Тази неделя Формула 1 ще има своя нов световен шампион. За радост на феновете, обичащи подобен тип интрига, битката за короната ще се реши буквално в последното състезание за сезона - това на пистата "Яс Марина" в Абу Даби.
Каква е ситуацията, само дни преди решаващото състезание? Пилотът на Макларън Ландо Норис е лидер във временното класиране, но намирайки се само на 12 точки пред действащия световен шампион Макс Верстапен (което ни подсеща, че той има реален шанс да защити титлата си и така шампионът няма да е нов). Макар и с по-малки шансове, за титлата може да се бори и съотборникът на Норис - Оскар Пиастри, който също има математическа възможност да грабне трофея за първи път в кариерата си.
А емоциите от финалния старт на Формула 1 могат да бъдат усетени в пълна сила в най-големия сайт за спортни залози у нас, познат като генерален спонсор на ЦСКА, а вече и като регионален партньор на Милан. Там всички фенове на "кралските гонки" могат да направят своите предвиждания, ставайки част от голямото шоу в Абу Даби.
Едно състезание, което ще реши всичко
Както бе посочено, цели трима пилоти имат шансове да грабнат световната титла във Формула 1 на пистата "Яс Марина" в неделя.
Фаворит за първа шампионска корона в кариерата си е британецът Ландо Норис, каращ за Макларън. Неговият най-сигурен път към златото е просто да завърши на подиума, без значение дали е първи, втори или трети. Ако това се случи, Норис ще бъде коронясан като световен шампион.
В случай че не успее да финишира на подиума, но все пак завърши непосредствено зад първите трима - на четвърто или пето място, Норис пак може да бъде световен шампион, но само ако Макс Верстапен не спечели състезанието.
Световният шампион възроди шансовете си за трофея след спечелването на доста от състезанията напоследък, включително в Катар през миналата седмица. Нидерландецът ще се стреми да ликува в Абу Даби, защото това може да му донесе нова титла, но само ако Ландо Норис завърши четвърти или по-назад.
В случай че Верстапен остане втори, например, тогава той трябва да се надява, че Ландо Норис ще е поне осми във финалното класиране. Тук следва да се отбележи, че Макс няма как да стане световен шампион, ако той финишира четвърти или по-назад.
С най-малки шансове за световната титла, но все пак съществуващи такива, е другият пилот на Макларън - Оскар Пиастри. Австралиецът задължително трябва да спечели в Абу Даби, но и да се надява, че Ландо Норис ще е шести или по-назад. Ако финишира на втора позиция, Пиастри може да стане шампион, но само ако Норис е минимум на десето място, а Верстапен - поне четвърти. Оскар Пиастри не може да стане световен шампион, ако остане трети или е по-назад на "Яс Марина" в Абу Даби.
Интрига има и при конструкторите, макар и не за първото място
Макларън е категоричният шампион при конструкторите през сезон 2025, но интрига все още има и при отборите, макар и за второто място в крайното подреждане. Тя е между екипите на Мерцедес и Ред Бул, разделени от само 33 точки във временното класиране.
Ред Бул наваксаха изоставането си с чудесното представяне в Гран при на Катар, но все още намирайки се зад Мерцедес. "Сребърните стрели" се нуждаят от още 11 точки повече от Ред Бул, за да си осигурят второто място, което е важно заради финансовите премии.
Четвъртото място в крайното класиране със сигурност остава за Скудерия Ферари, а Топ 5 се допълва от отбора на Уилямс.
Кадрови промени и сбогувания
Финалното състезание в Абу Даби ще бъде и сцена на някои важни и вече обявени новини за следващия сезон.
Вече е потвърдено, че младият французин Исак Хаджар ще бъде съотборник на Макс Верстапен в Ред Бул през 2026 г., докато уикендът ще бъде емоционален за Юки Цунода, който ще излезе на пистата за последен път в екипа на "червените бикове".
Междувременно стана ясно, че едва 18-годишният Арвид Линдблад ще бъде част от състава на Рейсинг Булс през 2026 г. Така тийнейджърът ще има уникалната възможност да покаже качествата си на все още доста крехка възраст в най-престижното състезание на планетата.
Край на "граунд ефект"-а и очакване на 2026 г.
Финалното състезание в Абу Даби не е просто край на сезон 2025 - то отбелязва и края на една цяла техническа ера във Формула 1.
Голямата награда на Абу Даби ще бъде последният старт за автомобилите, проектирани съгласно техническите разпоредби, въведени през 2022 г. Тези правила върнаха т.нар. "граунд ефект" (ground effect) с цел да се генерира значителна притискателна сила от пода на автомобила, като същевременно се позволи на пилотите да следват по-близо един зад друг и да се улеснят изпреварванията.
Тази ера беше изключително успешна за Ред Бул и Макс Верстапен, които доминираха през по-голямата част от периода. Въпреки това, тя видя и възраждането на Макларън, както и множество победи и подиуми за отбори като Ферари и Мерцедес.
След развяването на карирания флаг в Абу Даби, фокусът моментално ще се измести към сезон 2026, когато влизат в сила изцяло нови технически разпоредби, касаещи както аеродинамиката, така и двигателите.
Новите правила предоставят рядка възможност за пълен рестарт на конкуренцията на стартовата решетка. Очакването е, че отборите, които най-добре интерпретират иновациите, ще могат да излязат начело.
Когато говорим за Формула 1, няма нищо по-хубаво от състезания като това в Абу Даби, което ще реши битката за световната титла в буквално последния старт за сезона. И ако Ландо Норис вече докосва първи шампионски трофей в кариерата си, то амбицията на Макс Верстапен за пета корона в "кралските гонки" не бива да бъде подценявана до последния момент.
Сайт №1 за Формула 1 залози у нас напомня, че е важно да се играе разумно и отговорно.