В началото на годината един от водещите производители на птиче месо у нас - "Градус" АД, обяви, че готви своя дебют на Българската фондова борса (БФБ). Още тогава от ръководството на компанията си поставиха амбициозна цел - да направят най-голямото първично публично предлагане на акции (IPO) у нас след кризата с планове да наберат капитал от над 100 милиона лева.
Днес вече стана ясно и за кога точно е насрочено листването на дружеството на борсата. То ще се проведе в два последователни дни - 18 и 19 юни. Първоначално на пазара ще бъдат пуснати над 55 милиона броя ценни книжа, като половината от тях ще бъдат вече съществуващи такива, а останалата половина - нови. Те ще се продават в ценови диапазон между 1,80 и 2,35 лева. За да бъде емисията успешна, трябва да бъдат записани 65% от предложените акции.
На събитие в четвъртък от ръководството на компанията обявиха, че при по-голям интерес през втория ден е възможно да бъдат пуснати допълнителни над 6 милиона акции. При такава ситуация общо набраният капитал може да надхвърли 100 милиона лева и да достигне горна граница от над 146 милиона лева.
"При много голям интерес главният изпълнителен директор на компанията може да разреши допълнително разпределение на акции", обясни Стоян Николов от "Първа финансова брокерска къща".
Това би превърнало дебютът на "Градус" в най-голямото листване в историята на Българската фондова борса (БФБ). В допълнение дружеството ще достигне пазарна капитализация между 447 и 585 милиона лева. Досега най-голямото IPO на БФБ е това на "Първа инвестиционна банка". Тя излезе на борсата през май 2007 година, като успя да привлече 107 милиона лева капитал.
Висок "Градус" на БФБ
Дата: 18 и 19 юни
55 555 556 броя акции
6 638 888 броя допълнителни акции
Единична цена между 1,80 и 2,35 лева
Очакван капитал от 100 000 000 до 146 000 000 лева
Пазарна капитализация: от 447 000 000 до 585 000 000 лева
Очакваната доходност от акциите за следващата година е в размер на 7% и над 5% за периода до 2022 година. По думите на Николов през 2019 година се очаква и "Градус" да бъде включен в основния индекс на БФБ SOFIX.
Къде ще бъде инвестиран набраният капитал?
Още преди време стана ясно, че набраните от излизането на БФБ средства ще бъдат инвестирани в разширяване на дейността на компанията, основно те ще бъдат насочени към производството на разплодни яйца на фирмата. В този бизнес в момента фирмата е вторият най-голям производител в Европа.
"За 2 години напред продукцията ни в сегмента с разплодните яйца е продадена и не можем да отговорим на търсенето. Заради това натам ще насочим по-голямата част от набраните средства", коментира изпълнителният директор на "Градус" Ангел Ангелов.
По-конкретно към този бизнес ще бъдат насочени 20 милиона лева от приходите от продажбата на акции. В резултат от дружеството очакват приходите им от сегмента да нараснат с 13 милиона лева. Освен това в по-дългосрочен план от "Градус" очакват, че ще успеят да станат лидер на пазара в Европа.
По думите на Ангелов значителна част от набраните средства ще бъдат насочени още към разширяване на продуктите им от марката "Аз ям". Към нейното развитие ще бъдат насочени 6,7 милиона лева.
Планове за придобивания на българския пазар
Изпълнителният директор на "Градус" потвърди още, че след IPO-то е планирано пускането на нова линия продукти от месо. По-конкретно става въпрос за производството на луканки и салами в по-високия ценови клас. В това отношение Ангелов потвърди, че е възможно от "Градус" да пристъпят към придобивания на български фирми, специализирани в такъв тип продукти.
От компанията обявиха още, че пускат на пазара нов бранд в премиум сегмента на домашното пиле, който носи името ВLe poulet.
"Градус" е лидер на Балканите в производството на бели меса и е на второ място в Европа по производство на разплодни яйца. У нас дружеството е водещо при продуктите от птиче месо с 35% пазарен дял. Също така то е на първо място по производство на фураж в страната.
През изминалата година консолидираните приходи на дружеството са 246 милиона лева, а нетна печалба след данъци в размер на 40 милиона лева. От компанията прогнозират, че до 2022 година приходите им ще се увеличат до 303 милиона лева, а печалбата през следващата година ще достигне 58 милиона лева.