Туризмът в България се развива с високо темпо, а чуждите посетители ежегодно се увеличават. За перспективите, предизвикателствата, новите идеи и инициативи, свързани с българския туризъм Money.bg разговаря с Антон Пенев, маркетинг мениджър на туроператора "Астрал Холидейз".
Миналата година беше рекордна по брой туристи, посетили България. Какво очаквате от настоящата?
Очакванията за лято 2018 са за запазване на посещаемостта от миналата година. Тоест трябва да бъдем умерени оптимисти. Не бих желал да фиксирам нито стойности като брой туристи, нито процент ръст - би звучало несериозно.
Какво привлича чуждестранните туристи в България и какво можем да направим, за да увеличим потока?
Сравнително доброто съотношение между цена и качество е водещ фактор както за летния, така и за зимния сезони. Не е тайна, че туристите по морето през лятото и тези в планината през зимата формират около и над 90% от общия туристопоток. Също така, колкото и да е странно, България има няколко отлично позиционирани (Слънчев бряг, Албена, Банско) пред международната публика курорта.
Не бива да подценяваме ясно изразената сезонност по тези географски ширини, както и разбира се даденостите, с които разполагаме (останки от множество цивилизации, местни обичаи и култури). Не трябва да подминаваме, че засега България се възприема като сигурна, стабилна и най-вече спокойна дестинация, което ще бъде все по-важен фактор при избора от туристите.
Като слаби страни бих посочил не само липсата на достатъчно средства за промотиране на дестинация, но и правилното и целенасочено таргетиране на текущите такива. Проблем продължават да бъдат кадрите, от което страда и обслужването ни. Въпреки значителните инвестиции в инфраструктура, тя все още е компрометирана. Проблем са късата сезонност и недостатъчното и неефективно популяризиране на нишовите типове туризъм.
Откъде да очакваме най-много туристи тази година и от кои държави имаме потенциал да привлечем повече посещения?
Връщам се към първия въпрос - не очакваме нито драстични увеличения, нито драстична промяна в микса от националности. Туристи от Германия, Румъния и Русия са водещите посетители. Ще има ръст и при пазари като Полша, Украйна и Великобритания.
Кои са най-големите предизвикателства пред туристическия сектор у нас?
Не са малко, но има два важни момента. Първи е да запазим България като сигурна, стабилна и спокойна дестинация с което да гарантираме безопасността при пътуванията и летуванията на туристите, разбира се както на местните така и на чуждестранните такива.
Вторият е навлизането на технологиите и споделената икономика.
Променят ли се предпочитанията на българските потребители? Какво търсят те най-много?
Зависи от клиента, но като цяло основното ядро от туристи в момента е ориентирано към all inclusive концепцията. При увеличаващо се търсене в този сегмент българските хотели, а и не само отговарят подобаващо като предлагане.
Има разбира се такива, за които храната в обекта за настаняване не представлява интерес и те търсят локалното преживяване, за други самият обект за настаняване е на последно място, важно е да са в дестинацията. В България имаме ясно изразен ценово ориентиран пазар с изключение на няколко от големите градове и столицата.
За 5-а поредна година организирате туристическата конференция Travel Academy. Какво да очаква браншът тази година от нея?
Това е 5-о издание на едно романтично начало, което се превърна във фактор в бранша. Както всяка година с екипа се опитахме да отговорим на високите очаквания и несъмнено мисля, че се справихме. Предстоят интересни два дни (29-30 март в Riu Pravets Resort), в които участниците ще имат възможност да се запознаят с ежедневни, специализирани и иновативни теми в сектора.
Важно е да споменем участието на две министерства - на туризма и на културата, както и на две държавни агенции - КЗП и КЗЛД. Ще обсъждаме актуални теми свързани с GDPR (европейския регламент за защита на личните данни), промените в Закона за туризма, Закона за авторското право в хотелите. Няма как да не минем през теми от ежедневието, свързани със социалните мрежи, онлайн маркетинг и продажби. Гост-лектор ще бъдат представител от Google.
Платинен спонсор на събитието е една от най-големите румънски (а и не само) технологични компании в туристическия сектор - DCSplus. Няма да пропуснем и иновативните теми, които тепърва навлизат в бранша и специализирани теми в Hospitality индустрията. Ще имаме и speed networking панел и още много изненади.