Този материал е различен. Фотографията от британската Формула Ford от 1981 година и статията, послужила за основа на материала, е публикувана в майския брой на F1Racing през 1999 година. Става въпрос за детството и първото състезание на Айртон Сена.
Материалът се базира на спомените на съученик на Сена. Във фотографията и кратката статия има нещо особено - такова, което е добре да се сподели именно в такъв ден, когато си спомняме за Айртон Сена.
Мемориалната плоча
Металната мемориална плоча с името, датата, фразата за любовта към Бог на португалски и цифрата 0011. Всички мемориални плочи имат номер. Този - е неговият. Букети цветя, следи от восък - това са просто следи от възпоменанието.
Многолюдната опашка от хора тече бавно - любопитство, любов, мъка. Служител с готовност влиза в ролята на екскурзовод за желаещите.
Михаел Шумахер скоро е бил на гроба. Той е взел такси от хотел „Трансамерика", в който отсядат хората от Формула 1 по време на Гран при на Бразилия. Михаел просто е стоял до металната плоча, а по лицето му текли сълзи...
Гробището Мурумби е приют за бившите жители на Сао Пауло - необятният град, в който е трудно приживе да намериш място за уединение. Именно тук Айртон Сена да Силва се е родил на 21 март 1960 година в семейството на Сена Милтън Хвирадо Теодоро да Силва и Нейда Джоана да Силва.
Когато Айртон е на четири години, баща му Милтън му подарява малък карт, с който той запълва времето си. Коли по това време почти не е имало, улицата пред дома е под наклон и влиза в малка горичка, следвал е завой, отново се влиза в горичката и се излиза пак на улицата.
След време семейството се мести в Руа Педро - тиха и малка крайградска улица на север от Сао Пауло. Уютен дом и отново улица под наклон. Достатъчно безопасен район, в който семействата са можели да си позволят по-свободни игри за децата си.
На десет години Айртон преминава в едно от най-добрите частни училища в Сао Пауло - колежът „Рио Бранко", който е близо до пистата „Интерлагос".
Един от съучениците на Сена си спомня: „Айртон винаги е говорил за състезания, коли, а в краен случай - за мотоциклети. Той бе съсредоточен и устремен. Сена бе скромен в училище. Не си спомням да е бил в някакви наши шумни компании. Вероятно той говореше с мен, защото имах мотор и карт - общите интереси винаги сближават децата. От една страна можеше да се каже, че той имаше невероятно голяма амбиция, а от друга, сега си мисля, че той още тогава разбираше, че е особен. Той имаше мисия и бе абсолютно уверен, че ще постигне своето."
Първото официално състезание на Сена е на 1 юни 1973 година. До 13 години Айртон не е могъл да подаде заявка за участие в състезание, защото такива са били правилата. След това го очаква истинската карт писта, която е част от комплекса „Интерлагос". Бащата облякъл красива бяла риза без ръкави, а синът бил просто пределно мобилизиран.
Съхранена е снимка: безоблачно небе, Айртон се приближава до финала, миг и човек в бяла риза, може да е бил и баща му Милтън, размахва карирания флаг. Зрители практически няма, само няколко човека седят наблизо. В този ден Айртон печели първото си състезание, подобрявайки рекорда на обиколка.
Така започва всичко - обичаен ден, пусти трибуни, поул, един победител и губещи, рекордна обиколка.
Така всичко бе и след това, само трибуните се промениха...
Айртон Сена Да Силва има три световни титли. Загива на 1 май 1994 в състезанието за голямата награда на Сан Марино (на пистата „Имола") след удар в предпазната стена на завоя „Тамбурело", след като се движи със скорост около 240 км/ч.
