Българският пилот Никола Цолов направи силен сезон във Формула 3. Той постигна три победи и завърши на11-о място в крайното класиране. В специално интервю 17-годишният Цолов направи равносметка и сподели своите цели за бъдещето.
Как би обобщил отминалия сезон? Какво се случи, как се почувства, какво беше по-различно тази година?
- Имах малко повече опит тази година, въпреки че се опитахме да се подготвим по-добре, което реално не се получи заради недостиг на бюджет, който да използваме в тестови дни. Цялостно сезонът, разбира се, изглежда много по-добре, но беше труден заради предизвикателствата, които имахме. Не започна добре, не изглеждаше много оптимистично, но след това намерихме това, което трябва, в мен и в колата. Когато състезанията станаха по-чести - период, в който пилотите нямат толкова много време за тестване на новости, нещата започнаха да се нареждат. Мисля, че като хванах ритъма, това реално ми помогна да продължа със същото темпо и да се справя по-добре.
Кой беше ключовият момент в този сезон, моментът, в който повярва, че всъщност нещата могат да се получат?
- Със сигурност беше Монако. Знаех, че предишната година се бях справил добре и имах шансове за тази година. Квалификацията не мина по план, но използвах всичко възможно, за да се възползвам от обстоятелствата по време на спринт състезанието. Мисля, че там всичко се промени, оттам потръгна. При мен винаги така работи. Когато един път се случи, мога да повтарям представянето си. Ставам по-уверен.
Какво усети, когато чу българския химн в Монако? Какво беше чувството да си първият българин в историята, който печели изобщо в състезание във Формула 3?
- Това беше много голям момент за мен. Бих казал, че точните думи са невероятен момент. Мога да го обясня така: усетих релаксиране в тялото ми, понеже целият този стрес, на който бях подложен, за да стигна до това, е голям. Все едно свалих тази тежест, която ме притискаше. Спомних си онова усещане, че нещата потръгват.
След победата беше на приема на принца на Монако. Там са били фигури като Сена, Шумахер, Фетел, Хамилтън, Алонсо, а тази година беше Никола Цолов заедно с Шарл Леклер... Как протича този прием, с какво ще запомниш и това важно изживяване?
- Важен момент е. Имаше доста хора. Това е възможност да се видиш лично с принца. Седеше на масата до нас. Изведоха ни на сцената, където Шарл Леклер ни награди, понеже той спечели състезанието във Формула 1, негова бе честта да ни даде купите. Принцът ни поздрави. Много хубаво изживяване...
Фернандо Алонсо дойде на награждаването при първата ти победа в Монако, после имаше ли среща с него? Говорихте ли?
- Още не сме имали голяма среща с него, но сега, когато приключи сезонът за мен, когато и той има малко свободно време, със сигурност ще иска да се видим, за да обсъдим нещата. Да поговорим как изглеждат детайлите от тази година, както и за бъдещето като цяло.
Получи ли след тази победа увереност в себе си, в твоите възможности?
- Да, определено. Ние целим натрупване на доста повече опит. Сега още съм млад, така че мога да имам преднина пред другите, ако подготовката се получи за другия сезон, ако съберем бюджета бързо. Както казах, при мен винаги така се случват нещата. Като тръгна да се справям добре, не излизам от този ритъм. Преди този момент не бих казал, че не съм имал изобщо самочувствие, но ми трябваше това малко усещане, да усетя вкуса на победата, да усетя как се прави и точно какво трябва да направя, за да се случи. Реално, като успея да разбера нещо, го правя винаги.
Ще те върна към състезанието на "Спа", за което те наказаха да не караш. Какво реално се получи там? Защо не участва на "Спа"? Твоя ли беше грешката и защо, ако е била твоя?
- Не, това беше грешка на комуникация с мениджмънта, отбора и ФИА, понеже карам и друг шампионат паралелно с този от Формула 3. Еврокупа-3 е шампионат, където първото състезание беше на "Спа". Състезание, в което аз реално успях да направя само три обиколки за целия уикенд. Валеше много и го отмениха, но за ФИА, понеже не сме предали информация преди уикенда, че ще го карам, за тях това е все едно правиш тестове по време на сезона, които не са позволени. Не знам точно какво се е случило, мениджмънтът и отборът не са подали документ, че ще карам състезанието и реално това ми провали шансовете да карам на "Спа". Не е моя грешка, не е моя работа да се занимавам с тази комуникация.
Гран При на Белгия ти е любимо състезание, на любимата писта. Смяташ ли, че ако бе взел участие там, крайното класиране във Формула 3 щеше да изглежда по различен начин в момента?
- Да, разбира се, винаги най-успешните уикенди в кариерата ми са били на "Спа". Винаги съм бърз там, не знам, просто се чувствам като вкъщи. Там с пистата сме едно цяло. И да, мисля, че класирането можеше да изглежда доста по-различно. Мисля, че щях да взема точки там.
Взе много важна победа на "Ред Бул Ринг" в спринтовото състезание, какво би казал за нея?
