Представете си състезание, което осем от участниците са отстранени заради непризнаване на маратонките adidas и един за лошо дишане. В подобно надбягване с един кон се превърна първата по-сериозна обществена поръчка на новото ръководство на Министерството на младежта и спорта (ММС).

От десетте фирми, които участваха в обявената от него прецедура за ремонт на спортните училища "Георги Бенковски" в Плевен и "Васил Левски" в Пловдив, комисията допусна до отваряне на ценовата оферта само на една - "Еко-Танк-инженеринг" ООД.

Тя предложи оферта само със 7000 лв. под прогнозната цена от 3 млн. лв. без ДДС. Това са същите 3.6 млн. лв. с ДДС, които правителството планираше да даде за мотоциклетизма, но се отказа и ги предостави за ремонт на спортните училища.

Непредизвестен край

Процедурата не предвещаваше такъв край, тъй като в нея се включиха десет фирми. Комисията е изискала от осем от участниците да предоставят допълнителни документи, а единствено "НСК София" ЕООД не го е направила. Това автоматично отстранява дружеството от процедурата.На следващ етап още седем от участниците са отстранени с аргумента "липса на акредитация от Българската служба за акредитация". И всичко това преди отварянето на техническото задание. "Това е фарс.

Предоставили сме всички сертификати, които се признават за еквивалентни от Българската служба за акредитация. Ще стане международен скандал", коментира за "Капитал Daily" представител на едно от дружествата, пожелал анонимност. Според тях това е нарушение на международните спогодби, подписани от Българската служба по акредитация през 2001 г. Част от останалите участници обявиха, че ще обжалват решенията.

Две минус едно
От оставащите две фирми комисията е отстранила и "Техно енерджи" ООД, тъй като е получила едва 1 точка за един от показателите формиращи техническата оценка. Така единствена "Еко-Танк-инженеринг" достига до отваряне на ценова оферта.

Общата оценка на компанията е по 20 точки по двата технически показателя и предложената ценова оферта е 2.993 млн. лв. без ДДС, което е невероятно близо до прогнозната оценка на министерството. "Този конкурс беше белязан от недоразумения. В документацията имаше редица изисквания, които показват, че тези хора (организаторите на поръчката) нямат никаква представа от строителната дейност", коментира същият участник. На страницата на министерството могат да се видят отговорите на десетки уточняващи въпроси.

От участниците в поръчката в началото се изискваше да имат поне пет завършени проекта, сходни с предстоящите ремонта за последните пет години. По-късно от ММС уточниха, че е станала грешка и може да има само един завършен проект за този период. Само тази странна промяна на условията може да доведе до анулиране на процедурата, коментираха част от останалите участници. Те се съмняват, че поправката е направена, за да пасне на единствената оцеляла фирма.

Отстранените фирми ахнаха в момента, в който се разбра, че "Еко-танк-инженеринг" е предложила 90% надценка върху цената на материалите за транспорт. Регламентираната за строителството в България норма е 30%, а в момента повечето складове доставят материалите безплатно до строежа. Те подозират, че в тези 90% се крие един от ключовете към успеха на този кандидат.

 

Победителят

В "Еко-Танк-инженеринг" 20% участие има "БТА-ЕФАСЕК & ЕКОТАНК инженеринг", в която 20% се държат от германската компания BTA International, а с по други 20% участват португалските Efacec Engenharia и EFACEC Ambiente. Тя е специализирана в производство и монтаж на метални конструкции и халета, силози за цимент и зърнени храни, резервоари и съдове под налягане, тръбопроводи за високо налягане, колектори и реактори за биогаз.

През май тя е спечелила обществена поръчка на община Годеч за близо 60 хиляди лева. Справка в регистъра на Агенцията за обществени поръчки показва, че през последните години компанията не е печелила друга обществена поръчка. Към днешна дата според ДАКСИ заетите във фирмата са 20 души.