Съвсем наскоро BMW представи своята визия за бъдещето, лансирайки двата си нови върхови модела - i8 Roadster и обновеното i8 Coupe. Това са автомобилите, които задават тона на развитие на баварската марка, като части от тях - под формата на стилистични елементи, технологии и други решения, ще преминават постепенно и към по-обикновените модели на компанията.
В миналото подобна роля има един друг, не по-малко специален автомобил. Създаден е с изцяло с имиджови цели, дизайнът му е италиански, а визията му потресаващо смела за годината, в която излиза на пазара. Това е изумителната история на култовото BMW M1.
Нарисуваното от италианското дизайнерско студио Giugiaro, спортното купе се появява през 1979 г. Първоначално автомобилът е трябвало да се произвежда от Lamborghini по поръчка на BMW, а идеята била да бъде използван за състезателни цели. За съжаление обаче италианската компания била ударена от сериозни финансови проблеми, което принудило германците да си поемат контрола върху производството на M1.
Според неофициалната информация, баварците трябвало да вземат чертежите на M1 от Lamborghini по не толкова цивилизован метод, тъй като италианците не искали да ги предоставят доброволно. В крайна сметка BMW се заели с разработката на първите прототипи, а впоследствие стартирали и прозиводството на серийния автомобил. Уловката е, че германците привлекли и няколко от инженерите на Lamborghini в своите редици.
BMW M1 може и да изглежда малко ретро до днешните елегантни суперавтомобили, но за времето си този двуместен модел е изглеждал като от друга вселена. Клиновиден профил, отварящи се нагоре фарове и средно разположен двигател с огромен и набразден с отвори за охлаждане капак.
Сърцето на цивилната версия на тази машина е 3.5-литров 6-цилиндров двигател с мощност 273 к.с., които задвижвали тежащото 1300 кг купе до максимална скорост от 261 км/ч.
Основната цел на BMW с този проект е била да се състезава с M1 в състезателната Група 4, но в крайна сметка колата се озовава в основата на едномарковия шампионат M1 Procar. В тези серии се състезавали абсолютно идентични машини от един и същи модел и една и съща спецификация с мощност 470 к.с. - BMW M1.
Шампионатът изиграл ролята на поддържащ за Формула 1, но много от пилотите в Ф1 решили да се пробват и зад волана и на тези вълнуващи коли. Така например през 1979 г. шампионатът е спечелен от Ники Лауда.
В периода 1978-1981 г. са произведени само 451 такива автомобила, като в това число влизат както състезателните машини, така и подготвените за използване по обществената пътна мрежа автомобили.
През 2008 г. от BMW представят концептуалната разработка Hommage Concept, която представлява модерната визия за евентуален наследник на легендарното M1, което и до днес остава един от най-редките модели на BMW.
До серийна версия на Hommage Concept така и не се стига, но именно този автомобил в крайна сметка провокира дизайнерите на германската компания да вложат усилия в разработката на ново спортно купе. И така се появява i8.
Източник: iStock
Източник: iStock
Източник: iStock