Автомобилите съвсем скоро ще преминат през големи промени. Коя е една от най-големите?Най-вероятно въобще няма да притежавате кола.
Благодарение на услугите за споделени пътувания и зараждащите се автономни автомобили, досегашният класически модел на притежаване на кола вече се поставя под съмнение, пише The Wall Street Journal.
Така шофьорите вече може и да не са шофьори, а вместо това да разчитат на автономни коли, които да идват при тях при поискване. А и дори да притежаваме автомобили все още, най-вероятно ще ги споделяме с други хора, когато не ги използваме.
Автомобилните производители вече търсят начин да запазят своите приходи в свят, в който все по-малко хора ще купуват коли.
Притежаването на автомобил дълго време символизираше свобода и независимост. В бъдещето обаче може би ще гледаме на притежанието на автомобил, както на конете днес - като лукс. Споделянето на пътувания ще расте и ще става все по-популярно, особено след като повече хора възприемат т.нар. споделена икономика. Друг фактор е миграцията на все повече хора в градовете, където притежаването на автомобил често представлява трудност.
Затова стартиращи компании вече предлагат коли под наем за определени часове всеки ден - например от 9 до 12, на фиксирани цени. Така хората, които имат нужда от автомобил, за да отидат на среща, например, или да доставят нещо, могат да се възползват от услугата и да избегнат ползването на услугите на някоя от компаниите за споделено пътуване всеки ден и да спестят пари.
Дори и хората, в които в крайна сметка си купуват автомобили, най-вероятно ще започнат да гледат на тях като на нещо краткотрайно - и дори като на източник на приходи.
Така главният изпълнителен директор на Tesla Илън Мъск загатна, че готви начин, по който собствениците на електрически автомобили да могат да ги отдават под наем и така да пестят пари. Това най-вероятно ще се случи, когато коли на компанията станат автономни. Макар че някои от собствениците вече го правят чрез сайта Turo. В него са регистрирани над три милиона души.
Разбира се, най-големият проблем пред тези промени е прост: хората трябва да се откажат от идеята да притежават кола, която да карат само те.
Или от идеята въобще да шофират. Според изследване на Deloitte в САЩ цената на това да притежаваш собствен автомобил е около 97 цента за миля (1.6 км.), но тя може да намалее с две трети в свят, в който споделените автономни автомобили залеят пътищата.
За големите автопроизводители подобна промяна звучи много заплашително. И затова някои от тях се опитват да се справят със заплахата, като експериментират. Така Lexus поема по пътя, начертан от Мъск, като позволява бъдещите собственици да субсидират месечните си вноски за нов автомобил, като го отдават под наем през услугата Getaround.
BMW пък експериментират със споделени автомобили. Потребителите имат достъп до редица модели и могат да наемат кола и да я оставят където им е удобно след това.
GM не остава по-назад - компанията придоби стартъпа за технологии за автономни автомобили и освен това инвестира половин милиарда долара в Lyft. Американският производител се готви да създаде и собствена компания, която да конкурира Uber.
Автономните автомобили ще дадат на хората повече свободно време, докато се возят. И това може да създаде нови възможности за автопроизводителите за печалба.
Според изследване на Intel автономните автомобили могат да освободят около 250 милиона часа на потребителите. И това може да превърне интериорът на автомобила в нещо от изключителна важност за тях. Както и да отвори възможност за много повече екстри. Така например Harman представи концепт, с който прозорците на автомобилите се заменят от екрани, превръщайки автомобила с киносалон.
Автономните автомобили могат да донесат печалба и на други индустрии - например алкохолната, тъй като хората вече няма да се притесняват, че трябва да шофират до вкъщи и ще пият повече спиртни напитки.