Като инвестиционна банка на Apple Goldman Sachs събра десетки милиарди долари за технологичната компания. Сега банката иска да обслужва клиентите на компанията от Купертино при покупката на нейните продукти, съобщават източници на WallStreet Journal.
Goldman Sachs преговаря за възможността да предлага финансиране на купувачите на смартфони, часовници и други скъпи джаджи на Apple. Така потребителите, желаещи да си купят 1000-доларовия iPhone X, могат да го направят с кредит от банката, вместо да разчитат на кредитни карти, които обикновено са с по-високи лихви.
Ако стане факт, партньорството ще бъде голям удар за Банката на Уолстрийт, която се опитва да развие своето потребителско банкиране. Макар да е e много по-известна като елитен съветник на корпорациите и правителствата, Goldman се насочи и към банкирането на дребно и обикновеното кредитиране като източници на растеж, след като някои от традиционно силните й страни, като търговията, отчитат спад.
През 2016 г. компанията стартира Marcus, онлайн кредитор, който помага на хората да рефинансират дълговете си по кредитни карти. В момента тя изгражда бизнес, който ще предлага на място кредити на купувачите при разплащане, с цел да ги направи свои клиенти.
През 2017 г. потребителите са направили покупки за над 200 млрд. долара, използвайки кредитни карти, свързани с търговци на дребно или кредити на място. Около 80 млрд. долара от тях са похарчени за скъпи стоки като мебели и електроника, чието изплащане отнема месеци, трупайки допълнителни лихви и затруднявайки месечните бюджети на купувачите.
С предлагането на нисколихвен заем, Goldman се надява да отстрани част от този бизнес. Банката начислява 12% лихва върху средните си заеми на онлайн кредитора Marcus. Кредитните карти начисляват над 20%, без да се броят допълнителните такси.
Партньорствата с големите търговци на дребно като Apple са ключови. Те могат да доведат милиони клиенти, които банката трудно ще намери сама. Goldman вече ще финансира покупки, вариращи от почивки и обзавеждане на дома до разходи за дентални услуги.
Банката ще започне да предлага заеми, подобни на настоящия си продукт Marcus, но проучва възможността за добавяне на традиционни кредитни карти, свързани с търговци на дребно.
През 2015 г. Apple започна програма с регионалната банка Citizens Financial Group, в която клиентите заеми с 0% лихва за ъпгрейди на iPhone и опции с по-висока лихва за покупки на други устройства. Goldman преговаря да участва под някаква форма в програмата за ъпгрейд на смартфоните.
Програмата започна, тъй като доставчиците на безжични услуги намаляват субсидиите за iPhone. Тя позволява на клиентите да си купят iPhone с 24-месечен лизинг, имайки право да си купят нов модел след като са направили 12 вноски. Тази стратегия задържа клиентите, които обикновено се връщат за най-новите модели.
Програмата за ъпгрейд придобива все по-голямо значение за Apple, тъй като високата цена на устройствата й често шокира купувачите. Запитан за достъпността на новия iPhone X, изпълнителният директор на Apple Тим Кук зяви, че смартфонът си заслужава парите и струва колкото "няколко кафета на седмица".
Влизането на Goldman в бизнеса с кредити на място ще я изправи срещу финансовите стартъпи, които отпускат заеми на онлайн купувачи и финансират домашни ремонти и определени медицински процедури.