В изминалите години шефът на Формула 1 Бърни Екълстоун използва всяка възможност да придърпа по-голяма част от приходите за себе си. Ф1 е успешен световен модел, но не и за собствениците на пистите.

На тях най-известното автомобилно състезание в света носи само загуби и за това е виновен Бърни. Британецът получи от ФИА правата да организира Гран При за повече от 100 г. Той събира пари от всички писти, за да позволи 10-те отбора и 20-те коли да се състезават на тях.

Тъй като на много места искат да приемат Формула 1, дълги години Бърни държеще всички козове. Можеше да иска, да иска много. Много преди да пристигнат болидите,
организаторите знаеха, че ще са на загуба.

В Малайзия, където сериите дебютираха за първи път през 1999 г., в Бахрейн и Шанхай, където се въртят обиколки от 2004, и в Сингапур (първото нощно състезание) Ф1 е престижен лукс, спонсориран от държавата. Дали се печели или губи, там не е толкова важно. Тези страни се възползват от популярността, която им носи Гран При.

Не навсякъде е така. "Всъщност ние не се конкурираме с писти, а с държави", казва шефът на "Нюрбургринг" Валтер Кефиц. Въпреки това за него формулата е интересен бизнес.

Тя е кралска класа и качва престижа на всичко, което правиш. Писта без Ф1 е като цирк без дресура на животни. Както и колегите му от "Хофенхайм", в миналото Кефиц се надяваше, че Германия ще се съгласи да покрие загубите. Той се обосновава с огромната икономическа полза за района.

Преди 3 години сметката за "Нюрбургринг" изглеждаше така: 300 000 посетители, 60 млн. оборот и 10 млн. печалба. Състезанието осигурава 15 000 работни места в 3000 фирми - от доброволци и бензинджии до хотелиери. Но заради отлива на публика, икономическата криза и по-голямата такса, която иска Екълстоун (10 % годишно увеличение) сметката вече не излиза.

Градският съвет в Хофенхайм реши, че повече не може да плаща толкова много за Ф1. Сега градът се надява, че Бърни ще намали цената. В противен случай през 2010 г. няма да има Гран При на Германия.

От няколко години Гран При на Германия се провежда веднъж на "Хокенхайм", веднъж на "Нюрбургринг". Миналата година таксата на Бърни беше 15 млн. евро, а възможностите да печелиш пари от Ф1 - минимални.

Британецът не позволява никакви реклами по трасето, защото рекламните площи продава само той. Остават приходите от билети, които са твърде малки. След отказването на Михаел Шумахер на състезанията ходят все по-малко зрители.

Дори в Мелбърн, посещаван от 300 000 души за 4 дни, организаторите са на загуба. Най-гледаното Гран При е в Монреал. Канадците обаче отказаха да плащат сметките на Екълстоун и тази година не са в календара. Същото направи и Франция - през 2009 там няма състезание за първи път в историята на Формула 1.

Който не плаща, излита. Така разсъждава Бърни. Той работи в комбина с приятеля си и шеф на ФИА Макс Мозли и затова му е лесно да реди календара по своя воля. Играе така от много години, ала от известно време натискът се усилва. Защото големите автомобилни концерни не са доволни, че печели твърде много за тяхна сметка.