Американският автомобилен производител Dodge има 2 модела - Charger и Challenger, но продава 9 различни версии на Charger и впечатляващите 16 различни версии на Challenger.

Седаните и други традиционни леки коли губят сцеплението си с вкусовете на американските потребители, но автопроизводителите все още намират начини да печелят пари поне от някои от тях, правейки повече с по-малко.

Предлагането на различни версии или споделянето на части и платформи не е нищо ново, но темпото, с което компаниите разработват нови пакети, се засилва през последното десетилетие, твърди анализаторът на IHS Markit Стефани Бринли.

Напредъкът в инженерната и изчислителната мощност дава на автомобилостроенето по-голяма гама от различни функции, които могат да се съчетават по различни начини, като разнообразни двигатели и задвижващи системи, настройки на режима на шофиране, функции на кабината и други неща.

"Размерът на изчислителната мощ, който имате днес, е феноменален", заявява Бринли пред CNBC. Това разкри много нови възможности за инженерните екипи и им позволява да изкарат новите продукти много по-бързо. "Сякаш темпото се е ускорило", отбелязва тя.

Как Европа и България спасиха емблематичния американски Mustang?

Как Европа и България спасиха емблематичния американски Mustang?

Продажбите в Щатите намаляват за сметка на тези в чужбина

Сегментите, които се грижат за ентусиастите, като спортни автомобили и "мускулести коли", са с най-голям успех в тази стратегия. "Това са автомобили с висок имидж, продавани на хора, които са ентусиазирани и страстни към това, което карат. Те обичат да усещат, че колата, която имат, е специална", посочва Бринли.

А колите често са специални, с промени в конструкцията, които са по-подходящи за определени ситуации на шофиране.

Ford наскоро добави още една версия към своя Mustang GT, който сам по себе си е вече стъпка нагоре от базовия модел Mustang.

Performance Pack ниво 2 е пакет, струващ 6500 долара, който дава на GT някои допълнителни функции, като по-широки колела и гуми, подходящи за улично шофиране, които също могат да се представят добре на пътя.

Тази опция ще се погрижи за малка група от хора. Ford я продава само в Северна Америка и ще бъде достъпна само за моделите на Mustang с ръчни скорости.

Легендарният Мустанг от „Да изчезнеш за 60 секунди“ се продава за $270 000

Легендарният Мустанг от „Да изчезнеш за 60 секунди“ се продава за $270 000

Елинор е истинска мечта за колекционерите

Тя е наследник на първия пакет GT Performance, който е наполовина по-евтин и има някои от характеристиките на ниво 2. Нагоре по-веригата идва Shelby GT350, който започва от 57 240 долара, с около 30 000 долара повече от базовия модел.

Същото важи и за Dodge. Challenger започва от около 27 000 долара. По средата на дългата верига от различни версии идва Challenger R/T Scat Pack, който има 485 конски сили в сравнение с 305 на базовия модел и струва около 39 000 долара. На върха стои Dodge Hellcat Widebody, който започва от 71 495 долара.

Chevrolet Camaro има 6 различни варианта - от базовия модел, който започва от около 26 000 долара до могъщия ZL1 с неговия мощен турбокомпресор, струващ над 60 000 долара.

Това отговаря и на търсенето, тъй като много ентусиасти, които купуват тези автомобили, искат много от тези функции. Вече върви доста голям бизнес с резервни части за тези автомобили и магазини, които ги персонализират.

Но това е удобно и за автомобилните производители.

Спортните автомобили се продават най-много в началото на техния типичен 5- до 6-годишен жизнен цикъл, а след това търговията им се свива, така че това е начин да запазим тази инерция, твърди Бринли.

Тези по-високи версии и специални издания могат да осигурят на автопроизводителите по-високи маржове на печалба, въпреки че компаниите пазят в тайна печалбите си от тези коли.

Те позволяват на производителите да покажат страхотни инженерни умения и създават ореол, който подхранва имиджа на цялата марка.

Междувременно компаниите получават голямо разнообразие от една платформа, като споделят части, което им позволява да постигнат по-добри икономии от мащаба, обяснява анализаторът на Kelley Blue Book Ребека Линдланд.

"Имате този широк пазар, може да не е много дълбок, но е много широк", отбелязва Линдланд.

Например Ford продава базовия модел Mustang на компании за коли под наем, а Dodge продава Charger на полицията, а после всяка от тях може да продава различни варианти на една и съща кола на любители на състезанията и високите скорости.

"Подобни превозни средства могат да возят много различни личности. Имате тези крайни примери за използване, но те могат да направят всичко това за малко пари, защото инвестицията е в научноизследователската и развойната дейност, както и в инструментите", обяснява Линдланд.