Кариера във Формула 1
Активни години 1984 - 1994
Състезава се за Толеман, Лотус, Макларън, Уилямс
Стартове 162
Шампион 3 (1988, 1990, 1991)
Победи 41
Общо места на подиума 80
Общо точки 610
Първи позиции 65
Най-бързи обиколки 19
Дебют - 1984, Гран при на Бразилия
Първа победа - 1985, Гран при на Португалия
Последна победа - 1993, Гран при на Австралия
Последен старт - 1994, Гран при на Сан Марино
sasik
на 03.06.2008 в 16:21:20 #144waterwet Прави си Монтоя беше явление, това е пилота с обеквтивни пилотски качества, и най-лошият съксес рейт. Отпадаше 50% от състезанията ;). На симулатор сигурно е най-добрият, освен ако не му пуснеш рандом енджин феилиър. На мен лично Дженсън Бътън ми е най-симпатичен, и мисля че заслужава отбор с повече възможности но това е една друга тема, да си спомним Сена.
sasik
на 03.06.2008 в 16:02:03 #143Това е тема да си спомним за Сена, която прерастна във тема Шумахер. Не може ли да се говори за Сена без да: 1. Се спомене Шумахер 2. Каже се колко е бил велик и че е бил "най-великият" пилот и най-талантливият. Отговор: 1. Когато Шумахер мачкаше наред, нямаше го вече Сена. Кво толкова сте захапали кой е по велик. Все едно да се караме дали Командо ще набие Рамбо. Шумахер не е фактор и никога не е бил в кариерта на Сена, както и обратното. 2. Абсолютно недоказуеми тези, ставащи само за чесане по форумите. Няма подходящи критерии за оценка, а и "велик" и "талантлив" са доста субективни определения. Единственият критерий, който ми хрумва е шампионски титли но там мисля, Сена ще изгуби.
waterwet
на 02.06.2008 в 22:05:29 #142Извини ме, но окачването на предна дясна гума беше счупено при срещата с бетона, а това беше преди сблъсъка с Хил.
CrossFire
на 02.06.2008 в 19:22:03 #141ОК, няма проблем, може ли само да ми разясниш какво имаш предвид с тези два въпроса дето ми ги задаваш? Аз не разбирам какво се опитваш да ми кажеш, със счупено предно окачване беше Хил, защото Шумахер му мина отгоре, разликата е там че Хил беше длъжен да отстъпи защото беше на по-задна позиция, а Шумахер от предна е в правото си да задържи траекторията в която е влязъл. Никой пилот със борбен и силен характер няма да даде път на конкурент който се напича отзад, естествено че ще му сече пътя и ще му пречи.
waterwet
на 02.06.2008 в 16:21:36 #140CrossFire, Определено в постовете си не фаворизирам никого, а само констатирам това което съм видял. Ще ти задам два въпроса; 1. Щеше ли Шумахер на Аделаида 1994 г. да завърши със счупено предно окачване? 2. Деймън Хил щеше ли да стане шампион като финишира в Аделаида, а Шумахе отпадне? Ако си пропуснал - прочети ми постовете за Шумахер и тогава "започвай пристрастни монолози". Много пъти съм писал, че няма пилот в съвременния автомобилен спорт, въобще, който да е завъртял и 1/2 от километража на Шумахер. В това съм убеден, защото като учех в Джърманско, немците признаваха Френцен и Вендлингер за по-талантливи, но се кефеха най-много на данните на Шумахер. Пример: Преди 24-те часа на Льо Ман, Шумахер прави 32 (тридесет и две) тренировки със средна продължителност 12,5 часа. И точно на състезанието той в най-голяма степен допринесе за победата на мерцедес. А за конкурентите, караха Уоруик и още двама доста известни ветерани. Тогава се запалих по Шумахер, за който смея да твърдя извън Германия, Франция и Англия не се знаеше почти нищо. А причините да го намразя са съвсем различни от пилотските му умения!!!
