Във Формула 1 през новия сезон ще се завъртят около 3 млрд. долара. Приблизително такава става сумата, ако обединим бюджетите на всички екипи в едно. Според анализатори на най-бързата надпревара участието на отборите в новия сезон ще им струва 2,986 млрд. долара, а през миналия сезон разходът е бил 2,815 милиарда.
В следващите редове ви предлагаме разбивка на основните пера, които трябва да осигури финансово един тим в рамките на един сезон, както и допълнителните дейности, които са нужни, за да може отборът да подготви добра кола.
Кои харчат най-много?
Лидери в тази класация са Тойота, Ферари и Макларън
За двигатели
Хонда харчи за двигатели 250 милиона долара, което е повече от 65% от бюджета на тима. Тойота, Макларън и Ферари също не са далеч от тези проценти. Интересно е, че Рено са инвестирали в разработката на двигатели 125 милиона долара (при бюджет 342 млн. долара), а това се оказа достатъчно, за да спечели Фернандо Алонсо две титли.
Аеродинамически тунел
На второ място по разход е наличието в даден тим на собствен аеродинамически тунел (или два, както имат водещите отбори). Тази инвестиция поглъща около 20% от бюджета. Ако отборът няма такъв, а ползва под наем, това му струва около 40 милиона долара (при седемдневна ангажираност и 60-80 души персонал) и още около 20 милиона разходи за консумативи.
Разработка и изследвания
Примерно отделът "Research and Development" не включва в себе си разработката на двигатели и аеродинамиката на колата. Една от най-важните задачи, за да се сдобиеш с успех, е да извлечеш максимума от гумите. Това обаче води след себе си сериозни изследвания относно динамиката на колата. Стендове, които имитират движение по трасе, са оборудвани със съвременна хидравлика - цената им е около 10 милиона долара, а в комплект към тях вървят и поне 10 висококвалифицирани инженери, които да ги управляват. Това просто е задължителният минимум.
Тестове и състезания
Отборите обичайно правят седем или осем шасита на сезон. Всяко от тях струва около 500 000 долара, което прави разходи около 40 млн. долара.
Заплати на отбора
С най-големия щатен персонал във Формула 1 разполагат Ферари и Тойота - между 800 и 1000 души. По-голямата част от тях са високоплатени. Към тези два състава можем да добавим и Макларън, при което говорим за разходи от около 40 милиона долара за заплати. Например, привличането на Ейдриън Нюи в тима на Ред Бул ще струва на собственика Дитер Матешиц около 10 милиона долара. Преди години целият бюджет на техническия персонал на Ягуар за един сезон се е вмествал в тази сума.
Заплати на пилотите
Заплатите на пилотите растат непрекъснато. Разликата между богатите и бедните пилоти обаче остава все така голяма. Кими Райконен е най-добре платеният състезател в момента с 51 млн. долара. В същото време Антъни Дейвидсън в Супер Агури ще заработи по-малко от милион.
Относно пилотите има шефове, като Флавио Бриаторе, например, които почти виртуозно лавират и си осигуряват нужните попълнения. Преди няколко години Бриаторе така взе Алонсо, който тогава не струваше много. Фернандо спечели две титли с Рено и отиде в Макларън, но, бъдете сигурни, че и Флавио е доволен от това.
Пътувания и хотели
Екипът на Ферари пътува по целия свят в първа или бизнес класа. Екипът винаги отсяда в четири или петзвездни хотели. В същото време Уилямс пътува с EasyJet и отсяда в обикновени хотели. Общо разходите на един тим по това перо варират между 7 и 10 млн. долара.
Гостувания и представяния на тима
Водещите отбори харчат за това около 15 милиона долара на година. Обслужващите агенции прибират 10%, ако доведат спонсор или организират нещо. Представянето на тима обикновено излиза около 200 000 долара. Ред Бул, които построиха бамбуков път в Шанхай, платиха повече за рекламния си клип - 2 млн. долара. Доста попмозна бе и презентацията на Макларън, на която бяха представени новите спонсори и Фернандо Алонсо, но сума не се съобщава.
Равносметката
Накрая е интересно да направим една равносметка на харчовете на един тим съотнесени към спечелените точки в края на сезона. Определено тук трябва да отчетем прогреса на Рено в последните години, защото калкулацията при тях е 1,57 млн. долара за точка. Очевидните проблеми в тима на Уилямс доведоха до внушителния резултат - 17,7 млн. долара за точка. Просто въпрос на пари, биха казали някои...
Калин Каменов
Тим бюджет (в долари) точки стойност на 1 точка
Рено 342,00 млн. 206 1,57 млн.
Ферари 406,50 млн. 201 2,02 млн.
Макларън 402,00 млн. 110 3,65 млн
Хонда 380,50 млн. 86 4,42 млн.
БМВ Заубер 355,00 млн. 36 9,86 млн.
Тойота 418,50 млн. 35 11,96 млн.
Ред Бул 252,00 млн. 16 15,75 млн.
Уилямс 195,50 млн. 11 17,77 млн.
Торо Росо 75,00 млн. 1 75,00 млн.
Спайкър 120,00 млн. 0 -
Супер Агури 57,00 млн. 0 -
sim_e_on
на 15.03.2007 в 18:12:27 #3Не мога да разбера какъв е дълбокият смисъл на графата "стойност на 1 точка" Излиза, че на Торо Росо точката е бая скъпичка, а на Спайкър и Супер Агури сумата направо отива към безкрайност ТОПСПОРТ, не се увличайте по американски "презентационни трикове"!
Taj Mahal
на 09.03.2007 в 20:32:28 #2аз сум по-богат ама не хваля нали
piter blood
на 09.03.2007 в 14:50:26 #1Каква икономия бе,тия ме разсмиват.Тоя спорт се прави с МНОООГО пари.Някой беше казал преди време "във Ф1 има от всичко по много".Това обаче не ми пречи да гледам стартовете с удоволствие.