Амбициозните планове на филипинския президент Родриго Дутерте за засилване на растежа с инфраструктурна програма за 180 млрд. долара срещат сериозна пречка: много от хората, от които се нуждае да изградят всички пътища, мостове, летища и железопътни линии, работят в чужбина.

От десетилетия Филипините разчитат на пари, изпращани от армия от детегледачки, камериерки, моряци, медицински сестри и строителни работници, които понякога получават заплати над 4 пъти по-високи в чужбина.

Докато Дутерте набира милиарди долари чрез дълг и данъци за подобряване на разпадащата се транспортна мрежа на страната - по-лоша от тази на Шри Ланка и Виетнам - загубата на квалифициран персонал предизвиква трудова криза, която повишава заплатите и цените на жилищата, съобщава Bloomberg.

Част от инфраструктурата във Филипините е в трагично състояние

Източник: Getty Images

Част от инфраструктурата във Филипините е в трагично състояние

"Недостигът на работна ръка е проблем, който преследва строителната индустрия. Сега повече от всякога има нужда от обучения на допълнителни умения. Всяка програма за връщане в родината трябва да бъде развивана и стимулирана", посочва Жан Пол Кустодио, старши директор на консултантската фирма за надвижими имоти Santos Knight Frank в Manila.

Филипинската икономика нараства с 6.7% през изминалата година, а според Световната банка по-високите инвестиции са от решаващи за поддържането на този темп на растеж. В рамките на строителната си стратегия Дутерте планира да увеличи разходите за инфраструктура до 7.3% от БВП до 2022 г. от 6.3% през тази година.

Страната, която шеста година е сред най-бързорастящите икономики

Страната, която шеста година е сред най-бързорастящите икономики

И не показва признаци за забавяне. Как го постига?

Проектите

Първият проект е новият терминал на международното летище Кларк, което ще утрои капацитета му до 12 млн. пътници годишно. Други важни инициативи са изграждането на първото метро в Манила и 102-километровата железопътна линия в Минданао, остров в южната част на страната, който е във военно положение след петмесечна битка с ислямски бойци.

За да финансират тези проекти, властите въведоха нови данъци, чиято цел е да съберат повече от 180 млрд. песо (3.5 млрд. долара) до 2020 г. Голяма част от финансирането ще дойде от Китай и Япония, които се борят спечелят поръчки за своите компании, изграждайки по-силни връзки със своя съсед. Те са обещали по 9 млрд. долара под формата на заеми и субсидии.

Филипините имат нисък бюджетен дефицит и властите могат да си позволят нови заеми, без да изложат на риск икономиката през следващите 2 години.

Растящите разходи за инфраструктура на Филипините при Дутерте

Източник: Bloomberg

Растящите разходи за инфраструктура на Филипините при Дутерте

Предизвикателствата

По-голямото предизвикателство ще бъде намирането на инженери и квалифицирани кадри, които да работят с крановете, земекопните машини и тежкото оборудване. Повече от 1 милион филипинци напускат страната всяка година.

"Липсата на квалифицирани работници създава все по-големи ограничения върху растежа на сектора", което води до забавяне на проектите и постоянно пoвишаване на разходите. Неуспехът на Дутерте да прокара инфраструктурните планове може да се отрази неблагоприятно върху перспективите за растеж на страната, твърди Рафаел Мок, старши анализатор за Азия в BMI Research в Сингапур.

Що се отнася до кадрите, страната е в много по-тежко положение спрямо съседните Сингапур, Малайзия и Тайланд. Липсата на квалифициани кадри вече забави някои проекти в частното строителство, което доведе до увеличаване на цените на жилищата и офисите. От 16 200 допълнителни жилища, които се очакваха в Манила миналата година, през първите 3 тримесечия бяха завършени едва около 7400.

Това ще предизвика война в наддаването за строителни работници. "Компаниите трябва да са готови да коригират заплатите си", казва министърът, отговарящ за бюджета Бенджамин Диокно.

Филипините регистрираха най-силния икономически растеж в Азия

Една азиатска икономика изпревари Китай по растеж

Страната с амбиция да се нареди сред най-бързо развиващите се в света

Решението

За да се облекчи недостигът, Държавната агенция за техническо образование и развитие на уменията обучава повече строителни работници и инженери.

"През последните 6 години агенцията не успя да обучи строителни работници и подготвяше кадри в сектора на услугите - хотели, хранене и аутсорсинг на бизнес процеси", казва Ибара Паулино, изпълнителен директор на Филипинската асоциация на строителите, група от около 130 големи строителни предприемачи.

За да запълнят свободните работни места, някои филипински строителни компании преквалифицират служители или наемат повече работници от провинцията. Други създават свои учебни съоръжения за зидари, дърводелци, заварчици и кранисти.

Недостигът на квалифицирана работна ръка бави много от проектите

Източник: Getty Images

Недостигът на квалифицирана работна ръка бави много от проектите

Част от проблема е, че проектите са станали по-големи и по-сложни, което изисква повишаване на знанията. Компаниите вече предлагат бонуси, основани на умения, за да задържат квалифицирания персонал.

В крайна сметка, един от най-добрите източници на квалифицирани работници, мениджъри и консултанти са 10-те млн. филипинци, които живеят и работят в чужбина.

"Ако предложите правилната цена, те ще се върнат", смята зам.-министърът по икономическото планиране Роланд Тунбалан.