CrossFire
на 02.06.2008 в 13:16:14 #139Всъщност аз знам че само вие разбирате, никой друг нищо не вдява, важно е каво вие ще кажете, ФИА кво ли разбират, въобще някой друг освен вас прав ли е? Тия дето са дали наградата на Прост са се объркали нали? Абе страшна работа, Шумахер през 1994 виновен, въпреки че има пълното право да си запази траекторията като пилот на по-предна позиция, 100 комисии го гледаха и го признаха, ама ние трябва да слушаме вас нали? А като го оправадаха през 1994 според вас, защо не го оправдаха и през 1997? И в двата случая не е доказан нарочно предизвикан удар, какъвто Сена направи срещу Прост, още тогава трябваше да го изхвърлят ама на, щеше и да си е жив човка досега, е вярно никой нямаше да казва тогава че е най-великия, щото щеше да е жив, ама кво да се прави. Айде разбирайте си, може да присъдите и вие някой награда по нататък, само дето като я давате на спортисти от всички спортове, всеки я взема за успехи и за заслуги, и от всички останали само Сена ще е побеждаван и с по-малко успехи от колегите си който ще трябва да получи според вас някаква награда.
CrossFire
на 02.06.2008 в 12:46:03 #138Иначе спокойно, аз ще вкарам нова мода, вече 41 победи са твърде много за най-велик пилот, от догодина, най-великия ще е с 20, така е модерно, тия с многото победи да се скрият, ще пускам фалшиви анкети и ще лъжа във форума че тоя с 20 победи целия свят го признал и го обича, аз както казах още не познавам човек който да е признал Сена за най-великия, може и да е най-великия ама в някой друг спорт, нещо ако се е състезавал друго, шашки или нещо такова.
CrossFire
на 02.06.2008 в 12:42:28 #137waterwet, нещо да кажеш?
mateo
на 02.06.2008 в 00:41:50 #136waterwet, стана късно но не мога дан е ти отговоря. то ще е и малко повторение вече но няма как. излишен ни е спора . а и ти смесваш нещата. Хамилтън е един от малкото наистина дундуркани, те от Макларън с това се и хвалят че са го открили от малък са го привлекли и тн. това че Алонсо да кажем не е имал подкрепата от финанси която е имал Хамилтън не му пречи да се докаже и да бъде забелязан. големия талант винаги бива забелязан и бива оценен. Маса да кажем е във Ферари само заради мениджърски интереси, както знаем в живота и особено във Ф1 интересните и неравнопоставеността са широко разпространени. но Маса е никой и ще си остане такъв а пилоти като Сена под каквато и форма да се появят винаги ще постигнат това което могат.
waterwet
на 02.06.2008 в 00:03:22 #135mateo, ти какво мислиш че Кубица няма кой да го подкрепя ли или Алонсо? или който и да е във Ф1? ------------------------------------------------------ Да , мисля че Алонсо го подкрепяха само резултатите му, докато завъртя геврека на Минарди-то и после се скъсваше от тестове, като протекториран от Бриаторе. Същото мисля и за Монтоя, който правеше Хайдфелд "див и щастлив", при това със SUPERNOVA, а Хайдфелд беше с дъщерното возило на Мак-Мерцедес. За мене Монтоя беше едно от най-големите явления, но освен умения трябва психика и тренировки.
waterwet
на 01.06.2008 в 23:54:32 #134mateo, Отговорът е, че съм обикновен човек и като такъв се придържам към равен старт за всички, които преследват една и съща цел. Пак повтарям не оспорвам пилотските умения на Сена или Шумахер (кокошката и яйцето), държа да се прави разлика, която е факт. Алонсо може да почне в опашкарски тим и със сълзи да отиде да върти след това тестове две годин, а богопомазаните (пикаещи парфюм) като Сена, Шумахер и Хамилтън да получават нещо, за което са подготвени предварително. Забравяш, че по времето на Сена, Лотус беше с двигател Хонда, който беше абсолютно конкурентен, а не "опашкарски" по твойте думи. Например Сутил продължава да вегетира, а приятелчето му, коЕто смея да твърдя с нищо не го превъзхожда, ос вен, че е по-лек като лично тегло получава всичко наготово. Даже по-голяма протекци от тази на Хамилтън, аз не знам да се е случвала.
