Търговската верига "Kaufland България" е най-големият рекламодател в българския интернет. Компанията за първи път оглавява тази класация, изпреварвайки досегашния лидер Procter&Gamble, който изпада от топ 10. Това са част от заключенията на пазарното проучване на Ipsos България, представено по време на годишната конференция на IAB България.
Втора позиция сред най-големите онлайн рекламодатели заема БТК (с търговската марка Vivacom), изкачвайки се с 4 позиции в класацията, а трети е гигантът в хранително-вкусовата индустрия Mondelez. След тях се нареждат производителят на бира Heineken Zagorka Brewery и телекомуникационният оператор "Теленор България".
Общите инвестиции в онлайн реклама у нас за първи път прехвърлят границата от 100 млн. лева. Вложените средства за 2017 г. са 106.1 млн. лв. - с 16% повече спрямо предходната година.
Поради големите рекламни бюджети, компаниите предлагащи потребителски стоки и финансови услуги доминират сред най-големите рекламодатели у нас. 17 компании или малко над 1/3 от първите 50-те дигитални рекламодателя са свързани със стоките за потребители. Почти 1/5 от топ рекламодателите в българското онлайн пространство предлагат финансови услуги, а 14% са от телекомуникационния бранш.
Компаниите от фармацевтичния сектор прогресират най-бързо, намествайки се солидно в топ 50. Интересен факт е, че сред 100-те най-големи интернет рекламодатели в България няма нито една компания, предлагаща промишлени стоки.
Къде отиват парите
Технологичните гиганти Google и Facebook продължават да обират лъвския пай от парите за дигитална реклама и у нас, привличайки 63.6 млн. лв. Общият пазарен дял на двете компании при онлайн рекламата в България е 64% (в тях се включва и рекламирането във видеоплатформата YouTube), а те са и най-бързорастящите канали за реклама.
Дисплейната реклама (която включва мобилната и видео реклама) запазва позиции, привличайки 36.5 млн. лева или 34% от общите средства на рекламодателите.
Впечатляващ ръст отчита автоматизираното закупуване на рекламна площ (т.нар. програматик реклама), което се увеличава с 43% до 3.1 млн. лева. През 2018 г. се очакват допълнителни инвестиции в този вид реклама, в унисон с тенденцията на водещите пазари в Западна Европа и САЩ.