК/BULSTRAD (1992 -1996)
В зората на демокрацията започва бясното роене на банките у нас. По това време се появяват и т.нар кредитни милионери. Според мнозина, един от начините им за легитимиране е футболът у нас. От тук се пораждат и вече митичните истории за куфарчетата с валути, купуването на цели отбори, футболисти, мачове, съдии.
Луди времена!
През 1992 година Левски бива спонсориран от Туристспортбанк и Балканбанк. При конкурентите пък ситуацията е следната - Кредитна банка в ЦСКА, пловдивските брокери в Ботев, Кристал банк в Шумен, ЛЕКС в Ловеч, Елитбанк и Монтана. Локомотив (Пловдив) пък за кратко бива спонсориран от Обединена българска банка.
Източник: https://www.facebook.com/CollectorsLevskiSofia
По това време Левски постига изключителни успехи на футболно равнище, а също така се радва и на сериозен бюджет за трансфери. Така се стига и до привличането на Илиан Илиев от Черно море за рекордните 2 млн. лева. Екипите с логото на този спонсор завинаги ще останат в историята на клуба, тъй като с тях е постигната и паметната победа над ЦСКА със 7:1 на 23 септември, 1994 година. Да не забравяме и за двубоите от Шампионската лига с Глазгоу Рейнджърс, а също така и 80-годишния юбилей срещу Байерн (Мюнхен). Всички те, обагрени от "синята" фланелка със спонсор "Балканбанк".
ВИС-2 (1996 - 1998)
През 1995 година парите в Левски започват да привършват, а клубът трупва все по-големи задължения. Започва спад в представянето на отбора, а за да закърпи бюджета, столичният гранд се разделя със своите звезди. На "Герена" печелят повече от 3 млн. долара след продажбите на Илиан Илиев (Бенфика), Даниел Боримиров (Мюнхен 1860), Златко Янков (Юрдинген), Цанко Цветанов (Валдхоф), Емил Кременлиев (Олимпиакос) и Гошо Гинчев (Денизли).
В петъчната вечер на 21 октомври, 1996 година, спонсор на Левски става ВИС-2. От едната страна договорът е подписан от президента на "сините" Томас Лафчис и от техническия директор Андрей Желязков. От другата - от изпълнителния директор на ВИС Чавдар Писарски и от вицепрезидента Йовчо Кьосев.
Нуно Рейш с послание към феновете на Левски
"Бог е велик! Вярвай в себе си, вярвай, за да постигнеш"
"Има много отбори на запад, които играят с изписани на фланелките застрахователни фирми. Те са доста добре обезпечени материално", обяснява тогава Желязков пред медиите. Е, проблемът на Левски тогава е, доколко ВИС-2 може да се нарича застрахователна компания, но това не е работа на спортната журналистика...
Източник: https://www.facebook.com/CollectorsLevskiSofia
"Остойностяването на договора е единствено чрез рекламата, която ще ни прави Левски, и по никакъв друг начин. Ние сме генерален спонсор, а не генерален разрешител на проблемите на отбора в първенството. Те се решават на терена", казват тогава шефовете на ВИС-2.
Според статия на вестник "Капитал" от този период, от ВИС-2 също така обещават да не се месят изобщо във футболните въпроси, като например селекция и премии. Изготвен е точен бизнесплан, според който рекламата по фланелките и останалата част на екипите, както и рекламата на стадиона, се равнява на около 20-30 000 марки за всеки мач на Левски. ВИС-2 обаче имат условие - клубът да не рекламира нищо друго.
През този период се заформя и голяма вражда със Славия, които биват подпомагани от СИК. Така се стига и до прекратения финал за Купата на България между двата тима през 1996 година. "Това не беше футболен мач, а война между две български групировки. Едната спечели, а другата страда и протестира. Местното първенство е едно от най-корумпираните в Европа", пише агенция "Ройтерс" след скандала.