- Да, определено беше много важна. Продължих да вярвам на това, което съм започнал, и тогава наистина вече знаех, че имам пълната способност да спечеля всяко състезание, заради това, че съм повторил успеха още веднъж. Беше още по-хубава победа, понеже не стартирах първи. Казах си, че мога да продължа напред, да изпреваря няколко пилоти и да спечеля състезанието. Така и стана.
В Унгария спечели реално най-голямата си победа в основното състезание във Формула 3. Имаш три подиума и трите са само с победи. Може ли по някакъв начин да сравниш победите от Гран При на Монако и Гран При на Унгария?
- Гран При на Монако за мен бе много специално не само заради първата ми победа, но и защото е в Монако. Това промени много нещата, но все пак е спринтово състезание и нямах усещането, че съм направил нещо на толкова високо ниво. Затова в Унгария наистина усетих пълното чувство на победата, понеже бе в главното състезание. Бях по-бърз от всички останали, успях да задържа Лорънс зад мен, въпреки че имаше DRS. Това беше моментът, в който си казах, че вече съм стигнал онова ниво, с което мога да се боря за титлата, ако започнем годината от този момент, с това мислене и опит.
Отборът подкрепя ли те? АРТ е отбор на много години, много пилоти минават през него. Успяват ли да се вслушат в това, което ти имаш нужда от настройки в колата, или си работят по техния начин?
- Във всеки отбор има всякакви ситуации и моменти. Балансът е много важен. Понякога пилотът е прав, но понякога в отбора е правилното решение. Не мога да дам конкретен отговор на този въпрос, но бих казал, че АРТ не беше отборът, в който се чувствах най-уверен в себе си, не усещах подкрепата от всички. Все едно не бяхме едно цяло. Това не ми помогна толкова много за този и миналия сезон.
Има ли "специално" отношение за това, че си българин, момче от Източна Европа? Усещаш ли някакъв вид разделение между това, че не си от Централна Европа и не си от държава, която има традиции в моторните спортове?
- Не, с отбора на АРТ не мисля, че някога съм усещал нещо такова, но винаги можеш да усетиш, когато някой пилот има повече финансови възможности от теб и плаща повече на отбора. Те получават наистина това, за което си плащат. Подкрепят ги повече и обръщат повече внимание на въпросния пилот, което невинаги е най-честното, но това е част от спорта и се получава почти навсякъде.
Колко тестове имаш общо за двете години с колата от Формула 3 извън състезателните уикенди? Защото знаем, че по време на състезателен уикенд имаш 45 минути за свободна тренировка, след което е директно квалификацията...
- Официалните тестове ги правят всички, така че там няма никаква разлика спрямо другите пилоти. Разликата е, че тези, които имат по-голям бюджет, правят много лични тестове, затварят пистата само за тях и карат. Това е разрешено по принцип, преди сезонът да започне. Когато вече започне, не е позволено, но няколко пилоти го правят все пак. Или тестват различни коли, от други серии, за да не получат наказания. Но общо в кариерата си имам четири дни тестове, които бяха преди първия ми сезон миналата година, и то с кола за Формула 4. Те бяха само за да направя няколко обиколки на писти, на които никога не бях карал.
Този сезон нямах нито един ден за тестове и отидох директно на официалните тестове, което въобще не ми помогна и затова мисля, че сезонът не започна толкова добре, колкото очаквахме. Надявам се за догодина да съм доста по-добре подготвен. Вече ще ми е третият сезон.
Бих казал, че минимумът за тестове е 8 дни. Най-оптималното е да се направят около 20-25 тестови дни, ако можеш, с различни коли, където тестваш различни неща - от изпреварвания до навъртане на километри в състезателно и квалификационно темпо.
Колко струва един ден на тестове?
- Един ден на тестове във Формула 3 е около 20-25 хиляди евро. В момента, в който съберем за сезона, продължаваме да събираме средства за допълнителни тестове, за да мога да се подготвя възможно най-добре.
Колко време ти е нужно да свикнеш с една писта, на която никога не си бил?
- На втората обиколка би трябвало да съм вече на пълно темпо, понеже това е, което се случва реално във Формула 3. Примерно сега на "Монца" в официалния тест преди квалификацията трябваше да направим две обиколки. Реално аз направих една на тренировката и после още една на квалификацията. И преди състезанието имах само две пълни бързи обиколки.
Много хубаво, че отвори темата за квалификацията. Бил ли ми отговорил, каква е логиката от 15 минути прозорец в квалификацията за каране, 7 минути и половина всички да стоят в боксовете и никой да не излезе за бърза обиколка на чиста писта, а след това всички да излезете в едно влакче и да рискувате някой да направи грешка, или да стане инцидент и да не направите добро време?
