Супер богатите в Азия все по-често предпочитат да си купуват употребявани частни самолети, вместо нови, търсейки по-големи отстъпки и по-кратки срокове за доставка.
Купувачите от региона се сдобиха с 61 употребявани и 54 нови самолета през 2017 г., като за първи път покупките на втора ръка надхвърлят поръчките за нови, според доклад на авиационната консултантска компания Asian Sky Media.
Така една тенденция, започнала през миналата година, се затвърди в условията на забавяне на икономическия растеж в региона. Спестовно настроените китайски купувачи избегнаха бляскавите символи на богатството.
Китайските компании купуват самолети втора ръка, за да подкрепят разширяването в чужбина и да запазят разходите си ниски. Цените за предварителна поръчка на самолетите също са отбелязали рязък спад през последните 2 години.
"Клиентите се промениха, знанията им за индустрията се промениха и те вече разбират стойността на използваните самолети", каза Джефри Лоу, управляващ директор на Asian Sky Media.
На пазара има огромно количество закъснели доставки, затова (клиентите) успяха да намерят добри самолети на добри цени, които не са непременно стари и все още са в гаранция. Това със сигурност стимулира пазара", обясни Лоу.
Производители като Gulfstream на General Dynamics и Bombardier намалиха производството през последните години, тъй като търсенето на пазара се сви. Те работеха върху пускането на нови модели, което доведе до по-дълго време на чакане за купувачите.
"Пазарната база се увеличи. Някои хора, които не искат да харчат 60-65 млн. долара, а могат да похарчат 40 млн. долара. Има много неща, които можете да направите с 20 млн. долара", обяснява Дейвид Диксън, президент на брокерската компания за бизнес самолети Jetcraft Asia.
Тази промяна обаче не е негативна за производители като Gulfstream и Bombardier, тъй като тя спомогна за стабилизиране на цените чрез намаляване на свръхпредлагането на използвани бизнес самолети на световния пазар. Клиентите пък са привлечени и от новите модели на авиопроизводителите.
Gulfstream демонстрира най-новите си самолети G500 и G600, докато Bombardier показа макет на предстоящия си самолет за дълги разстояния Global 7000.
Gulfstream изрази увереност в пазара и приверства нарастващата зрялост на купувачите в региона. "Сега има разбиране, че тези самолети наистина се използват за бизнес, те са бизнес инструменти", посочи старшият вицепрезидент на компанията Скот Нийл.