МТЕЛ (1999 - 2015)
През 1998 г. клубът е пререгистриран като акционерно дружество. Покойният вече бизнесмен Владимир Грашнов влиза в управата на Мобилтел през 1997 г., след като бившият собственик Красимир Стойчев продава GSM-оператора на Майкъл Чорни. През 1998 г. "Мобилтел" става генерален спонсор на Левски срещу 200 000 германски марки годишно. В края на годината бизнесменът изкупува акциите на тогавашният собственик Томас Лафчис. Изпълнителен директор става голмайстор №1 в историята на клуба - Наско Сираков, а за треньор е назначен спечелилият КЕШ с Цървена звезда през 1991 година - Люпко Петрович.
За сравнително краткия период начело на клуба, той полага основните на европейски тип управление и резултатите не закъсняват.
За нещастие, Владимир Грашнов умира през 2001 година след боледуване от левкемия. 14-години по-късно получава посмъртно награда за цялостен принос към изграждането и развитието на клуба.
Източник: https://www.facebook.com/CollectorsLevskiSofia
Спонсорството на МТЕЛ остава, а след Грашнов, клубът е поет официално от руския олигарх Майкъл Чорни. Периодът му на управление се помни като "голямото харчене на пари". През 2001 влиза в надзорният съвет на клуба. По времето на Чорни Левски има най-висок бюджет, близо 20 млн. лева, а заплатите в клуба са мечта за всеки български футболист. Заради проблемите си с родните власти, бизнесменът прехвърля акциите си и отговорността за съществуването на клуба на адвокат Тодор Батков, който чрез стабилния спонсорски договор, съумява да държи Левски на крака чак до 2015 година.
Докато мобилният оператор грее на "сините" фланелки, на "Герена" постигат велики успехи - 8 титли на България, 5 Купи на България, 4 Суперкупи на България, 1/4-финал за Купата на УЕФА (2005), класиране в груповата фаза на Шампионската лига (2006), групова фаза на Лига Европа (2010).
VTB CAPITAL (2012 - 2014)
През годините финансовото влияние на МТЕЛ в Левски отслабва и през март 2012 година дъщерното дружество на руската банка "Внешторгбанк" - VTB Capital официално е новият основен спонсор на Левски.
"Договорът с VTB Capital е с много ясен механизъм как може да продължи сътрудничеството с новия спонсор. Не мога да разкрия сумата по него, но тя е достатъчно съществена и запълва по-голямата част от традиционната дупка в бюджета. Това спонсорство и материалното изражение ни дава спокойствие и сигурност, което е много важно. Благодарение на това, ние сме единственият или един от малкото, които плащат пълния размер и редовно заплатите на играчите си, както и данъците си", споделя щастливият Тодор Батков в деня на подписването на договора.
Източник: Официален сайт на Левски
В края на 2013 година, договорните взаимоотношения между двете страни изтичат и те не биват подновени. Смята се, че руснаците са наливали по 3 млн. евро на сезон в "синия" клуб. Оттам насетне Тодор Батков неуморно говори как следващият голям спонсор на Левски ще бъде енергийният гигант "Газпром", но това така и не се случва.
ЛЕВ ИНС (2014 - 2015)
Левски и застрахователна компания "Лев Инс" подписват договор за сътрудничество до края на календарната 2014 година. Двете страни тогава не обявяват конкретните параметри по споразумението, но новият спонсор на "сините" финансира не само представителния тим на 26-кратните шампиони, а и неговата детско-юношеска школа.
Източник: Официален сайт на Левски
Със сигурност обаче от клуба не правят добра реклама на фирмата, тъй като с нейното лого инкасират един от най-слабите полусезони в цялата си история. В крайна сметка селекцията на Стойчо Стоев "спечелва" позорното право да играе във втората плейофна шестица през сезон 2014/2015. Без официален спонсор на екипите си, няколко месеца по-късно левскарите губят и финала за Купата на България срещу Черно море с 1:2.
VIVACOM / EFBET (2015-2019)
На 31 юли, 2015 година, телекомуникационната компания "Виваком" става официален спонсор на Левски. Първоначално договорът е за една година, но след това се удължава, когато управлението на клуба е поето от Спас Русев.
Според него това е най-големият спонсорски договор в историята на българския футбол, като в касата на клуба щели да влизат милиони левове на година. Поради този факт, се продава и името на клубния стадион, който и в момента се нарича "Vivacom Arena - Георги Аспарухов". В едно от своите интервюта, бизнесменът дори призовава феновете на Левски да станат абонати на въпросният мобилен оператор, ако искат бъдещето на любимия им клуб да бъде подсигурено...
