Рейчъл Бари е една от малкото жени, които някога са носили титлата главен експерт по смесване на шотландско уиски. В 26-годишната си кариера Рейчъл усеща аромата или опитва 150 000 различни уискита.
Тя е пионер в една традиционно доминирана от мъжете индустрия, носейки престижната титла от 2003 г. Като може би най-популярната жена в тази сфера, Рейчъл заслужено може да бъде наречена Първата дама на шотландското уиски.
Това е роля, която изисква широк спектър от умения - като ежегодното усещане на аромата или опитване на съдържанието на хиляди бъчви уиски, за да се осигури последователност в съществуващите продукти или да се създадат нови вкусови комбинации.
Страстта на Рейчъл към шотландското уиски се простира чак до детството й в Абърдийншър, когато за пръв път се среща с кехлибарената напитка.
"За първи път вкусих уиски в къщата на баба ми, когато бях на около 7 или 8 години. Бях настинала и тя ми даде да опитам гореща напитка - гореща вода, мед, лимон и малка доза малцово уиски. Напитката излекува настинката ми", спомня си тя.
"След това ми се случваше да ми се възпали ухо или гърлото сигурно на всеки 2 седмици", подсмихва се Бари.
Какво е главен експерт по смесване?
Източник: Master of Malt
Главният експерт по смесването е от решаващо значение за успеха на всяко уиски, независимо дали е едномалцово (съставено от съдържанието на много бурета малцово уиски от една дестилерия) или смесено (смес от 5 до 50 малцови и зърнени уискита от различни дестилерии).
"Освен създаването на нови смеси, тяхната ключова роля е да се уверят, че съществуващите им творения са последователни в аромата от партида до партида. Както пише д-р Джим Бевъридж, старши смесител на уискита на Johnnie Walker, "смесването осигурява последователност в един свят на промени", обяснява известният експерт по уиски Чарли МакЛeйн.
"Промените се отнасят не само до факта, че съдържанието на всяка бъчвa узрява по различен начин, но също и наличието на запас", добавя той.
"Смесването не може да бъде направено по твърда формула, по рецепта. За разлика от готвача, който може да опита и да приготви според конкретния сезон, главният експерт по смесването може да разчита само на аромата - и на феноменалната си памет за аромати", обяснява МакЛейн.
Популярни марки
Източник: Brown-Forman
След като завършва химия в Университета в Единбург, Рейчъл Бари изгражда звездна кариера, работейки първоначално като учен в Института за изследване на шотландското уиски, преди да се премести в производството в компанията Glenmorangie.
През 2011 г. тя се присъединява към Morrison Bowmore, където развива добре известни марки като Bowmore, Auchentoshan, Laphroaig и Ardmore.
През миналата година е главен експерт по смесването в 3-те шотландски дестилерии на американската компанията Brown-Forman - Glendronach и Glenglassaugh в Абърдийншър и BenRiach в Спейсайд.
"Като главен експерт по смесването трябва да обърна внимание на всички съставки от ечемика до бутилката, всички аспекти на качеството. Трябва да има дълбоко разбиране за малцовете, за дестилирането, за технологията, което означава вземане на много проби, макар и не достатъчно, от бъчви с уиски, които зреят в склада, за да решите как най-добре да използвате това уиски", отбелязва Бари.
Уискито може да съдържа от 150 до 200 аромата, затова Бари много внимава какво консумира преди процеса на вземане на проби. "Имам много чувствителни сетива - затова работя тази работа - така че имам склонност да лишавам сетивата си от агресивни аромати или вкусове.
Никога не нося парфюм - смятам го за много интензивен - и винаги избягвам наистина силни подправки. Суров лук - това е най-лошото нещо, което може да ядете, ако сте дегустатор на уиски", обяснява тя.
"Никога не можете да усетите ароматa на достатъчно уискита"
Източник: Twitter
Но Рейчъл подчертава, че опитът е от ключово значение за нейната роля. "Мисля, че колкото повече аромати усещате, толкова по-голяма сензорна информационна банка от знания и възприятия изграждате, следователно можете да бъдете последователни", обяснява тя.
"Имате база данни за това какво е добро и какво не. Това наистина е тренировка - никога не можете да усетите ароматите на достатъчно уискита", отбелязва Бари.
"Имам много опит в калибрирането на носа и вкусовите ми рецептори и знам към какво съм чувствителна и към какво са чувствителни другите хора", допълва тя.
Източник: scotchwhisky.com
Вземането на проби от уиски може да е работа за нея, но Рейчъл обича да опитва единични малцове и за удоволствие.
"Когато бях студентка, използвах уиски миниатюри като средство да се освежа, когато бях учила твърде много. Не можех да си позволя цяла бутилка. Сега, независимо дали съм у дома, или в хотел, или в бар, или на другия край на света, винаги ще си поръчам едномалцово шотландско уиски", разказва тя.
Рейчъл твърди, че производството на шотландско уиски е претърпялo големи промени през последните 25 години, не на последно място по отношение на участието на жените.
Whisky is always seen as a traditional Father’s Day gift, but we know lots of mums who would love a bottle today! Here’s to all you mums who enjoy a dram, and to those equally hard-working mothers who distil, blend, bottle, and sell whisky. Happy Mother’s Day.#ourwhisky pic.twitter.com/Bw0H6pczMs
— OurWhisky (@ourwhisky) 11 март 2018 г.
"Бариерите паднаха. (В момента) в индустрията има повече жени, отколкото когато и да било - независимо дали става дума за маркетинг, посланици на марката, работещи в дестилерия или на бутилиращата линия", обяснява тя.
"Преди изключително рядко се срещаха жени в дейностите по смесването, ако изобщо има такива. През последните 10 години забелязах няколко жени да се развиват в тази роля, които вече оказват влияние върху вкуса на шотландското уиски", разказва експертът.
Разнообразие от вкусове
Източник: distiller.com
Тя споделя, че индустрията сериозно се е развила, от времето, когато е започнала да работи в нея. Потребителите вече са по-добре информирани и разбират повече от едномалцовите уискита от всякога.
"Това е като вината от специализираните изби през 80-те години, когато имаше само 2 или 3 марки, които бяха познати по целия свят. В момента имате разнообразие от вкусове, отделни вина, които хората познават и обичат", посочва Рейчъл.
"Същото се случва и с малцовото шотландско уиски. "Независимо дали сте в Япония или в САЩ, все повече хора знаят какво е торфено или неторфено шотландско уиски", отбелязва тя.
Каквото и да е бъдещето на индустрията, Рейчъл е убедена, че малцовото уиски винаги ще има особена роля в живота й. "Моята философия в живота е да правите това, което обичате и да обичате това, което правите. Успях да превърна хобито си в професия, а професията си в хоби. Те са неразривно свързани и не могат да бъдат разделени - може да се каже, че това е в кръвта ми", споделя Бари.