Полша е основна дестинация за преки чуждестранни инвестиции в Европейския съюз. Международните компании казват, че това се дължи на квалифицираната работна сила, по-ниските производствени разходи и благоприятната за бизнеса среда.
Позитивите са както за чуждите фирми, така и за полските компании.
В югоизточния град Люблин фирмата Ursus сглобява автобуси, но и трактори, както за вътрешния, така и международния пазар. С 1000 служители фирмата произвежда около 6000 трактора годишно и 100 автобуса само за Полша, почти всички от тях са електрически. Дестинациите за износ включват държави в Европа и Африка.
Един от най-новите модели на компанията е автобус, който се движи с водород, а други прототипи са в процес на разработка. "Това е голямо нововъведение. Имаме в портфолиото си електрически автобуси, тролейбуси и традиционни автобуси", отбелязва вицепрезидентът на компанията Моника Коско.
Наред с автобусите, фирмата постига много добри резултати в производството на трактори. "Миналата година подписахме договор в Замбия за 100 млн. долара. Нашата стратегия е да произвеждаме трайни и надеждни трактори с по-ниски разходи за поддръжка и по-ниска цена на резервни части", казва Коско.
От въздуха до космоса
В град Миелец се намира т.нар. Долина на авиацията. Това е центърът на производството на въздухоплавателни средства в Полша през последните над 80 години. Компанията със същото име е закупена от дъщерното дружество на Lockheed-Martin - Sikorsky, съчетавайки полското и американското ноу-хау.
Със своите 1800 служители, това е една от многобройните международни компании, които са инвестирали в страната. А инвестицията й в този полски регион не е никак случайна.
"Долината на авиацията съществува от края на 30-те години на миналия век, когато полското правителство реши да постави авиокосмическата си индустрия в този регион на Полша. Това продължава и днес, когато имаме повече от 150 различни компании, свързани с авиокосмическата индустрия.
В момента в нашата фабрика работят почти 1800 служители, подкрепени от няколкостотин местни доставчици, от което сме много развълнувани. Продължаваме да наблюдаваме положителен икономически растеж в Полша. Авиокосмическата индустрия продължава да расте, както от търговска, така и от военна гледна точка", заяви вицепрезидентът на компанията Джеймс Катцън.
Нов подход в привличането на инвестиции
Връщайки се обратно във Варшава можем да научим повече за начина, по който Полша се стреми да привлече повече инвестиции, както и да увеличи износа. Това е мисията на Полската агенция за инвестиции и търговия, която разполага с 30 офиса по целия свят, но това далеч не й е достатъчно. Затова планира да увеличи представителствата си повече от 2 пъти (до 70) до края на годината.
"Има доста неща, с които Полша винаги е изпъквала в историята. Това са машините, различно електрическо оборудване. Както старата икономика, така и напълно новата икономика. Такива са информационните технологии, информационните и комуникационните технологии, софтуера и много игри, които успешно продадохме през последните няколко години. Целта ни е да насърчим много повече компании в Полша да правят това. Малките и средни предприятия са нашият тласък", казва Войчех Федко, вицепрезидент на Полската агенция за инвестиции и търговия.
"Работим усилено като изпълнителен орган на Министерството на икономическото развитие, който е въвел концепция за едно гише. Полската агенция за инвестиции и търговия е канал за дистрибуция на всички държавни стимули, както и много от продуктите за финансиране на преки чуждестранни инвестиции в Полша. Така че това е нашият нов интегриран подход", посочва Федко.
Силата на ИТ сектора
Друг пример за полския износ е в ИТ секторът. JCommerce е ИТ компания за консултантски услуги и разработка на софтуер, която разширява дейността си както в Полша, така и в чужбина, за да предостави ИТ решения на широк кръг от клиенти.
Нейният изпълнителен директор Пьотр Зигула е маратонец. Той обяснява конкурентните предимства, които Полша предлага в сравнение с други части на света, като Индия.
"Говорим за качество. Ние сме в Европейския съюз, в сърцето на Европа, много добре свързани с нашите клиенти, към които имаме дори и евтини полети", посочва Зигула.
Друг стартъп, този път в областта на финансите, също съчетава местно и международно ноухау. Заедно с компанията си Liber Finance, която свързва потребителите с кредитори по целия свят, младият норвежец Рене Скафлестад се нанася в същия небостъргач, където са и офисите на Goldman Sachs.
Освен всичко друго, Полша предлага и подходящите кадри.
"Brexit имаше някакво влияние и в момента има влияние. Много поляци всъщност се връщат от Великобритания и от други европейски страни. Това е голям брой талантливи хора, които са израснали тук. Разбира се, те имат полската култура, но също са били в чужбина. Полша наистина насърчава международните фирми да идват тук, за да започнат своя бизнес и да го постигнат сравнително лесно", твърди Скафлестад, изпълнителен директор на Liber Finance.
Plovdivmen
на 02.04.2018 в 19:55:28 #2Много си прав stenli-terziev, тук лиготиите са в повече.
stenli-terziev
на 02.04.2018 в 19:01:37 #1За съжаление в България започва да се среща не толкова често вече поради самовлюбени граждани, протестиращи без грам замисъл на всяка нова сграда, тъй като им закрива "хубавата гледка".