Първо, феновете на спорта ще трябва да успеят да си намерят билети за Олимпийските игри в Токио и да ги платят. После идва затруднението да се открие хотелска стая при цени, надути заради безпрецедентното търсене. Лятната жега и влажност все пак ще откажат някои. След това предстои още едно препятствие - придвижването наоколо или дори намирането на местенце за правостоящи в токийската жп система, която е прочута както с ефективността, така и с претовареността си.
Японският професор Азума Тагучи от университета "Чуо" от години проучва транспортната система на Токио и според него тя вече работи с натоварване, превишаващо два пъти капацитета й. По думите му олимпийското стълпотворение може да я тласне до критичната й точка.
"Когато пиковият капацитет е два или три пъти над нормалното, е възможно да загинат хора", предупреждава Тагучи.
Компютърната му симулация прогнозира, че най-голямата вълна от зрители за Олимпийските игри ще се сблъска с хората, които всеки ден пътуват до работа на популярните станции за прекачване в сутрешния час пик. Малките станции, които са най-близо до местата на провеждане на състезанията, ще бъдат претъпкани. Добавете към това и новопристигащи, които се качват във вагоните на метрото с багаж и се опитват да маневрират, за да слязат и да се промъкнат през хората на претоварените спирки.
Източник: GettyImages
Служители от системата на токийския транспорт посочват, че при натовареност на метрото от 200 % пътниците имат достатъчно място да разтворят списание. Това може би е ситуацията в нормален работен ден в Токио. При натовареност от 250 % те "не могат да си мръднат дори ръката". Изследването на Тагучи прогнозира, че 15 станции ще се сблъскат с натоварване, превишаващо с 200 % капацитета им, а натоварването на други в пиковия момент ще достигне близо 400 %.
Откакто Токио за последен път бе домакин на летни олимпийски игри през 1964 година, жп мрежата назначи специални служители "ошия", чиято задача е да набутат пътниците във вагоните през пиковите часове, често носейки бели ръкавици. Местните жители са свикнали с това отношение, но гостите може би не са. Организационният комитет на летните олимпийски игри се съмнява в мрачните прогнози на Тагучи. Членовете му признават, че железницата ще бъде натоварена с допълнителни 800 000 души дневно, както и че задръстванията по токийските магистрали ще се удвоят.
Източник: EPA/БГНЕС
С надежда да предотврати струпването на голям брой хора комитетът планира да пусне мобилно приложение, да стимулира многоезичната сигнализация, както и да използва лодки и технологии за роботизирани асистенти, които да помагат на всекидневно пътуващите и спортните фенове в придвижването им. Както при всички олимпиади властите изпробват отделяне на специални платна на магистралите и пренасочване на транзитните потоци на града. Притесненията за транспорта не са нищо ново за олимпийските игри. Тълпите често биват надценени, какъвто бе случаят с Лондон през 2012 година.
Потенциалните туристи понякога се отказват от плановете си, знаейки, че това е неподходящо време за посещение на града домакин предвид скачащите цени. Това се случи в Пекин през 2008 година, както и преди три години в Рио де Жанейро.
"Живеейки в Токио, се сблъскваме с това претоварване на 100 %, 150 %, 180 % всеки ден. Знаем как да се промъкваме през станциите по това време", разказва Кацуя Сайто, който ръководи транспортната стратегия на организаторите на Токийските игри.
Източник: GettyImages
"Основната тревога е, че на тези събития ще присъстват чужденци и ще използват станциите. Те може би няма да знаят как да се справят с това", допълва той. Организаторите се надяват да намалят нивото на претоварване на влаковете на метрото до 150 - 180 %, което се равнява на доста приятен ден за всекидневно пътуващите токийци. Това може би е и твърде амбициозна цел. Тагучи и организаторите са единодушни за едно - ако японските работници си останат вкъщи в периода на Олимпийските игри, то това може да допринесе много за решаването на проблемите.
Организаторите призовават компаниите в Токио да насърчат служителите си да работят от домовете си по време на игрите, които ще бъдат открити на 24 юли 2020 година и ще приключат на 9 август. По думите им над 2000 компании са се съгласили да участват в тази инициатива. Професорът от Токийския университет Кацухиро Нишинари работи заедно с организационния комитет. Той е експерт по това, което нарича "тъпкология" - изследване на поведението на тълпите. "Свикнали сме да има една игра дневно на стадиона, но при олимпиада имаме плътен график и по 3-4 игри на ден. Публиката трябва да се смени два или три пъти. Това е моментът, за който ни липсва опит", посочва той.
Друго голямо предизвикателство ще бъде да се убедят японските работещи, прочути с трудолюбието си, да избягват пътуването до работа, или до офиса изобщо, за две седмици през идното лято. "Обясняваме на всички компании и медии, молим хората да не работят през тези две седмици. Просто да се наслаждават на Олимпиадата", казва Нишинари.