Господин Търнев, dm отбелязва ръст на оборота в страните от Централна и Източна Европа от 8.7% до 1.167 милиарда евро през втората половина на миналата година. Какви са резултатите от българския пазар?
Георги Търнев е част от екипа на dm България от 6 години. През 2010 година постъпва в компанията като Асортиментен мениджър, а от юни 2015 година 35-годишният Георги Търнев отговаря за ресорите "Логистика" и "Информационни технологии".
За първото полугодие на нашата финансова година, което е октомври 2016 г. - март 2017 г., dm България отчита оборот от 51,6 милиона лева. Това е ръст от 14,71% в сравнение с октомври 2015 г.- март 2016 г. Отворихме и 4 нови магазина, с което общият брой на филиалите ни достигна 68 и dm продължава да е най-голямата верига, специализирана в търговия с дрогерийни стоки у нас.
Ръстът на резултатите се дължи на няколко фактора. Най-голяма роля играе бизнес моделът на компанията. dm България e представител на т.нар. "дрогерийна търговия", което е сравнително нов формат на българския пазар. Дрогерийните стоки са за лична хигиена, козметика, продукти за бебето, за домашните любимци, за почистване на дома и така нататък. Тук влизат и стоки за здравословен начин на живот като различни био храни, сокове, натурална козметика, хранителни добавки и други.
Специализираните магазини на dm присъстват от 8 години в България и хората все повече ни предпочитат за пазаруване на дрогерийни стоки. Първата причина за това е разнообразието от над 14 000 стоки. На второ място е удобството и удоволствието за хората да пазаруват бързо в светли и просторни магазини с приятна атмосфера. Трето, клиентът може да получи компетентен съвет от обучен консултант.
За доброто представяне на dm огромна роля играе и качеството на предлаганите продукти. От една страна, хората имат голямо доверие на нашите собствени марки, чието производство се организира и контролира от Германия. От друга страна, в останалата част на асортимента работим само с реномирани и утвърдени производители на дрогерийни стоки.
Имате вече 68 магазина в 25 български града. Планирате ли увеличение на филиалите, какво и как ще бъде разпределено то във времето?
За 2017 година планираме да открием между 8 и 10 магазина и така до края на годината общият им брой да надмине 75. В следващите години ще продължим разширяването на мрежата си с подобни темпове.
Паралелно с отварянето на нови магазини върви и процес на промяна на дизайна и вътрешното пространство на съществуващите. Промяната е насочена изцяло към това хората да се чувстват по-добре в магазините ни и да пазаруват по-удобно, съгласно най-модерните тенденции. Вече 50% от филиалната ни мрежа е с новия дизайн, а плановете ни са в следващите 3 години всички магазини да отговарят на тези изисквания.
За да осигурим още по-ефективна логистика за разширяващата се филиална мрежа, преди дни официално пуснахме в действие разширяването на логистичния ни център в Елин Пелин, в което компанията ни инвестира над 1,6 милиона лева.
В какво се изразява инвестицията и какъв ефект очаквате?
В рамките на проекта удвоихме площта на складовия комплекс до близо 10 000 кв. м., включително и благодарение на изключително ефективно разпределение на пространството на три етажа. Инсталирахме автоматизирана система за движение на палети със стока между етажите на склада. Това съоръжение е едно от малкото подобни у нас - дори не съм убеден, че има друго такова в България. Освен това, всички процеси се управляват от единна информационна система, което повишава ефективността на работата.
Важен приоритет при изграждането на централния ни склад беше и опазването на околната среда и здравето на служителите ни. Затова инсталирахме термопомпена климатична система, а машините, с които служителите ни оперират в склада, са с гел батерии, които са екологично чисти, тъй като не отделят газ при зареждането си.
С разширението на склада ще назначим над 40 нови служители. Така броят на колегите ни в логистичния център до края на 2017 г. ще достигне 105 души.
Ефектът, който очакваме от реализацията на този проект е чувствително подобряване на вътрешните процеси във филиалната мрежа, което със сигурност ще осигури повече време на нашите консултанти в магазините за обслужване на клиентите.
В кои населени места искате да разширите присъствието си и има ли такива, в които искате да влезете за първи път, както при последния отворен филиал в Разград?
От началото на 2017 г. отворихме два нови филиала в София, на бул. "Черни връх" и в ж.к. "Овча купел", и един в Разград. Такава е и стратегията ни за развитие - да разширяваме мрежата си в големите градове, но в същото време да навлизаме и във все повече малки населени места.
Там марката dm е изключително добре приета и отварянето на наш магазин е събитие, защото предлагаме на хората огромен избор от продукти и формат, до какъвто те не са имали достъп до момента.
Колко са общите инвестиции, направени от dm от стъпването на българския пазар през 2009 година?
От 2009 година до сега компанията ни е инвестирала в България над 41 милиона лева. Само за изминалата финансова година 01.10.2015-30.09.2016 г. инвестирахме 5,4 милиона лева в откриване на нови обекти и в модернизация на съществуващите.
Каква е спецификата на българския пазар спрямо останалите в ЦИЕ, управлявани от централата в Австрия?
За българския пазар специфично е, че дрогерийният формат е сравнително нов, но става все по-актуален. Друга особеност е, че размерът на средната покупка е сравнително нисък, но тенденцията е да расте стабилно. В този смисъл, ние бяхме първата международна верига, специализирана в търговия с дрогерийни стоки, която навлезе на българския пазар и спомогнахме за създаване у хората на навици за редовно пазаруване в този формат. Именно затова, имаме очаквания за дългосрочен висок ръст на броя клиенти и оборота в нашите магазини.
Сред големите вериги супермаркети има тенденция за все по-голямо търсене на български стоки. Има ли подобна тенденция при вашите продукти и можете ли да посочите кои са най-търсените български продукти?
Още с навлизането ни, ние предложихме най-познатите и търсени български марки. Към момента те са над 80, радват се на голям интерес и хората традиционно ги купуват. Важно е да се отбележи, че имаме много добър баланс между търсенето на български и вносни стоки. Клиентите опознаха и харесаха и собствените ни марки като Balea, babylove, alverde, Denkmit и dmBio. Що се отнася до продуктовите категории, най-търсени са типичните в дрогерийния сектор - козметика, лична хигиена, декоративна козметика, бебешки продукти и продукти за дома.
С всички наши доставчици поддържаме партньорски взаимоотношения и заедно развиваме пазара. Добрите отношения с доставчиците са в основата на успеха на dm както в Европа, така и в България.
filipchon
на 10.05.2017 в 11:21:50 #1Не е лошо. Имат всичко, което е необходимо. Пожелавам успех, да се развиват все така добре.