Не скорошният рязък спад на цената на захарта плаши оценяваната на 150 милиарда долара индустрия - а това, което се очаква оттук нататък, пише Bloomberg.
Цената вече спадна с 16%, а най-големият потребител - Индия, намалява търсенето. В Европа пък се забелязват растящи запаси, което вреди на цените.
След десетилетия на стабилен ръст на търсенето, в които консумацията на човек почти се е удвоила от 1960 г. насам, светът е все по-близо до повратната точка, след като потребителите се обръщат срещу газираните напитки и сладките, обвинявани за все по-епидемичните темпове на напълняване в по-богатата част от света.
В същото време захарта трябва да се конкурира с евтини сиропи, които все по-често се използват в индустрията.
Търсенето се увеличава с най-ниския си темп поне от глобалната финансова криза насам, тъй като компании като Coca-Cola - отговорна за 14% от покупките на захар в световен мащаб, и Nestle - най-голямата хранителна компания в света, реагират на тенденциите, зададени от потребителите. Според щатското земеделско ведомство даже е възможно през тази година да видим първия спад за последните 25 години.
Coca-Cola в момента прави опити да намали захарта в напитките си. Pepsi пък обеща да намалии калориите в своите до максимум 100 на 333 мл до 2025 г.
Миналата година Nestle да намали захарта в шоколадите с 40%. "Чуваме заявки от всички компании да намерят нова формула на продуктите си и това рано или късно ще се случи", посочва Сергей Гудошников от Международната организация на страните, които произвеждат захар.
Властите също предприемат мерки. Градове в САЩ като Филаделфия и Сан Франциско, както и страни като Франция и Мексико, въведоха в законодателството нови данъци за газираните напитки. Според данни на Световната здравна организация 20%-ното увеличение на цените на газираните напитки означава и пропорционален спад на търсенето.
Подобен опит имаше и в България, но мярката така и не бе въведена.
Другият голям проблем са евтините подсладители като например царевичният сироп с високо съдържание на фруктоза, който струва около 530 долара на тон по-малко от захарта. Само в Китай той е заместил употребата на 33 милиона тона захар през 2016 г.