Вчера беше даден стартът на 35-ото рали Дакар, което за 6-и пореден път се провежда в Южна Америка.

Идеята за надпреварата е дадена от французина Тиери Сабин, който преди 36 години се изгубва в пустинята Сахара. Но това приключение му вдъхва смелост да превърне това пътуване в ежегодно събитие и дори в автомобилно рали, което мнозина оценяват като чиста лудост. Така се поставя началото на рали "Дакар" - най-тежката и изтощителна офроуд надпревара в света.

В тазгодишното издание ще участват 376 екипажа с мотори, четириколки, автомобили и камиони. Най-възрастният участник е 72-годишният Йошимаса Сугавара. Коравият японец ще седне зад волана на любимия си камион "Хино". За Сугавара това ще бъде 32-ото участие на легендарната надпревара. Той е единственият японец състезавал се и в трите главни категории - с автомобил, камион и мотоциклет. Първото му участие е през 1989 г. Не е завършвал най-трудното рали само през 2010 г. Миналата година финишира на 31-во място при камионите.

Аржентинецът Йеремиас Гонзалес Фериоли, участващ с ATV, е на 18 години и 23 дни при стартирането на надпреварата. Той е най-младият участник през тази година.

Девет са жените състезателки, участващи с автомобили, мотоциклети и четириколки.

Тази година отново българи ще участват в състезанието. Това са Орлин Алексиев и Пламен Николов. Тандемът имаше известни проблеми с преминаването на техническия преглед поради повишени критерии и променени технически правила от предходната година, но все пак беше допуснат до състезанието.

Нашите взеха онзи ден пристигналите с ферибот от Европа състезателен автомобил  Fiat Freemont, репортерския Hyundai Santa Fe, асистентския камион Mercedes 1848 T5 и кемпера Fiat.

В състезателната зона има огромен интерес към автомобила на българите Fiat Freemont 4х4 А2 Concept. Стотици фенове се снимаха с него и се интересуваха какъв модел е, как и къде е подготвен и какви са амбициите на Алексиев и Николов.

Италианската компания е с много силни позиции в Латинска Америка и специално в Аржентина, където има завод в Кордоба.

Орлин Алексиев ще застане на старта с още 151 всъдехода. За столичния общински саветник това е второ поредно участие на рали Дакар. Екипът Алексиев - Николов се класира на 17-о място при дебюта си.

При автомобилистите главен фаворит е легендарният Стефан Петерхансел, който ще се впусне в битка 12-ата победа в "Дакар" и опит да изравни триумфите си при автомобилите с тези на две колела. Той ще бъде зад волана на X-Raid от Mini All4 Racing, като този път негов първи съотборник ще бъде шампионът от 2011 г. Насер ал Атия.

Основни конкуренти на Петерхансел отново ще бъдат добре познатите Жиниел де Вилиер с Toyota Hilux, четирикратният световен рали шампион Карлос Сайнц с Red Bull Buggy и американецът Роби Гордън с Hummer.

При мотоциклетистите старите съперници Сирил Депре и Марк Кома отново ще се изправят един срещу друг. Френският пилот на "Ямаха" ще преследва рекорда на Петерхансел от шест победи в категорията, докато състезателят на KTM ще търси реванш за пропуснатата заради контузия 2013 г.

При камионите миналогодишният победител Едуард Николаев с "Камаз" ще се изправи срещу Джерард де Рой с "Ивеко".

Настоящото издание ще предложи най-дългия маршрут на надпреварата до момента. Той включва 8739 км (5220 км в специални етапи) за автомобили, 9209 км (5212) за камиони, 9395 км (5222) за мотоциклети. Рали маратонът ще протече в 13 етапа и ще мине през Аржентина, Боливия и Чили.

Организаторите на гигантската спортна проява се опасяват най-вече от безопасността и метеорологичните условия. В Аржентина по това време на годината горещите дни са гарнирани с проливни дъждове. За безопасността пък са наети 22 000 души. Спортният директор на Дакар Давид Кастера съобщи, че се водят преговори през следващата година трасето да минава през Бразилия и Парагвай.

Със сигурност на Дакар 2014 няма да се мине без екшън. Природозащитници са готови да блокират маршрута в Боливия. Според местните индианци зрителите и отборите ще нанесат поражение на солните пустини, както и ще нарушат спокойствието на популацята фламинго. От правителството уверяват, че проблеми с националните забележителности няма да има.

Вчера беше изминат първият етап 809 км от Росарио до Сан Луис. Той беше спечелен от португалския пилот Карлос Соуса с навигатор Мигел Рамальо. 48-годишният състезател на Haval Rally Team измина разстоянието за 2.20:36, за да запише шестата си етапна победа в най-тежката автомобилна надпревара.

Соуса, който в последните си девет участия неизменно завършва в топ 7 на крайното класиране, се справи в конкуренцията на фаворитите от "Мини" и за трети път в кариерата си спечели откриващия етап на рали "Дакар".

Португалецът изпревари с 11 секунди аржентинеца Орландо Tеранова и с 47 секунди катареца Насер ал Атия. С 1:15 мин. изоставане финишира испанецът Нани Рома, следван от своя сънародник Карлос Сайнц (+4:03 мин.).

Французинът Стефан Петерхансел, който преследва 12-ата си титла в рали "Дакар" и шеста при автомобилите, имаше лек проблем и загуби време в края на етапа, заради което завърши на 4:21 мин. зад Соуса.

Българският пилот Орлин Алексиев с навигатор Пламен Николов финишира на 58-о място. Те изостанаха с 35 минути от победителите в етапа.

Испанецът Жоан Борт спечели първия етап при мотоциклетите, а при четириколките след първите 809 километра поведе чилиецът Инясио Казале. При камионите първи финишира руският екипаж Айрак Мардеев, Айрат Исрафилов и Айдар Беляев.

Рали "Дакар" ще може да следите с репортажи по БНТ1 и "Евроспорт". Държавната телевизия ще има и коментарно студио, което ще започва всеки ден около 23.00 часа и обещава включвания от щаба на българския екипаж. Повторения ще има по БНТ2 всеки ден от 00.30 часа.