Малко след откриването на 57-я си магазин Money.bg се срещна с шефа на най-голямата верига магизини за бързообортни стоки в България - "Кауфланд", за да разбере повече за плановете на компанията и да направи равносметка как се е развил пазарът през последните 10 години.

Господин Спасов, "Кауфланд" е вече от 10 години на българския пазар. Как изглеждаше той тогава, как изглежда той сега?

"Кауфланд" откри първия си магазин на хубавата дата 8 март 2006 година в град Пловдив. Имаше невероятен успех - средно дневно идваха 14-16 хиляди клиента не само от Пловдив и околността, но даже и от София. Това ни окрили да продължим с откриването на нови търговски обекти и от тогава досега "Кауфланд" има вече 57 магазина.

А колко ще станат в следващите години?

Продължаваме експанзията си и през следващите години. Планираме две откривания във Варна и откриване във Велико Търново.

Колко ще ги направите в по-дългосрочен план?

Нямаме конкретна бройка магазини, която сме предвидили да открием. Ще откриваме толкова, колкото пазарът изисква. Следващите години ще откриваме от два до три магазина годишно, като ще се концентрираме и върху обновяване на вече съществуващите магазини.

Какво успяхте да постигнете за тези 10 години?

Десет години минаха много бързо, като един миг. С днешна дата "Кауфланд", както споменах, има вече 57 магазина, както и над 6000 служители. Радваме се, че ги осигуряваме на пълна работна заплата, както и че нивата при нас са над средните. Освен това предоставяме допълнително здравно осигуряване, ваучери за храна в размер на максимално допустимия от закона размер от 60 лева. Радваме се, че успяхме да допринесем, макар и малко за изсветляването на българската икономика. "Кауфланд България" работи на 100% легално. Имаме над 700 български доставчика и в някои стокови групи произведените в България продукти достигат до 70%.

Строителните фирми, с които работим, са изцяло български. Даваме бизнес и на много други фирми - за охрана, за поддръжка на системите за отопление, за климатизация, за озеленяване. Поддържаме една широка мрежа от контрагенти и това ни дава увереността да кажем, че "Кауфланд" макар и немска фирма като капитал, всъщност си е 100% българска фирма. Няма нито един чужденец, който да работи в нашата фирма. Екипът е изцяло български - както служители, така и ръководен състав.

Защо нямате нито един чужд мениджър в България? Дали това е политика на компанията?

Не бих казал, че е политика на фирмата. В България ръководният екип е с много добри кадри, които са се наложили в течение на годините и може би заради това не е имало необходимост. Факт е, че на 100% служителите и ръководителите са българи.

Как успявате да привличате и задържате служители в компанията?

Това е изключително важна тема. Тема, на която поставяме голям акцент в нашата компания, защото тя може да бъде толкова успешна, колкото успешни са служителите. Колкото и добра концепция да има дадена фирма, ако няма хора, които да работят в нея с цялата си душа, то няма да бъде успешна. Ние имаме страхотни служители, страхотни ръководни кадри.

Как успяваме да ги намираме? На моменти не е лесно, когато пазарът е динамичен. Използваме повода да кажа, че имаме служители, които са от самото начало с фирмата.

А какво не успяхте да свършите през последните 10 години?

Като цяло целите, които си поставяме, ги постигаме. Надявам се, че през следващите години ще продължаваме да увеличаваме работната заплата на нашите служители. Надявам се, че ще продължаваме да увеличаваме асортимента на български стоки. Това са две цели, които си поставяме.

Все пак имало ли е нещо, което Ви се е искало, но по обективни причини не е могло да се случи?

Нямам такъв спомен. Като цяло срещам разбиране и от държавната администрация, и от общинската. Не сме имали някакви сериозни пречки и затова "Кауфланд" е на това ниво, на което е сега. Нашата фирма прави оборот от приблизително 1.7 милиарда лева. Това поставя "Кауфланд" на първо място сред търговските вериги. Нашият пазарен дял е около 14%. Инвестициите, които до този момент сме направили, са 700 милиона евро или 1.4 милиарда лева. Държа да подчертая, че това са инвестиции на зелено. Това са пари, които са влезли в страната от чужбина.

Кое беше най-голямото предизвикателство за пазара на бързооборотни стоки през тези 10 години?

Предизвикателствата са ежедневни. За да не напуснеш пазара, както се случи за съжаление не с една или две търговски вериги, не трябва да се облягаш настрани и да си мислиш, че си най-добрия и си стигнал върха. Търговията е ежедневна работа , особено по отношение създаването на микса от стоки.

Има ли място за нови вериги на българския пазар?

Фактът, че България е с най-нисък дял в Европа на т.нар. модерна търговия, която се движи между 35 и 40%. Дали обаче ще дойдат нови вериги не мога да кажа. Мога да кажа, че за всеки има място под слънцето. Според мен ще се появяват все повече от т.нар. специализирани магазини - било то за био храни, било то за млечни продукти. Има място за тях.

Как се промениха потребителските нагласи през последните 10 години?

Единият тренд е тема био. Биото навлиза все повече в търговията, заради което правим и био щандове при нас. Другата промяна, която наблюдаваме през изминалите 10 години, е, че хората търсят все повече по-голям асортимент, по-голям избор и залагат все повече на качествените стоки. Ние предлагаме между 18 и 20 хиляди артикула в нашите магазини.

През февруари открихте 57-ят си магазин в страната и 11-ти в София. С какво е различен той?

Строим нашите магазини по една технология, която позволява да се отопляват от остатъчната топлина, която отделят хладилните витрини и хладилните камери. По този начин спестяваме използването на фосилни горива. Всички магазини, които влизат в модернизация, получават такава система за отопление. Освен това започваме да поставяме в много от новите магазини и станции за зареждане на електроавтомобили, които ще бъдат напълно безплатни за ползване. Освен това предстои поетапното подменяне на оборотните коли в нашата фирма с електрически.

Това ли имахте предвид под модернизация на обекти?

Не, модернизацията на обектите предвижда ново осветление - по-хубаво и по-икономично, обектите ще стават по-цветни, ще стават по-широки. Позиционирането на стоката ще бъде по нов, по-модерен начин. Парко местата ще бъдат по-широки.

Какви са плановете Ви за следващите 10 години?

Вече споменах новите магазини. През лятото ще започне разширяване на нашата логистична база."Кауфланд България" работи с централен склад, в който доставчиците от цялата страна доставят своите продукти и централизирано зареждаме филиалите. Той вече има нужда от разширение, въпреки че е най-големият склад в България - с 80 000 кв.м. складова площ. В момента сме в процес на изграждане на допълнителни 30 000 кв.м.