България е на финалната права преди започването на изграждането на най-големия тунел в новата си история.

Във вторник в Агенцията „Пътна инфраструктура” бяха отворени офертите за построяването на тунел „Железница”, който ще бъде част от продължението на магистрала „Струма”.

Съоръжението е повече от мащабно – ще бъдат изградени две тръби по 2200 метра всяка, както и два големи виадукта по 700 метра в началото и в края на тунела, обясни тази сутрин в ефира на телевизия bTV министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова.

„Железница” ще бъде почти два пъти по-дълъг от най-дългия тунел в момента – „Витиня” на магистрала „Хемус”, който е 1125 метра.

Той е строен преди 40 години и досега не е проектирано и започнато друго подобно голямо съоръжение. Така, ако бъде завършен успешно, тунелът „Железница” ще се превърне в най-големия проект от 70-те насам.

Участъкът ще се намира между км 366 и км 370 на "Струма" - точно по средата на отсечката Благоевград - Крупник.

Тунелът ще бъде изграден по открит способ и нов австрийски тунелен метод, като поръчката включва още изграждането на 2.46 км открит път и допълнителни съоръжения: мост над р. Струма, надлез над път Е79, надлез над жп линията София – Кулата и надлез над пътя Симитли – Благоевград.

Всичко това обаче си има цена и то висока. Прогнозната стойност на проекта е 250 милиона лева без ДДС. За неговото изпълнение кандидатстват 17 фирми, стана ясно след отварянето на офертите.

Сега зависи от АПИ кой изпълнител ще избере и кога ще започнат строителните дейности. Срокът на завършването е 1400 дни или почти 4 години.

Която и фирма да спечели обществената поръчка обаче, ще участва в написването на новата строителна история с тунела „Железница”.