През януари Петър Ценков стана първият българин, стигнал до финала в най-тежкото офроуд състезание в света рали "Дакар". 48-годишният управител на авиокомпания Cargo Air ще стартира с ATV за втори път в надпреварата, която ще се проведе между 1 и 15 януари на територията на Аржентина, Чили и Перу. Той ще участва с първия изцяло български отбор в "Дакар" - "Рали Рейд.БГ", а негов съотборник е Младен Вачков. Екипът отпътува за Южна Америка на 27 декември, като преди това Ценков разказа пред "Дневник" за трудностите в подготовката и очакванията си за 33-ото издание на легендарното рали.

Как се чувствате дни преди старта на рали "Дакар"?

Изцяло съм на тази вълна. Трудно се успокоявам, постоянно съм задъхан. Знам какво ме чака и преглеждам новогодишните филми за ралито. Настройвам се и ми е напрегнато. Страх ме е да не забравим нещо в последния момент. Проверявам паспорти, пари, документи, за да не пропуснем нещо. Машините отдавна са там.

Доволен ли сте от проведената подготовка и как протече тя?

Започнахме късно с нея. Ако се готвим за "Дакар 2013", нормално е да се започнем подготовката си още сега през ноември или декември. За предстоящото състезание започнахме реалната си подготовка чак април-май. Това е късно за млад отбор като нашия, който не е участвал самостоятелно до този момент и не е наясно с подводните камъни. Не съм доволен, защото поддържащият камион трябваше да замине с 2-3 седмици по-рано и това ни костваше прибързаност в последните моменти. Второто ATV също го завършихме накрая. Доволен съм, че нямаме генерален пропуск. Ако сме изпуснали нещо, ще го научим на място в последния момент.

В кои състезания взехте участие през тази година?

С Младен (Вачков) изпълнихме плана си. Карахме в рали "Албания", на рали в Гърция, рали "Бреслау", което навлезе и в българска територия, както и рали "Мароко". Участвахме със стари и амортизирани ATV-та, защото нямахме бюджет за нови. Разбрахме какво се случва при продължително каране. Рискувахме да не завършим, защото машините буквално се разпадаха от умората на материала. Изградихме отборната си тактика, карахме в пясъците и спечелихме класовете във всичките си състезания. Имаме правилна генерална линия. Остава да видим как ще се представим на "Дакар".

В екипа ви имаше и йога. Каква беше неговата функция?

Подходих още по-отговорно за второто си участие в "Дакар". Знаех, че освен на техниката на каране, ще трябва да наблегнем и на физиката. Това е най-тежкото състезание в света и включва изключително дълги физически натоварвания с много психическо напрежение. За разлика от почти всички други спортове, където натоварването не продължава повече от определен брой минути, при нас карането може да трае 12-15 часа и трябва да поддържаш този ритъм 15 дни. Моята съпруга е фен на йогата и започнах занимания с нейния инструктор. Преди всичко това са упражнения и за духа – да опознаеш по-добре собственото си тяло и възможности. Йогата много ми помогна с различните техники и начини на възприятие, които се оказаха доста важни.

С какво подготовката ви за тази година беше по-различна от миналата, когато дебютирахте на "Дакар"?

През 2011 г. бяхме на гости, новобранци. Френският отбор MD Rallye Sport се грижеше за подготовката на машините и асистенцията, а нашата грижа беше да платим и да отидем на "Дакар". През тази година цялата организация легна на нашите плещи и съкрати времето ни за физическа и психическа подготовка. Бяхме притеснени и от преговорите около телевизионните права, които преотстъпихме на БНТ. Организацията за асистентския камион, купуването на части, уговарянето на механици и шофьори, преправянето на машините – нашият отбор сглоби всичко това с много усилия.

Пак ще си партнираме с MD Rallye Sport, защото предпочетохме плащанията ни да минават през тях заради негласните им преференции пред организаторите за минимални забавяния спрямо крайните срокове. Практически само запазваме тяхната протекция, която е много важна за нас. Ще си сътрудничим и с един чилийски отбор. Оказа се, че съпругата на шефа им е българка, а той е помагал за спасението на блокираните под земята чилийски миньори през миналата година. Може да направим съвместен бивак в лагера и да си помагаме с резервни части и консумативи. Асистенцията обаче ще бъде на живот и смърт. Ние разчитаме на нашето Омбре – Димитър Ортаков, който активно участваше в изработката на тунинга. Целият ни екип на място е от специалисти.

Как се роди тандемът между вас и съотборника ви Младен Вачков?

В състезанията през годините се убедих в неговите мъжки качества и реших да го поканя. Той е добър съотборник и състезател, разбира от механиката и се съобразява с нуждите на целия екип. През годината го доказа, като навсякъде карахме отборно и не е имало съревнование помежду ни.

Каква ще е вашата стратегия за "Дакар 2012"?

Там няма пряко единоборство между състезателите. Борбата е на духа, на всеки пилот сам със себе си и с природата. Трява да се справиш с пътната книга и навигацията по трасето, да си концентриран през цялото време, за да не направиш някоя глупост. В рали рейда не се искат само добри пилотски умения, а и много други качества в разчитането на навигацията. Напрежението идва от всички посоки.

При дебюта ви в Аржентина и Чили се борехте за завършване, а преди техническите проблеми в края дори се движехте в десетката. Какви са целите ви в предстоящото състезание?

Единствената ни цел е да завършим живи и здрави. Ако всичко е минало нормално, със стигането до финала ще дойде и доброто класиране. Безспорно искаме да сме на по-челни позиции, но е много трудно да се каже, че имаме определени амбиции. Никой не е застрахован. Нито шампионите, нито аутсайдерите. Никой не знае как ще се развият неговите състезателни дни. Искаме да се справим с пътната книга в реално време и да завършим в тандем.

През 2012 г. Перу влиза като трета страна домакин на "Дакар". Каква информация имате за новите трасета по маршрута?

Това ще е хитът, кулминацията на "Дакар" в това издание. През тази година отпаданията бяха предимно преди почивния ден, но според мен сега организаторът ще е подготвил още неприятни изненади на участниците. В Перу е пълно с изненади като терен, трудност и навигация. За да го направят още по-пикантно, в етапа между Чили и Перу, който може би е най-тежкият, мотористите и участниците с ATV няма да имаме асистенция. Сами ще трябва да си оправяме машините, лишени от навигация и инструменти, което не знам как ще стане. А след това ще има още един много тежък етап преди финала в страната.

Къде очаквате да бъде най-трудната част от състезанието?

Това може да е всеки етап. Зависи дали се поддаваме на емоцията, дали сме гневни, дали всичко е наред с техниката. Например, през тази година още в първия етап трипмастерът ми изгасна заради дефект. Наложи се да стартирам в "Дакар" без основния уред за навигация и така изкарах първите шест етапа. Това беше сериозен дразнител, който доста пречи на доброто класиране. В пети етап пък счупих диференциал – нещо, което никой не предполага. Получих девет наказателни часа и допълнително изоставане заради ремонта. В пясъците успях да променя конструкцията на машината и да финиширам. Човек не знае къде ще дойдат трудностите. С Младен в Мароко минавахме най-големите дюни като на шега, но пък бедствахме в лесния първи етап заради спукана гума и разпадането на изпускателната система. Всеки има своя "Дакар". За тази година има добавени два тежки пясъчни етапа още в Аржентина и там се очакват изненади. Дори за 800-те километра връзка в първия ден имаме информация, че ще са голямо предизвикателство.