Всяко пазарно сътресение по традиция се съпровожда със сравнителна характеристика с подобни исторически събития в света на икономиката. Известният инвеститор милиардер Карл Айкън разказва, защо този път може да бъде и по-лошо от голямата криза през 1929 година.
В интервю за американската телевизия CNBC Карл Айкън заяви, че не помни някога да е виждал пазар с такава висока волатилност, а причина за това са безбройните фондови индекси и ETF. (Борсово търгуваните фондове - exchange traded funds, ETF, са сравнително нов финансов инструмент, който предлага много и уникални възможности за инвестиции. Могат да се опишат като взаимни фондове, чиито акции се търгуват на публично регулирани фондови борси, бел. ред.).
Милиардерът обръща внимание и на още един важен момент, обемът на левъриджа, тоест делът на заемните средства, използвани за инвестирането във финансови инструменти.
"Пазарът ни казва нещо.. Той ни показва, че е много опасен, в него има твърде много левъридж. На пазара има "огромен балон от пасивни пари", съществува своеобразна еуфория и много хора ще заплатят висок цена за това, както през 1929 година" , предупреждава в интервюто Айкън.
И действително това е така, делът на заемните средства в капитализацията на широкия борсов индекс S&P 500 се намира на рекордно високо ниво.
Айкън е убеден, че рано или късно тази лавина ще се спусне, довеждайки до истински кошмар. И това ще бъде най-мощният, страхотен ураган, но никой не може точно да каже кога ще се случи.
Освен, че сравни сегашното състояние на фондовия пазар с "казино на стероиди" известният финансист нарече в интервюто крипто валутите нелепост.
Вече се вижда, че централните банки се опитват да излязат от политиката на паричното стимулиране, но да се направи това се оказва доста сложно, ако въобще е възможно. Европейската централна банка само започна да съкращава обема на покупката на активи, а Централната банка на Япония още не е пристъпила към началото на такъв процес.
Досега само Федералният резерв на САЩ съкращава своите баланси, но и това се оказва достатъчно пазарът да усети липсата на "зареждане с гориво".