Докато Саудитска Арабия се опитва да оттърси икономиката си от привързаността с петрола, нефтеният гигант в страната търси нови начини, за да изкарва пари от горивото, пише Bloomberg.
Aramco, най-големият износител на петрол в света, инвестира в разработката на по-ефикасни двигатели с вътрешно горене и тества нови методи за превръщането на петрол в петрохимикали. Целта: да удължи световното търсене на петрол в следващите десетилетия, като направи двигателите и химикалите по-ценово ефективни, дори и с навлизането на електрически автомобили и алтернативни източници на енергия, които намаляват малко по малко пазарния дял на нефта.
"Радикални нови технологии" - като предизвикването на изгаряне на бензина в цилиндрите чрез компресия, вместо със свещи, ще докажат, че двигателят с вътрешно горене "има още много път пред него от гледна точка на икономическа жизнеспособност и това ще намали цената му значително", казва вицепрезидентът на Aramco Ахемд ал-Ковейтер.
Aramco, която има около 260 милиарда барела петрол в резервите си, е централна в мисията на Саудитска Арабия, която иска да преоткрие себе си и да преобърне икономиката си, която досега разчиташе на петрола. Правителството планира да продаде около пет процента от акциите ѝ тази година, а самата Aramco търси начин да осигури бъдещето си - и своите приходи.
Компанията не вижда особена заплаха за продажбите си на рефинирани горива за транспорта, казва още вицепрезидентът. По думите му, страни като Китай ще продължат да използват автомобили с двигатели с вътрешно горене, търсенето на тежкотоварни автомобили ще продължи да расте, а използването на горива от авиацията и морската индустрия ще се увеличи, смята той.
99% от автомобилите по света разчитат на двигатели с вътрешно горене и това "ще остане така през следващите десетилетия", уверен е вицепрезидентът.Все пак Aramco инвестира в развитието на двигателите с вътрешно горене, за да намали заплахата от електрическите автомобили. Очаква се използването на изгаряне, подобно на това в дизеловите двигатели, при бензина, да увеличи икономичността на автомобилите с около 30%.
Компанията работи и по друг проект с базираната в Сан Диего Achates Power Inc., за да разработи двигател за камиони, използвайки напречно поставени бутала, като това може да намали двойно разход на гориво. "Това е изцяло нов двигател, от-до", казва ал-Ковейтер.