- Има много информация около всичко това, много различни гледни точки, но проблемът е, че ако излезеш в началото, всички ще излязат с теб. Ако всички тръгнат на 15 минути, тоест ако един излезе веднага, когато има зелен флаг, всички ще го следват. И тогава ще стане същото нещо, просто по-рано, и ще има повече време да играете. Никой не тръгва за бърза обиколка, защото дебне да застане зад другия и става още по-голяма каша. Реално просто всеки чака някой друг да излезе. Понеже, ако излезеш сам, всички те следват, ти сигурно ще си 20-и - 25-и, и дори да си най-бързият, понеже без въздушната струя, примерно на "Монца" нямаш никакъв шанс да оцелееш. Докато на писти като "Хунгароринг" слипстриймът не е нужен, не е нужно да си зад някого, защото не е по-бързо, така че е по-добре да си сам.
С две думи, това е стратегия, която всички пилоти спазват и чакат някой да се прецака?
- Да, и това е команда на отбора, която трябва да следваш всъщност. Има много варианти, които могат да се случат. Ако ме питаш мен, най-идеалното е да излезем в началото и просто да караме, но това не е най-бързият начин.
Сезонът свърши. Какво ще следва за теб? Може ли да отвориш леко вратата за следващата година? Ще караш ли? Какво очакваш? И каква подготовка сте планирали до началото на следващия сезон? Има ли още шампионати, в които евентуално ще влезеш?
- Не. В момента пълният ни фокус е във Формула 3 - трети сезон. Както казах, още съм млад и имам шанс да вляза в сезона с много повече опит, с нова кола, която е нова за всички. Мога да се справя добре догодина, което ще отвори много врати за кариерата ми в бъдеще. Целта за третия ми сезон е да съм в топ 3.
Първо,нямаме бюджет за Формула 2. Но това не е най-големият проблем в момента. Не мисля, че съм подготвен за Формула 2. От гледна точка, че нямам достатъчно опит. Трябва да се знае много по-рано от сезона, когато искаш да караш Формула 2, за да можеш да правиш много тестове, за да се подготвяш и за там. Така че мислим да не бързаме толкова много и да планираме нещата добре, за да може всяка година да е стопроцентова, да е пълноценно използвана.
Как ще протече времето ти до започването на тестовата подготовка? Предполагам, че ще си починеш малко?
- Да, сега ще отпочина малко, въпреки че нямам много време за почивка, понеже времето е хубаво и е сезон за тестове. Ако се отвори някоя врата, ще се възползваме от тези ситуации. Плановете са много срещи, да продължим да търсим спонсори, физическа подготовка. Ще гледам мача на Григор Димитров и Новак Джокович. Ще бъда в София за няколко дни. След това приоритет ми е шофьорската книжка. После ще наблегна на ученето повече от ноември до май. Седем месеца, през които мога да уча стабилно.
Събрахте ли необходимите средства за следващия сезон?
- Мисля, че сме близо, но имаме нужда от още подкрепа, за да запълним "дупката".
Някой от политиците прояви ли интерес към теб? Евентуално да ти е предлагана някаква подкрепа от страна на някой от държавниците ни?
- От държавниците не, но от български бизнес компании има интерес. Очакваме да има някаква подкрепа от министъра на спорта, но още нещата са неясни и не сме сигурни. Но вече имахме срещи и чакаме отговор.
Кои са най-важните хора до теб?
- Като се започне от семейството ми - майка ми и баща ми, сестра ми, те са винаги с мен. Николай Върбицелиев от Sofia Karting Ring, той ме подкрепя от началото на кариерата ми с всичко, не само професионално, но и в личен план като цяло. Фернандо Алонсо, който ми дава съвети и увереност. Разбира се, и Alpine Academy. Буквално всеки е важен за мен - феновете, приятелите не остават на заден план с положителната енергия, която ми изпращат.
Колко близки приятели имаш?
- Около двама-трима, мисля, които са най-близки до мен. Споделям всичко с тях.
Мисля, че е по-добре така, въпреки че понякога си липсваме, всички живеем на различни места, но когато успеем да се съберем, става много готино.
Какво искаш да кажеш на всички, които се занимават със спорт в България, и всички твои последователи, на всички момчета и момичета?
- Пожелавам на всички да сa здрави. Късмет, успех и никой да не спира да преследва мечтите си. За мен спортът е едно от нещата в този живот, които ми дават възможността да мечтая. Не само от здравословна гледана точка, но и като дисциплина. Спортът ме е научил на всички неща, които реално знам до ден днешен, понеже като отсъствам от училище, се налага да залягам над учебниците вкъщи и без самодисциплина няма как да стане.
Колко ти е средният "скрийнтайм" на телефона?
- Чакай да проверя... А! Около 3 часа на ден. Реално не го зареждам два дни, понеже на пистата не се сещам да го ползвам като цяло. Много съм зает. Иначе извън уикендите не мога да живея без телефон, понеже всички срещи и уговорки, които си правим, са онлайн... Понякога хората не могат да говорят по телефона и трябва да си напишеш с някой нещо. Ако ме питаш дали вися в Инстаграм и ТикТок, не. Преглеждам за 10 минути фийда, но не съм пристрастен.