mateo
на 01.06.2008 в 19:37:06 #133waterwet, пак те питам кой би се справил по-добре от Сена и в Толеман и в Лотус ? пак питам? дали зад Сена седи или не седи някой променя ли факта че няма кой да го бие? пак питам - Сена първо доказал ли е че е това което е и преди Ф1 и след нея за да има по твоите думи тази подкрепа? не смесвай нещата. Диниз Е пилот само защото се плаща за него и е пълен некадърник. Сена е показал че е нещо забележително и чак тогава е забелязан. ти какво мислиш че Кубица няма кой да го подкрепя ли или Алонсо? или който и да е във Ф1? чакам отговорите
CrossFire
на 01.06.2008 в 19:14:45 #132Между другото в края на века всеки от тези спортисти получи още една такава награда, през 1999 година, Прост отново беше избран, иначе нали знаете че награди се дават и посмъртно, можеше да дадат и на друг, но по-дяволите Прост беше човека с най-много победи в историята на Ф1 тогава, и 100 пъти да се връщат, пак на него трябва да дадат тази награда, Прост заедно с Шумахер и Фанджо са 3-мата големи на тоя спорт, засега положението е такова. Свиквайте.
CrossFire
на 01.06.2008 в 19:10:54 #131Абе кои са тия американски спонсори, я кажи? Шел и Марлборо ли? Т.е. спонсори вряли и кипяли във Ф1... А печалбите на Ферари от 70-те години още са огромни в щатите, щото тогава Ферари е бунтарския стил в състезателните автомобили, все пак това е компанията отказала на Форд, а американците знаят че на Форд никой не отказва. А за Сена, дали е маркетингов продукт не знам, истината е че беше много зле и е един вид утеха за тези които мразят Шумахер, ама с тия мижави успехи, и както бяха тръгнали да го бият, особено непоносимия Прост как се изгаври през 1993... Истината знаете ли каква е? Аз ще ви кажа, в края на 1993 дадоха една награда на Прост, награда която са получавали Мохамед Али, Щефи Граф, Карл Люис, Пеле и т.н. От спорта Ф1 те избраха тогава Прост, той беше лицето на Ф1, от тогава датира и празния поглед в очите на Сена, тогава той разбра че това не е неговия спорт, някой се беше промъкнал и го биеше точно в неговата ера, статистиката го потвърждава, Сена разбра че всичкия труд и усилия които беше хвърлил, далеч не бяха достатъчни, това беше голямото разочарование за него, видяхте как започна и сезон 1994 за него, не както започваха другите му сезони, той така и не можа да преглътне факта че негов съвременник и противник получи награда която се присъжда единствено за изключителни постижения, а като капак се чуваше за някви слухове че приятелката му му е изневерявала, или нещо такова и му е дошло нагорно малко явно, за последното не съм убеден де, ама така се приказваше, та да знаете, ако искате сравнете представянето на Сена преди да дадат тази награда на Прост и след това и ще забележите спада, в крайна сметка, смятам че по-успелите са си заслужили наградите, всеки успех и изкован с много труд и не може да се обезценява като се дават награди на такива с по-малко успехи.
waterwet
на 01.06.2008 в 00:17:26 #130mateo, извини ме, но Лотус е всичко друго, но не и опашкарски тим. Заради договорката м/у Хонда и Макларън; Хонда поставят условие Сена да кара в Макларън, а Макларън, Хонда да се ограничат в Доставка на Двигатели само за тях. А и Сена не влиза в Тоулман само заради таланта си. За справка Една от сградите на Лотус е построена от фирмата на баща му и Лотус гарантират издръжката на Тоулман до мексиканското Пран При. А преди 84-а да почне като пилот в Тоулман, тества основно в Лотус и Брабъм. А в Бразилия и Латинска Америка, Хонда прави фурор и за първи път през 89-а отчита по-голям пазарен дял от Форд. Както написах по-долу, Лотус ми е любим тим, защото почти всички нововъведения във Ф1 са измислени от ЛОТУС. Аз не твърдя, че сена не е най-обичания и признаван пилот в историята на Ф1, а че не е започнал от нищото, както се твърди в медийните кампании за Сена. Я направи сравнение за; 1. Пикет, Алонсо, Кубица, Сутил и 2. Сена, Диниз, Шумахер, Хамилтън Сега вече, надявам се разбираш, че не оспорвам пилотските им умения, а само начина по-който са влезли в кервана. А Шумахер влиза, чрез лъжа от страна на Вили Вебер, който заявява на Еди Джордан и техн. им дор. по това време, че Шумахер е карал десетки пъти на СПА. И след състезанието като завършва 7-и го приемат за чиста монета, но журналист на ZDF, доказва лъжата и Еди Джордан като типичен джентълмен използва този аргумент и не вдига заплатата на Шумахер по-предварителна клауза от договора м/у Вебер и Джордан
mateo
на 31.05.2008 в 22:49:00 #129а как Шуми е попаднал в Ф1 . Еди Джордан го е казвал много пъти "нямах идея какъв е този Шумахер, просто ми платиха и аз го взех в отбора" кратко и ясно.
