Флавио Бриаторе е една от най-колоритните личности във Формула 1. Ексцентричният италианец говори пред "Аутоспорт" за амбициите на Рено за новия сезон и за промените в шампионата.

- Може ли новак да спечели шампионата?
- Много неща се промениха, но и днес продължавам да вярвам, че този, който е изкарал във Ф1 десет години и не е спечелил нищо, няма да започне да печели сега. В същото време вярвам, че един млад талант може да вземе титлата. Също така смятам, че през новия сезон възможност да печелят състезание ще имат 3-4 отбора, в това число включвам Ралф Шумахер с Тойота и Дженсън Бътън с Хонда. В края на миналия сезон тимът им изглеждаше много добре. Битката ще е между Ферари, Макларън и Рено. Това е интересна и доста обнадеждаваща ситуация. Да, Ферари вече няма Михаел, но има двама абсолютно пълноценни пилота!

- Физикела трябва да поеме ролята на лидер в Рено?
- Физикела трябва да помогне сам на себе си. Задачата на екипа е да му предостави добра кола и обслужване. Все пак не ние караме колата. Ако сте виждали Джанкарло през тази година, сигурно сте забелязали, че той се е променил. Вижте го и как ходи, той не ходи - лети! През миналата година, когато му се отдаваше да се качи на подиума, бе повече от щастлив. Той е уверен, че Хейки няма да му се даде лесно.

- Джанкарло ще се чувства ли по-отговорен?
- Не смятам. Когато бе до Алонсо, отговорността бе по-голяма.

- Как стоят нещата от ваша страна?
- Вие ме знаете - аз съм си все същият. Физикела има талант да побеждава, но на таланта трябва да се помага. Формула 1 изисква пълна концентрация. Ние изкарваме на пистата 7-8 месеца и през това време Джанкарло постоянно трябва да мисли за състезанията. Да говори с инженерите, да си задава въпроси, ако нещата не вървят добре. Минава състезание, зачеркваш го, защото идва следващо. Ако иска да бъде лидер, трябва да се стреми към това.

- Силните страни на Фернандо Алонсо ще повлияят ли на представянето на Хамилтън?
- Това са проблеми на Фернандо и Хамилтън, не на мен. Ще видим. За телевизията и журналистите новият шампионат може да стане интересен. Всъщност точно това и ни трябва, за да бъде Ф1 по-интересна. Ние не искаме надпреварата да бъде скучна, а да бъде по-емоционална. Може би през новия сезон ще станем свидетели на по-голяма борба между всички пилоти, а това ще е хубаво.

- Може ли да сравняваме Хейки с Хамилтън, след като се базираме на техния опит?
- През 2002 г. Хейки работи много добре по време на тестовете, но му бе рано да участва в състезания. Преди година той получи добро предложение от друг тим, но успях да
го убедя да остане. В момента нищо не мога да обещая, но съм уверен, че  Рено ще е сред лидерите. Останалото зависи от нашите съперници. Нека да дочакаме до състезанието в Австралия. Доволен съм от екипа, защото заедно свършихме потресаващо много работа. Уверен ли съм, че Хейки ще печели състезания? Фернандо победи в Унгария през 2003, с Шуми записах успех на "Спа" в Белгия. Ако искате да печелите, ви е нужен нов състезател. Ако ме питате кой ще има качества да печели през новия сезон, дайте им списък с пилотите и след Фернандо ще отбележа Ковалайнен!

- Напускането на Фернандо не се е отразило много на екипа?
- Да. Отборът не е един човек. Един пилот нищо не променя. Погледнете Макларън, Кими бе при тях 5 години и през това време всички го смятаха за отличен пилот, по-добър от Фернандо, но нищо не постигна. Всичко е толкова просто.

- Какво загуби тогава Рено с напускането на Алонсо?
- Не смятам, че нещо сме загубили като екип. Загубихме професионалист. Ние искаме да се състезаваме с Макларън и Ферари, защото искаме да сме съперници на най-добрите. Нас не ни вълнува какво правят другите отбори, а Ф1. Всички говорят днес за технологиите на двигателите. В какво всъщност се състои нашата работа - ние правим голямо телевизионно шоу в световен мащаб. Нашата задача е да доставим удоволствие на феновете. Ето това искаме.

