Европейският самолетен гигант Airbus може да прекрати производството на на своя най-голям пътнически аероплан - A380 суперджъмбо. Компанията усилено търси купувачи за летателната машина, но се опасява, че в близко бъдеще няма да има достатъчно поръчки за него.
Airbus ще построи 12 бройки от най-големия си самолет през 2018 г. и още 8 през 2019 г.
Най-големият клиент на самолетния производител клиент енационалния авиопревозвач на Дубай - Emirates, който през 2017 г. поръча своя 100-ен A380.
Двете компании преговарят за покупката на още самолети, а бъдещето на A380 до голяма степен зависи именно от Emirates.
"Ние все още разговаряме с Emirates, те вероятно са единствените на пазара, които могат да вземат минимум 6 A380 на година за период от 8 до 10 години", каза мениджърът по продажбите на Airbus Джон Лейхи.
"Ако не можем да сключим сделка с Emirates, мисля, че нямаме друг избор, освен да прекратим програмата", добави Лейхи.
Ръководителят е убеден, че A380 ще се върне на мода, тъй като въздушният трафик се удвоява на всеки 15 години и ще са необходими по-големи самолети, за да се задоволи търсенето.
Airbus увеличи средните списъчни цени на своите самолети с 2% в продуктовата линия, считано от от 1 януари 2018 г. Новата средна цена на A380 е 445.6 млн. долара.
Едни гърди пред основния съперник
Благодарение на увеличаващите се продажби в края на изминалата година, европейският авиопроизводител изпревари основния си съперник Boeing. Airbus е получил поръчки за 1109 самолета през 2017 г., докато американският му конкурент остава с 912.
Решаваща за успеха на Airbus се оказа поръчката на 430 самолета за 49.5 млрд. долара от американския фонд за частен капитал Indigo Partners.
Европейският самолетен производител се похвали, че е изпреварил по продажби конкурента си в 7 от последните 10 години. Airbus доминира както при по-малките самолети, така и при по-големите.
"Ние сме добре позиционирани при по-широките самолети и защеметяващо добре позиционирани при тези с една пътека", отбеляза Лейхи.
Компанията е доставила на клиентите си 718 самолета през 2017 г., а изминалата година е 15-ата поред, в която доставките на Airbus се увеличават.
Boeing обаче остава най-големият самолетен производител в света, след като пред 2017 г. достави рекордните 763 самолета.