Пистата "Каталуня" край Барселона е петото трасе, на което ще се проведе Гран при на Испания. Първият старт през 1951 година е на пистата "Педралбес Сиркуит" в Барселона (първо състезание - 28 Октомври 1951, последно състезание - 24 Октомври 1954, общо състезания - 2). В края на 50-те и в началото на 60-те състезанието се сменя между трасето "Харама" (1968, 1970, 1972, 1974, 1976-1979, 1981), построено нарочно за целта, и уличен маршрут в Барселона и парка Монжуик (1969, 1971, 1973, 1975). Когато и двете трасета са обявени за непригодни, Гран при на Испания изпада от календара. Връща се през 1986 година на пистата в "Херес" (1986-1990), а от 1991 година е край Барселона.
Ето други любопитни неща около надпреварата в Испания:


* Пистата "Каталуня" е разположена на около 20 километра северно от Барселона и е построена като част от програмата за подготовка на олимпийските игри през 1992 година.


* През 1957 година четирима зрители загиват на Гран при на Испания, когато се откъсва задното крило на Ролф Щомелен и
неговият болид Хил-Косуърт преминава над предпазните бариери. Това е последното домакинство на "Монтжуик Парк".


* През 1976 година пилотът Джеймс Хънт е дисквалифициран, тъй като болидът му е твърде широк. Ръководството на Макларън оспорва това решение и изтъква довода, че това се дължи на деформациите на гумите по време на състезанието и два месеца по-късно резултатът на Хънт е зачетен. Със спечелените точки Хънт отнема титлата от Ники Лауда (Ферари).


* Първият старт на пистата "Херес" през 1986 година е и един от най-оспорваните финали в историята на Формула 1. Тогава Айртон Сена (Лотус Рено) финишира едва 0,014 секунди преди Найджъл Менсъл (Уилямс Хонда).


* През 1990 година на "Херес" приключва кариерата на Мартин Донъли. По време на тренировка той катастрофира, кокпитът на
неговия Лотус буквално се разпада от удара и пилотът е изхвърлен от удара навън. Донъли оживява, но получава много тежки
контузии.


* Гран при на Испания през 1995 година е последният старт в кариерата на Найджъл Менсъл (Макларън Мерцедес) във Формула 1. Менсъл спира болида си в алеята на боксовете по средата на състезанието и вбесен изскача от него като заявява: "Това не може да се кара!". От следващия стерт, който е в Монако, британецът е заместен от Марк Бландъл.


* Михаел Шумахер печели първата си победа за Ферари в Гран при на Испания през 1996 година. В ужасното време германецът показва цялата си класа и най-бързата му обиколка е със смазващите 2,2 секунди по-добра от тези на съперниците му.


* Михаел Шумахер има невероятен баланс в Барселона. Той е влизал в зоната на точките в 15 от обща 16-те си старта. Германецът има четири поредни първи позиции и победи между 2001/04 година. Общо успехите му на тази писта са шест (плюс тези през 1995/96).


* Дейвид Култард кара в Гран при на Испания през 2000 година само два дни след като претърпя самолетна катастрофа, при която загинаха двама пилоти. Шотландецът демонстрира железни нерви и завърши втори след съотборника си Мика Хакинен.


* Мика Хакинен (Макларън Мерцедес) получи повреда в последната обиколка през 2001 година и това му попречи да вземе четвъртата си поредна победа в Гран при на Испания. Отпадането на финландеца подари първото място на Михаел Шумахер (Ферари), а трети стана Жак Вилньов. Канадецът донесе първия подиум на тима на БАР.


* Гран при на Испания е неизменно в календара на Формула 1 от 1991 година, но истинският бум на спорта в страната се получи едва наскоро, след като в най-бързата автомобилна надпревара влезе Фернандо Алонсо. Испанецът стана
най-младият световен шампион и миналата година манията по Формула 1 привлече 131 000 души на трибуните по време на надпреварата. 


* Алонсо спечели домакинския си старт с Рено едва от петия опит. Шампионът доминираше от началото до края и финишира с аванс от 18 секунди пред съотборника си Джанкарло Фиpикела.


* Джанкарло Физикела (Рено) държеше рекорда за най-бърза обиколка на пистата до миналата година, а от този сезон времената ще се записват отново, тъй като последната част от трасето е променена, за да се намали скоростта. Организаторите направиха шикан между завои 12 и 13, което ще принуди пилотите да са по-бавни.