Игор Правица е изпълнителен директор на IBM България от средата на 2016 г., като преди това оглавява облачния бизнес на IBM за Югоизточна Европа с фокус върху продажбите, развитието и изпълнението на нови облачни стратегии. Завършил е компютърни науки в Нови Сад, има и диплома за бизнес анализи от London Business School. Има над 10-годишен опит в индустрията, утвърждавайки IBM като лидер на пазара.
- Г-н Правица, да започнем по-отдалеч. IBM е позната на повечето хора с продажбата на компютри, но с какво се занимава компанията днес?
- Наистина, в един период от историята на IBM компанията бе най-добре позната с продажбата на хардуер, но IBM определено се промени много. Днес говорим за новите технологии, за дигитална трансформация и мога да ви кажа, че приехме изцяло нова стратегия, която е ориентирана около новите бизнеси и новите решения, които подпомагат нашите клиенти в пътешествието им през дигиталната трансформация.
Затова IBM инвестира много в технологии като cloud решения - и току-що представихме страхотни примери от българския пазар с банки като ДСК. Освен това инвестираме в технологии около сигурността. Трябва да спомена и анализирането на данни, както и изкуствения интелект, който навлиза все по-масово. Тези сфери са най-големият фокус на IBM, защото вярваме, че следващата стъпка ще бъде как да използваме тези данни, как да ги монетизираме - всички го казват и мисля, че може да се съгласим, че данните са новата валута.
Ако трябва да кажа в едно изречение какво прави IBM днес, ние предоставяме ценни услуги, направени по мярка за клиента, върху cloud технологиите на IBM. А фокусът определено са данните и изкуствения интелект върху тях.
- Как новите технологии като cloud и blockchain помагат на бизнеса?
- Виждаме и вярваме, че cloud технологията помага на компаниите като прави дейността им по-гъвкава, по-бърза - достатъчно бърза и сигурна, за да отговорят на търсенето от техните клиенти. Защото в крайната сметка те променят очакванията си много бързо. Затова виждаме cloud като платформа за иновации, която помага на клиентите ни да намалят времето за въвеждането на нови услуги и представянето им на пазара.
Тя им помага, както гласи цитатът "Проваляй се по-бързо, за да успееш по-бързо", да ускоряват разработката и иновациите. Това мисля показва ясно как cloud помага на бизнеса и смятам, че има ясни примери на нашия, българския пазар, че това се случва.
Един от примерите определено е ДСК, а друг е ActivTrades, която избра cloud решение от IBM за платформа за своята услуга. Предимство на нашата услуга е, че тя помага на бизнеса да достигне клиенти по цял свят - ние имаме 58 центъра за данни в света на множество континенти. Това дава възможност на нашите клиенти бързо да преместят услугата си на друг континент и да се насочат към нови потребители в зависимост от техните искания.
От другата страна blockchain е нова технология и смятам, че тя има потенциал заради един много важен факт: прозрачността, но също така и скоростта.
Знаем, че важното в blockchain е споделената и публична счетоводна книга (леджър), а прозрачността, която тя дава на бизнесите е уникална. И това е нещо, което бизнесът по принцип търси, защото с прозрачността идва повече доверие от клиентите и така можеш да изградиш нов бизнес модел върху blockchain, да иновираш? върху него.
IBM предлага blockchain върху облака, което дава възможност за бърза разработка на нов бизнес, ново приложение без първоначални инвестиции.
- Кои са големите клиенти и проекти на IBM в България?
- Cloud е гореща тема на българския пазар. Със сигурност бих споменал ДСК, които избраха IBM, за да преместят най-важните си приложения за банкиране върху облака на IBM, което им помогна да повишат скоростта с 10-15%. И това е добър пример как техните клиенти виждат ползата от тази промяна.
Друг, който вече споменах и съм много горд, е ActivTrades, чиято онлайн платформа за търговия е върху облака на IBM. Това е ново за IBM, която е добре позната в бизнес сектора, но това е нова област, която расте и тези компании, които са "родени" в облака и използват технологията като услуга като своя основна стратегия.
Това е добър пример как IBM може да адаптира технологиите за компании като ActivTrades и да им помогне да ускорят своя бизнес.
На българския пазар, освен във финансовия сектор, работим и в сектора търговия на дребно. Добър пример е Technopolis, с които работихме по изграждането на нова платформа за електронна търговия - за да помогнем на компанията да отговори по-бързо на търсенето на потребителите. Всъщност успяхме да подобрим ефективността със 70%, въвеждайки нова платформа за електронна търговия. И то не само за дигиталните клиенти, а за всички, тъй като свързахме услугите и въведохме например възможността за покупка на продукт от сайта и взимането му от магазин.
- Колко са служителите на IBM в България и имате ли планове за разширяване на екипа?
- Броят на служителите варира заради тенденцията за нужда от хора с нови умения и вътрешна промяна на IBM. Така че през цялото време променяме екипа, за да отговорим на търсенето на клиентите ни за нови технологии и умения. В световен мащаб IBM е много голям работодател с 360 000 служители и бих казал, че ние следваме тази тенденция на промяна, затова не мога да кажа конкретно число..
- Какво е мнението ви за бизнес средата в България и какво трябва да се промени. Лесно ли намирате квалифициран персонал?
- На българския пазар има огромен потенциал. Определено той расте и когато говорим с нашите клиенти, виждаме голямо търсене за новите технологии. Затова съм позитивно настроен.
Що се отнася до регулациите, като GDPR и PSD2 и много други, те ни помагат и на нас да промотираме как технологията е важна и как може да помогне на клиентите ни. Затова съм позитивно настроен за бъдещето на пазара тук.
Говорейки за квалификацията, както припомнихме думите на Мария Габриел преди малко за недостига на 350 000 души на европейско ниво в цифровата сфера, мисля, че подобен недостиг има и на българския пазар. Но важното за нас е да образоваме хората, да работим в университетите и стартъпите и да създадем тази екосистема, която да им помогне да разберат новите технологии навреме и да създадат правилните образователни програми за новите технологии, защото утре ще имаме нужда от тях.
- Коя технология ще има най-голямо влияние върху бизнеса и живота на хората в следващите пет-десет години?
- Много е трудно да предвидим за следващите 10 години, защото технологиите се развиват много бързо. Но смятам, че тя ще е такава, която ще ни помогне да обработваме данни. Сега сме на етап, на който се опитваме на консолидираме и да разберем как можем да използваме данните повече и по-добре. Затова всички технологии около изкуствения интелект, които могат да ни помогнат да използваме тези данни повече, ще бъдат търсени от пазара.
От другата страна имаме технологии като blockchain, която е изцяло нова и революционна и виждам много потенциал в нея. Затова IBM в момента има над 400 различни проекта, които използват blockchain.