Темата на 44-ото поредно издание на кръгла маса "Топспор" бе: „Какво ще се случи в новия рали шампионат?" Дискусията се организира от сайта Топспорт.бг и вестник „Топспорт" със съдействието на „Еврофутбол" и любезното домакинство на „Best Western City Hotel". Наш събеседник беше водешият пилот на „Приста ойл рали тийм" Крум Дончев. Ето какво сподели той.
- Круме, как се стигна до сътрудничеството ти с „Томи Макинен рейсинг тийм"?
- Преди новия сезон бяхме тръгнали с отбора да се развиваме в друга насока. В началото на декември с мен се свърза изпълнителният директор на „Томи Макинен рейсинг тийм" - Кевин Морис. Обменихме малко информация по телефона, след което хванах самолета и отидох във Финландия. Проведохме обстоен разговор и в крайна сметка решихме да работим заедно през тази година. С отбора ще представим марката „Томи Макинен рейсинг тийм" в Европейския шампионат.
- С какво фирмата на Томи Макинен ще помага?
- От фирмата на Томи очаквам да получа добра и квалифицирана инженерна помощ и ноу хау. С мен на тестовете ще идва и един от водещите финландски пилоти Юси Пиколисто, който е тестов пилот на Ситроен Ксара WRC и Ситроен C4 WRC. Той подготвя и колата на Себастиян Льоб. Трябва да вметна тук, че тимът ни е силен благодарение на фирмите „Приста ойл", „Глобул", „Монбат", „АЕБТРИ", „Финкомекс", „Асорт", „Деси" и „Сима".
- Планираш участия от следващия сезон в световния рали шампионат...
- Да, става въпрос за световния рали шампионат продакшън (б.а.-серийни автомобили) с кола на Субару. Финландците са чисти като хора и вярвам, че ще имаме коректно отношение.
- Как намираш новия автомобил и като какви определяш възможностите му?
- Ще започна с това, че още като концепция новото Субару е различно. Има доста промени, разбирай всичко - окачване, стъпка, диференциал, двигател. Още не съм правил реални тестове, а след две седмици е първият ми старт в Турция. Надпреварата е кръг от Европейския шампионат и от IRC.
- При смяна на кола действията на навигатора променят ли се?
- Абсолютно. По таблото всичко е различно, а това означава, че той трябва да свиква с нови неща. Трябва да се приспособи към особеностите на уредите.
- Надпреварата ще е на макадн. Това добре ли е за теб?
- И да, и не. Нямам голям опит на макадан, но това пък е добра възможност да трупам такъв.
- Засилва ли се конкуренцията у нас в последните години?
- Определено. Ние от „Приста ойл рали тийм" никога не сме подценявали състезанията в България. Шампионатът у нас става все по-атрактивен.
- Каква е целта ти в генералното класиране в ЕШ и планирате ли още участия в него извън граница?
- За целта ми е трудно да говоря, защото не познавам конкуренцията. Със сигурност ще е трудно, защото в надпреварите ще участват и автомобили Супер 2000. От друга страна обаче това прави борбата още по - сериозна.
- Как си разпределил участията си?
- Шест старта в България и шест в Европейския шампионат. В хода на сезона ще преценим дали да участваме в още един кръг на Европейския шампионат, защото всеки кръг носи точки.
- Какво остава скрито за феновете в едно рали състезание?
- Много неща остават скрити. Трудностите докато направиш всичко по-колата. Трябват пари, добри механици. Цялата техническа страна на подготовката на един автомобил остава скрита. Феновете виждат състезателен автомобил, който профучава покрай тях. Но огромната работа, която е свършена, за да се подготви този автомобил, остава скрита. Общо взето нещата са свързани с много проблеми и трудности, но за сметка на това, когато пресечеш финала, остава удовлетворениетоот добре свършената работа. Остава признанието, особено когато си минал през тежко състезание.
- Каква е цената на успеха, която трябва да плати един пилот, за да печели?
- Нямаш свободно време. Нямаш време за семейството си. Това е най-голямото лишение.
- Ти успя да се утвърдиш, но гледаш ли напред. Има ли млади пилоти в България?
- Има млади пилоти, който показват качества и са перспективни. Те задължително трябва да бъдат обучени, защото е някак си странно, пилоти, които са минали през какво ли не, да не предават знанията си и уменията на младите. Автомобилният спорт у нас е с много голяма перспектива.
- Искам отново да поговорим за българската действителност и рали спорта. Българските фенове дисциплиниране ли са. Миналата година пак станахме свидетели на човешки трагедии?
- Феновете на автомобилния спорт у нас трябва да разберат, че той е опасен. Когато една кола лети с 200 километра, тя е като неуправляемо торпедо. Феновете трябва да разберат, че хвърлянето на бутилки и камъни по трасето е нещо ужасно, защото може да доведе до невероятни инциденти. Трябва да престанем с това.
- Ще се научим ли да не хвърляме камъни?
- Това зависи от манталитета и възпитанието на хората, които идват да гледат ралитата. Като че ли изоставаме в това отношение.
- Позволяваш ли си да караш атрактивно за публиката и кога го правиш?
- Автомобилният спорт е шоу и ние, пилотите, се опитваме да го направим. Всякакви експерименти по време на състезание водят от загуба на време. Да, когато имаш доста добър аванс, може да си позволиш някое изпълнение, но не и по принцип.
- Какво ще гониш през новия сезон. Заложил ли си програма?
- Като цел ще гоня най-високите отличия. Знам, че те са много трудно постижими, но ще направя каквото мога, за да ги постигна.
- Един пилот се учи през цялата си кариера.
- Ако някой каже, че е научил всичко, значи е спрял да се развива. В нашия спорт няма човек, който да каже: „Аз съм професионалист!" Уменията се натрупват, защото всяка ситуация в едно състезание е абсолютно различна и се преодолява индивидуално.
- Дамските ралита стават все по-популярни. Какво мислиш за жените - пилоти?
- Никога не съм подценявал дамите като шофьори. Те са по-предпазливи и повече обмислят ситуацията. Грешките им идват от паника, когато се стъписат. Жените са по-възпитани като шофьори на пътя. В спорта мога да дам за пример французойката Мишел Мутон, която има спечелени редица състезания. Тя е била и заводски пилот. Изключително добра е.