Източник: LAP.bg
В началото на своето управление Спас Русев също така казва: "Мой приоритет става съществуването на клуба - погасяване на задължения, стабилизиране на финансовото положение, внасяне на необходимото спокойствие в играчите и треньорския щаб".
Нито едно от тези неща не се случи.
В края на 2018 година, Левски предоговаря договорните си отношения с Efbet и букмейкърската компания става основен спонсор на клуба. От компанията и до тогава помагат на "сините", но новият контракт е със значително по-добри финансови условия в сравнение със стария. Нещо, за което ТОПСПОРТ Ви съобщава първи, през месец ноември 2018 година.
Източник: LAP.bg
На "Герена" започват да получават по 184 хил. лева на месец от букмейкъра. Това означава, че в клуба влизат малко над 2,2 млн. лева на година или общо 6,6 млн. лева за целия срок на договора, който не бива изпълнен. До тогава логото на Efbet стои на гърба на екипите на Левски. Но от този момент вече заема челно място на фланелките на "сините" и заменя досегашния генерален спонсор Vivacom.
7777.bg
На 9 юли, 2019 година, с оглед новата власт на "Герена", официален спонсор на клуба става Национална лотария, а логото на компанията 7777.bg изгрява на екипите на тима. С оглед на всички проблеми около собственика Васил Божков и отнемането на лиценза на гореспоменатата фирма, ще бъде интересно да видим дали четирите седмици ще бъдат на "сините" фланелки и при подновяването на шампионата.
Източник: LAP.bg
Zolyo
на 07.04.2020 в 18:17:16 #9Добра статия показваща “спонсорите” на Левски. От всички изредени, само Пепси е уважавана международна компания. Останалите са със съмнителна репутация, като ВИС 2 е най-голямото падение. Както и престоят на “уважаваният бизнесмен” Майкъл Чорни, на родният му руски май се нарича Миша Чьорний, който сега се крие в Израел и Господ знае колко страни го търсят с червена бюлетина. Не че конкуренти като ЦСКА са били по-добре с компании като Мултигруп, или пък Славия със СИК. Където е собственикът на Мултигруп, там са и собствениците на ВИС 2 и СИК. Тези “спонсори” показват колко е бил пропаднал БГ футбола и защо още е на сегашното си дередже.
toshev
на 07.04.2020 в 16:58:05 #8Дълги години на наливане на средства в бездънна яма. Особено последните 10.
ChernotoVlechugo
на 07.04.2020 в 16:35:26 #7МВРто и БФСто са забравили
stanyo-filipov-QZzEeoZw
на 07.04.2020 в 16:10:04 #6Все криминални организации.
DrINKO
на 07.04.2020 в 16:01:46 #5ChubAKA През всичките тези 30 години спонсорите им са само мутри и престъпници! ---------------------------- айде сега, Динко - посочи ми един български отбор с някакви що-годе претенци, който да се е управлявал от различни бизнесмени? Само един посочи ------------------------------ Чубака, тази статия е за спонсорите на отбора ви! Аз не се сещам за мутри да са били изтипосвани на червеният екип. Наистина. И трите мобилни оператора са спонсорирали ЦСКА по време в което са били собственост и управлявани от международни компании с традиции в телекомуникацията."Синтофарм", " COMCO" и "Transimpex" също не са мутри и престъпници. Има 3 години в които Мултигруп са били собственици и спонсори....
Ba4o_Kiro
на 07.04.2020 в 14:47:04 #4Чудесна статия, но трябваше да завърши с какво следва - "Тото 2"
DrINKO
на 07.04.2020 в 14:32:32 #3Аххх колко жалко е да си кОвра на всяка власт и 105 години да срамиш името на Апостола....
stoyan-stefanov-uYo8oGpP
на 07.04.2020 в 14:02:38 #2Ех тия галеници на власта
DrINKO
на 07.04.2020 в 13:56:12 #1През всичките тези 30 години спонсорите им са само мутри и престъпници! Включително и ВИВАКОМ, които единствено във времето когато са собственици на мошеника Спас решават да дават пари в леЦа.