- Рон Денис говори за по-голяма зрелищност на Формула 1 през новия сезон...
- Да направим Рон забавен? Това е нереално. Боже, какво говорите! Тази мисия е неизпълнима. Рено и Бенетон винаги са били открити отбори и вярвам, че това е правилна стратегия. Ние трябва да бъдем по-близо до хората, защото в момента сме на дистанция от тях и от пресата. Смятам, че трябва да бъдем по-близо един до друг и заедно да подобряваме нашия спорт. Не искам повече да говоря за Рон.

- Как тогава Денис ще управлява Фернандо?
- Персоналът се забавлява с това, че тима иска да изглежда симпатично, но повече за Макларън не искам да говоря

- Какво ще е вашето бъдеще. Какво ви движи?
- Отборът ме движи напред. Миналият сезон за нас бе доста напрегнат. Много исках да вземем титлата. Пропуснахме две възможности и не знаех дали щяхме да имаме трети шанс. За мен е важен отборът. Когато губите приятел като Фернандо, трябва да се слеете с екипа. Тайната на моя успех и този на Рено е в хората. Те искат да имат сигурност за бъдещето си. Ако Рено ще се състезава, значи имаме бъдеще. Хората в екипа сме си дали дума и всеки държи на отговорността си. Ако напусна отбора, това ще доведе до доста промени.

- Флавио, няколко пъти говорихте за Фелипе Маса. Колко добър е той според вас? Може ли да стане по-добър от Кими?
- По-принцип Маса не ме впечатляваше много, но през миналия сезон показа много добри резултати и се нареди сред водещите пилоти. Само глупакът не би си променил мнението за него, признавам това.

- До колко новата кола на Рено вече се е приспособила към гумите на "Бриджстоун"?
- В това отношение ние загубихме доста. Тествахме новите гуми в аеродинамическия тунел и видяхме разликите. Те си проличаха особено при малките завои. Трудно ни бе да балансираме колата. Нашето преимущество е в това, че в Херес изминахме 1300 км. с всяка кола и вече започваме да сработваме нещата.

- Фернандо има характерен стил на каране и колата бе пригодена за него. Новият болид на Рено пригоден ли е за Физикела?
- Ние строим кола по принцип, а не се съобразяваме със стила на даден период. Не сме правили кола специално за Фернандо или за Джанкарло. Какво значи кола за пилот, ние имаме и тест-пилоти. Това значи ли, че трябва да правим коли и за тях. През миналия сезон Физикела и Алонсо имаха еднакви болиди

- Рискува ли според вас Фернандо, след като премина в отбор, който не е печелил титлата от 1999 година?
- Толкова отдавна ли не са печелили!? Удивително! Голям тим, който разполага с такива технологии. Това е потресаващо! Колкото до Алонсо, изборът си е негов. Уважавам решението му, защото заедно имахме славни дни. Напускането му за нас е предизвикателство и шанс да се докажем. Ако ние не печелим, а печели Алонсо, ще се радвам за него.

- Ще бъде ли отборът на Ферари по-слаб без Михаел?
- Не смятам, че ще са по-слаби. Ферари ще има предимство през новия сезон, защото от дълго време кара с гуми на "Бриджстоун". Имат натрупана база при изследванията. През миналата година Маса бе действително бърз, а Кими - не мога да бъда конкретен за него. Ако в едно състезание заради грешка загубите 3-4 сек., губите надпреварата. Ако в един шампионат изпуснете 16-17 сек., изпускате титлата. Всичко е свързано. През миналия сезон бе очевидно, че Ферари бе по-бърз, но ние правихме по-малко грешки. Скудерията имаше възможност да спечели титлата, но ние триумфирахме за втори път. Сигурен съм, че до състезанието на "Сузука" залогът за титла на Ферари бе 75%, а за нас 25%. Триумфирахме ние, ето това е тънката разлика.

- През миналата година казахте, че не всички отбори се поставени при равни условия. През новия сезон нещата ще бъдат доста по-добри?
- Нека започне шампионатът и ще видим. Сега е рано да са говори. През миналия сезон имаше две три ситуации, които не ми харесаха и аз ги коментирах. Ще дам пример с надпреварата на "Монца". Наказанието за Фернандо бе доста жестоко и нечестно. Това е моето убеждение. В крайна сметка се видя, че има Бог, защото ние ликувахме.