Преди седем години на конференция в Белгия на електрическите автобуси беше гледано на шега. Тогава китайският производител BYD Co. показа свой ранен модел. "Всички се смееха на BYD и казваха, че компанията е направила играчка. А вижте сега. Всички правят такива", казва Исбранд Хо, управляващ директор на компанията за Европа.
Изведнъж автобусите, задвижвани от електрически мотори, са нещо съвсем сериозни и имат потенциала да внесат революция в градския транспорт - и да спомогне и за преоформянето на енергийната индустрия. Китай води по този път, превръщайки старите дизелови и замърсяващи автобуси да използват електричество. И тенденцията започва да "яде" от търсенето на фосилни горива.
Данните са впечатлявщаи. Около 99% от всички 385 000 електрически автобуса, които се движат по пътищата днес, са в Поднебесната империя. И те са около 17 процента от общия брой на автобусите, използвани там.
Всеки пет седмици китайските градове добавят по 9 500 електрически автобуса - еквивалента на всички автобуси от обществения транспорт в Лондон.
Всичко това започва да създава видимо намаляване в търсенето на гориво. И тъй като автобусите харчат по средно около 30 пъти повече от автомобилите.
За всеки 1 000 автобуса по пътищата, около 500 барела петрол на ден остават неизползвани, показват изчисления на Bloomberg. Тази година излишъкът от петрол само заради електрическите автомобили ще набъбне с 37% до 279 000 барела дневно - или горе-долу количеството, което ползва цяла Гърция.
Китай води по електрифициране на градския си транспорт, тъй като е страната с най-тежък проблем със замърсяването. Смогът в Поднебесната империя отговаря за около 1,6 милиона смъртни случаи през 2015 година.
BYD изчислява, че електрическите автобусите са изминали 17 милиарда километра и са спестили 6,8 милиарда литра гориво - или 18 милиона тона CO2 по-малко, колкото изпускат 3,8 милиона автомобила.