Фараонската операция през това лято, която отведе Неймар от Барселона в Пари Сен Жермен за над 630 милиона евро (само 222 милиона е откупната му клауза), създаде прецедент на фона на обявения от УЕФА курс към финансов феърплей и промени съвременните параметри на футболния шоубизнес. Преди трансфера на бразилския нападател, еталон по отношение на приходите, бе Кристиано Роналдо. Според данните на "Форбс" за 2016 г. португалецът все още е най-богатият футболист в света с 88 млн. долара годишен доход (включително и от реклами).

Марката на Краля

чукна $ 230 млн.

Опитвайки да се върнем назад във времето, би било интересно да се анализира дали футболни легенди като Пеле и Марадона са били в състояние да печелят пари в пика на кариерата си, подобно на Неймар и CR7. Спортният бизнес, отнесен към футбола, стана реалност в средата на 90-те години в резултат на бума на приходите от телевизионни права. Преди таза дата по-голямата част от топфутболистите разчитаха основно на заплатата си дори при наличието на рекламни договори. Например Пеле е спечелил повече не по време на най-силния си период в Сантос (1956-74), а след това. Най-скъпият си договор - 4,5 млн. долара за 3 години, Краля подписа през 1975 г. с Ню Йорк Космос, където е почетен президент. Бразилската легенда бе посланик на MasterCard по време на Мондиал "98, а през 2014-а заедно с Кристиано Роналдо участва в рекламен клип на Fly Emirates (б.р. - генерален спонсор на Реал М), който бе излъчен навсякъде по света. Най-големите си печалби Пеле обаче реализира чрез инвестиции в пазара на акции и недвижими имоти в Бразилия и в чужбина.

Пеле отсече: Пауло Дибала не е добър, няма нищо общо с Диего Марадона

Пеле отсече: Дибала не е добър, няма нищо общо с Марадона

"Играят с левия крак, само това ги свързва"

Ръстът на приходите на Пеле бе забавен от два съществени фактора - първо, огромната и най-силна част от кариерата му премина в един клуб - Сантос, за който изигра общо 1115 мача, и второ, този период съвпадна с най-трудния в социално-икономическо отношение период в историята на страната, белязан и с военна диктатура (1964-85).

Дори и днес обаче рекламните ангажименти на 76-годишната легенда не падат под 1 млн. долара. Марката "Пеле" винаги продава и Краля ще си остане пример за една уникална кариера на терена и извън него. Като цяло се изчислява, че годишните му доходи са между 20 и 30 милиона долара. Но сериозните пачки бразилският футболен магьосник започна да печели едва от 1977 г., когато бе последният му сезон като активен състезател.

Пеле подкрепи Неймар в решението му да замени Барса с ПСЖ

Пеле: Неймар правилно си тръгна от Барселона, беше в сянката на Лео Меси

"В момента той е най-добрият бразилски футболист", смята легендата

През 60-те години Пеле получава от Сантос 150 000 долара годишно, което е еквивалент на днешни 5 млн. долара. По това време в Бразилия средният месечен доход на глава от населението

не надхвърля 600 долара

От тази дата марката "Пеле" според консултантската фирма Brand Finance е достигнала икономическа стойност, надхвърляща 230 милиона евро! Невъзможно е да се прогнозира или изчисли какво би постигнал Пеле по отношение на заплати и рекламни договори, ако играеше през третото хилядолетие. А също така и ако се има предвид съвременното ниво на разпространение на медиите и комуникациите. При всички положения единственият футболист трикратен световен шампион може да се чувства "наказан" от политическата обстановка навремето в Бразилия, както и факта, че не е играл в топклуб в чужбина въпреки примамливите оферти от Стария континент.

Диего Армандо Марадона: Обичам си го Лионел Меси, стига спекулации

Диего Армандо Марадона: Обичам си го Лионел Меси, стига спекулации

"Отношението ми към него няма да се промени"

Диего би струвал

181 млн. евро

Над 4,5 милиарда лирети на сезон (бразилският му съотборник Карека не взимаше повече от 2 млрд. годишно), като сумата бе променлива заради бонуса от 20% от спонсори и премии. Толкова е струвал Диего Армандо Марадона на Наполи. Безспорно е, че без великия аржентинец двете и единствени титли на кампанците - през 1987 г. и 1990 г., щяха да си останат мечта за тифозите. Всичко това трябва да се вмъкне в един приказен контекст. На квартала "Посилипо", където живя Диего през периода 1984-1991 г., а в гаража му бяха паркирани едно Ferrari F40 и две Testarossa (със средна цена 180-190 милиона лири) - ярък символ на благосъстоянието в Италия по онова време.

Аржентинският нападател през тези години беше сред най-обичаните и високоплатени футболисти. В други спортове - например голф, бейзбол и най-вече американски футбол, в САЩ за същия период е имало спортисти с годишна

заплата над

350% повече

в сравнение с гения от Ланус.

След 5-годишна пауза Марадона се завърна в треньорството

След 5-годишна пауза Марадона се завърна в треньорството

Легендата на футбола проведе първа тренировка с Ел-Фуджайра

Трансферът от Барселона излезе на президента Корадо Ферлаино 13 млрд. лирети. На онзи 5 юли 1984 г., когато бе официалното му представяне на "Сан Паоло", имаше над 60 000 тифози на Наполи, които бяха платили по 1000 лирети за билет. Освен с демонстрираните безспорни технически умения с топката Марадона направи впечатление и с бялата си тишъртка с емблемата на "Пума". Една успешна маркетингова операция, която се помни и до днес. И доказателство за вродената способност да бъдеш в центъра на вниманието и герой, без значение дали е за добро или за лошо. Вероятно Марадона е първият модерен футболист от гледна точка на имиджа си, който започна отношенията си с медиите.

Скорошно изследване на компанията Playratings.net анализира редица параметри за оценка на актуализираната стойност на аржентинския нападател. Днес трансферът от Барселона в Неапол би се равнявал на 181 млн. евро. Цифра, която много се доближава до 222 млн. евро за Неймар, които плати ПСЖ. Както в случая с Пеле и аржентинската легенда

не успя да извлече

максимална полза

от търговския потенциал на собствената си марка. Ако по онова време на стадион "Сан Паоло" работеше поне един феншоп, то екипът с №10 на Lineatime с логото на Cirio като основен спонсор би регистрирал първия случай на sold out в историята на италианския футболен мърчандайзинг.