mateo
на 31.05.2008 в 22:34:36 #128така е Сена беше човек, личност освен гений в копкита. имал е много прояви последната от които на Имола 1994г. в квалификацията Раценбергер загина и Сена е решил да вземе австрийското знаме и да го развее на финиша в памет на австриеца. .... това стана ясно след като намират окървавеното знаме в разбития болид на Сена .........
mateo
на 31.05.2008 в 22:09:09 #127батка ти май не разбираш. Сена показва невероятен талант много преди Ф1 . ако имаше привилегии щеше да кара Уилиамс или Макларън колкото си пожелае и когато си пожелае. той обаче тръгва с опашарски болид и започва да показва неща които никой досега не е показвал. е как да не привлече спонсори към себе си? след като някой показва подобни качества очакваш да си остане на опашката?? относно победите на Шумахер изброение от теб - да добро каране е показал голям професионализъм - но има малка много малка разлика - не е изпреварил 5 болида за 1 обиколка сред които да е и Прост с много по-слаб болид, да направи огромна рязлика на същия ранг пилот като Прост, както и на какъвто и да е пилот. Не е печелил с опашарски тим от 17-18 място , побеждавайки 3-4 пилоти в ТОП-отбори имащи общо над 10 титли! това което правеше Сена в Толеман и Лотус - слаби и опашарски тимове показа че Сена е гений. с Макларъна за отрицателно време направи сума ти победи и полове. отиде в Уилиамс и се чакаше да извади златното мастило и да пише историята... ако всичко това изброено от мен е маркетингов продукт така да бъде , но пак ти казвам бъркаш понятията ....
waterwet
на 31.05.2008 в 22:01:31 #126mateo, Този линк е за да се разбере харизмата на Сена, която не се определя само от това да въртиш геврека; http://www.youtube.com/watch?v=MAAbvJGa5mg&feature=related Why Schummacher will never be the greatest... А относно маркетинга, продължавам да го твърдя
waterwet
на 31.05.2008 в 19:42:49 #125Една от най-великите победи на Кюскача е на Спа от 16, победи. Монако 1997-ма (на дъжд), Испания 96-та (на дъжд, по средата на състезанието остана без 6-та скорост и остави втория на 1 мин.). А за сухо има ли смисъл да пишем, но пак ти казвам Сена е маркетингов още от сериите в Англия. Сена е митологизиран - няма пари незнам какво и Що. Обаче върти тестове не само за Уилямс и Мак, а най-вече за Брабъм и Лотус, благодарение на лобито на импресариото на Пикет и парите на баща му. А и през 85-та Хонда го представя в Бразилия като новия Карлос Паче (най-обичания по това време бразилски пилот) и след това Хонда се налагат на Денис да го вземе в Макларън и започва драмата м/у Сена и Прост. Също така Хонда отказват двигател на Лотус и на Уилямс. Необходимо ли е човек да е особено прозорлив за да си направи изводите? И това е първия случай в историята на Ф1 наречен маркетингова стратегия. Какво повече за доказателство? А Шумахер попада в кокпита на Джордан благодарение на ЛЪЖА от Вебер.