В развитието на кариерата си Дейвид Култард често е разполагал с болид, който може да го направи шампион. Tой кара за Уилямс, Макларън и Ред Бул, но така и не успя да стане шампион. Шотландецът завърши кариерата си в Ред Бул, само година преди Червените бикове да изградят конкурентна на лидерите кола. В пространно интервю Култард разказа за живота си след Формула 1, ролята му на наблюдател, интереса му в другите моторни спортове и развитието на бившия си тим Ред Бул.

- Г-н Култард, как върви животът ви, след като се пенсионирахте? Не ви ли блазни идеята да седнете отново в болид от Формула 1?
- Кариерата ми като пилот завърши. Но аз продължавам да работя като съветник в Ред Бул, освен това съм коментатор за Би Би Си. Нямам много свободно време, даже никакво. Собственикът на Ред Бул Дитер Матешиц е доволен от това, с което се занимавам.

- Да се съсредоточим върху Ред Бул. Промени ли се нещо в тим след идването на Себастиан Фетел?
- Със сигурност.Фетел е млад, но много талантлив пилот.С него тимът е по-силен. Точно заради това реших да приключа. Един пилот никога не губи желанието си да се състезава. Аз не спрях заради контузия или заради нежелание.

- Ако Себастиан не беше дошъл, можехте ли да останете поне още един сезон?
- Беше възможно. Но той дойде и аз вярвам, че двамата с Марк Уебър са най-силният тим в момента. Все още се чувствам като част от успеха, който и от двамата да спечели дадено състезание. Не е същото, като да си в болида, в момента се чувствам като механик или инженер.Не усещаш физическите усилия на пилота, но емоцията е същата. Част съм от изграждането на този тим. През годините се развиваме, изчистваме се от хората, които ни пречат. А парите, които компанията Ред Бул дава за издръжката на двата си тима (Ред Бул и Торо Росо - б.а.), са нещо невероятно.

- Новите правила за сезон 2009 помогнаха ли на Ейдриън Нюи в изграждането на болида? Според самия него RB5 е било последното му голямо предизвикателство.
- Да, определено. За последно такива промени имахме през 1998 г. и тогава начело на техническия екип в Макларън бе именно Нюи. Той направи болид, с който доминирахме през онази година. Бях сигурен, че през този сезон Ред Бул ще има силна кола. Вярата в болида ми дойде още в първия момент, когато излязохме на пистата. Ясно беше, че това е много добра кола. RB5 е колата на сезона. Браун също има много добър, бърз и стабилен болид, от който те вземат максимума. Но Ред Бул променяше колата във времето, а във Формула 1 промените са от голямо значение.

- В първите си години Ред Бул не беше много добър тим. Имаше моменти, в които феновете не виждаха никакво бъдеще в отбора?
- Ясно е, че хората искат успехи веднага. Но Рим не е построен за 1 ден, същото важи и за изграждането на конкурентен отбор. Но ако прегледате внимателно периода от 2005 и 2009, ще видите, че успехите не липсват. Първата победа дойде едва през 2008 чрез Торо Росо и Фетел, но отбори като Тойота още чакат първия си успех.

- И все пак това бе победа за Торо Росо...
- Да, но тяхната кола също е на Ред Бул.

- Колата бе направена от Нюи, но е странно малкият отбор да печели, а далеч по-големият и по-богат Ред Бул беше с празни ръце. Всеки говореше как Ред Бул не може да използва потенциала си.
- Често се случва така и в реалния живот.

- В двигателите ли е причината?
- Някои хора постоянно питат защо, но не искат да чуят отговора. Миналата година Торо Росо беше с двигател Ферари, а Ред Бул с Рено. Имаше голяма разлика в представянето на двата мотора.Тази година показахме, че и ние можем да печелим състезания.

- И все пак каква е разликата между двигателя на Рено и този на Ферари?
- Трудно е да се каже, но поне миналата година разликата беше 0,10 сек на обиколка в полза на Ферари. Но всичко това е минало. Важното е какво се случва в момента. Ред Бул е един от най-добрите отбори, според мен можем да се борим за една от двете титли, а защо не и за двете.

- Въпрос лично към вас: липсва ли ви пилотирането?
- Естествено. Като пилот във Формула 1 е минала една голяма част от живота ми.Прекарах 26 години в състезания, сега вече съм на 38 и е нормално да спра. Зададох си въпроса колко още мога да продължа така, но реших, че ще продължа да помагам на тима по друг начин. Не можех да спра развитието на Себастиан, а Марк е по-млад от мен. Това бе разумният избор.

- Някой на ваше място би си помислил: "защо не седна в този болид, сега мога да печеля, дори да стана световен шампион".
- Това може да си помисли Рубенс Баричело, Фелипе Маса, Джанкарло Фисикела и всеки друг. Когато си от едната страна, тревата на съседа винаги ти се струва по-зелена и по-сочна. Такава е човешката природа. Всички имена, които изредих, са печелили победи с различни отбори. Аз също имам победи с друг тим и нямам съмнения, че съм победител. Нямам световна титла, но останах 2-ри в един сезон след Михаел Шумахер, който е най-успелият пилот тук. По-добре така, отколкото да съм втори след някой само с една световна титла. Има много пилоти, които са нямали моята възможност да карат добър болид. Сега са по на 50 г. и все още си повтарят как са щели да спечелят титлата, ако са имали силен болид. Когато ме питат дали съжалявам, просто казвам "Не", защото съм щастлив

- Ще ви видим ли скоро в други серии?
- Състезанията ми липсват, но оставам във Формула 1. Тази година разработвахме болида и продължавам да карам.

- Сегашната кола ли тествате?
- Не. Ще бъде твърде скъпо да тестваме сегашния болид. Любопитен съм как ще изглежда болидът с новите правила. Пилот съм от 1992 г., когато повечето сегашни звезди са били още в началното училище. Въпреки това промените са ми интересни. Всички технически подробности не са толкова важни. Важно е времето, за което завърташ една обиколка. Това е Формула 1.

- Какво мислите за рали шампионата? Най-вероятно Кими Райконен ще се мести там след края на този сезон.
- По принцип аз съм отворен към нови предизвикателства. Имаше вариант да карам в 24-те часа на Льо Ман, но се отказах, заради работата ми в Ред Бул. Прекалено зает съм и нямам време.

- Участвате в кампанията "Криле на живота" за жертви от състезания, а и тези по пътищата.
- Ред Бул ми помага. Изследванията показват, че има много жертви, много контузии и просто искам да помогна на хората, претърпели подобно нещо. Когато започнах, бях с болида, в който умря Аертон Сена.Опасността беше голяма и аз бях наясно с това, но не му обръщах внимание. Всички млади пилоти са така, но с времето осъзнаваш какво точно жертваш на всяко състезание. Този сезон също имаше инциденти. Марк претърпя тежко падане с велосипед през зимата, постоянно се случват такива неща.

- Един последен въпрос отново за Ред Бул. Водите се австрийски тим, има ли шанс австриец да подкара болид на Ред Бул?
- Виждам, че има талантливи момчета. Един Хелмут Марко може да стане пилот във Формула 1. Важно е обаче не само да имаш талант, но и да работиш, защото без работа не става нищо.