Председателят на Тръст "Синя България" Васил Колев коментира проекта "Висша Лига". Той разгледа обстойно създаването на нов футболен формат.

Ето какво сподели Колев:

Ако се абстрахирам от крайната цел, има нещо много положително в проекта "Висша лига", но едва ли скоро ще се усети крайния резултат. Не съм сигурен, но предполагам, че се дължи на консултантите от "Хиперкюб". За първи път се работи върху нещо генерално в българския футбол с идеята, че важни са зрителите на стадиона и тези пред телевизорите и те трябва да бъдат привлечени.

По мои спомени идеята на досегашните промени в регламента и формата са били с цел да се вдига качеството на отборите (което не се случи), както и да се увеличават шансовете на българските отбори в евротурнирите (което не се случи).
"Хиперкюб" предлагат логичното за първенство като българското. Те използват американски подход - не е важно колко справедлив е крайният резултат, важно е да се осигури шоуто за публиката. Това е идеята на американските спортове, където спрямо нашите европейски разбирания се играе почти безсмислено цял сезон и накрая всичко се решава в плейофи. Обаче през целия сезон хората имат осигурено забавление - отиваш в залата, вземаш си пуканки, гледаш шоу от високо ниво и се прибираш. Сама по себе си това е голяма цел, независима от спортния резултат.
В съвременния футбол ситуацията се е доближила до американските спортове и това е процесът, който се нарича комерсиализация. Моделът се копира в първенства с кратка история, но много пари (Австралия, Южна Корея, а отскоро и Япония). Други с традиция доближават и променят формата си (по-малките европейски държави). Има и такива, които винаги ще залагат на класиката - лига от 20 отбора и всеки срещу всеки по 2 пъти. Логично е това да са най-големите първенства, но там шоуто за публиката е осигурено по различен начин - най-големите звезди в света са в тамошните отбори и могат да се гледат всяка седмица.
Логично е, че държави като Белгия, Дания, Холандия, Гърция и т.н. търсят начин, след като не могат да имат големите звезди, то поне максимално да имат спортната интрига. Естествено крайната цел са повече зрители, които обаче имат задължителни елементи - комфорт и удобство на стадиона.

Ето тук е важният момент. Повечето отбори от споменатите държави вдигнаха нови стадиони, много от тях малки, но за сметка на това адски удобни. Нещо повече, успешни са тези, които инвестират в инфраструктура (например Атромитос в Атина за сметка на класически клубове от там като Паниониос или Аполон).

В Източна Европа е същото. В Полша има огромен напредък, след като много отбори се сдобиха с нови стадиони. В Унгария Ференцварош страда доста дълго, но модерният стадион просто го отличава от всички останали и логично тази година ще спечели титлата с лекотата, а е твърде вероятно това да се случва и в следващите сезони.
Къде е България? Тук почти всички във футбола се интересуват от всичко друго, но не и от хората, които гледат мачове. Условията са просто ужасни, при това не само за гостуващи фенове, но в много случаи и за собствените привърженици. Наличието на елементарни удобства като тоалетна стои много по-назад в ценностната система от резултата на терена. Телевизионният продукт е сходен по отношение на мисленето. Ако не е "закачен" за английската лига, българският футбол трудно ще накара хората да си плащат, независимо от рейтингите, които се размахват. Всъщност цялостното усещане е, че се опитват да те задължат да дадеш парите си (на стадиона или по тв), а не да ти покажат, че е много хубаво да ги дадеш.
Ето това нещо трудно биха разбрали холандските консултанти от "Хиперкюб", защото тяхната ценностна система е устроена по различен начин. Така че успехът на проекта "Висша лига" няма да зависи от това колко гениални са те, а от промяната в мисленето на българските клубове, което ще е много труден процес.

Ако идеята на БФС е най-накрая да започне процесът, в който зрителят е център на футбола - супер. Ако това е някаква случайност покрай напъните Литекс да не играе в "Б", а ЦСКА - във "В" група - ще има страшен провал.
И между другото. Левски е единственият клуб в България, където, след като това е осъзнато донякъде, макар и плахо се правят някакви стъпки в посока, че публиката е най-важна. Левски е много далеч от крайния резултат, но пък е и твърде напред пред останалите в България по отношение на мисленето.