Михаел Шумахер се отказа от Формула 1. Направи го мъжки и без излишни приказки. Оттегли се като най-великия. През невероятната си кариера германецът счупи всички рекорди в най-комерсиалното автомобилно състезание и специалистите го поставиха на пиадестал.
За 15 години във Формула 1 Крал Шуми успя да влезе в сърцата на феновете, както го е правил единствено легендарният бразилец Аертон Сена. Сега той абдикира със стил.
"Шуми промени Формула 1. Няма по харизматична личност от него. Той е хегемон на пистата и всички се учехме от него", признава съотборникът му във Ферари Фелипе Маса.
Носен от перфектционизма си, Шумахер беше обичан и мразен. Но тези, които не го обичаха, го уважаваха.
"За Шумахер мога до говоря с дни. Една дума обаче го описва изцяло - велик", казва един от най-големите съперници на Пилето Деймън Хил.
"Помня през 1994 г., когато ме блъсна в последната обиколка и стана световен шампион. Тогава направо бях бесен. Мислех си "какъв пикльо"! Още тогава обаче знаех, че в Шумахер има много хляб", разказва Хил.
През годините Шумахер стана идол на много пилоти. Сега дори и легендарните състезатели във Формула 1 му се възхищават. "Рока си има Елвис Пресли, футбола - Пеле. Във Формула 1 това е Михаел Шумахер", споделя с усмивка трикратният световен шампион Ники Лауда.
"Много хора са идвали и са си тръгвали от формулата. Никой обаче не е успявал да я превземе така, като го направи Шуми", казва още австриецът, който е най-големият критик на Михаел в последните години.
Освен невероятен пилот Пилето много често е влизал и в ролята на механик. "Той познава машината, както никой друг. Много често сме спорили за настройките на болида му за отделни състезания и Михаел винаги излизаше прав", споделя техническият директор на Ферари Жан Тод. "Шумахер ще липсва на феновете, но най-много ще липсва на пистата.
Едва ли някой ще може да седне на трона му скоро", завършва още Тод.
МИХАЕЛ ПРЕЗ ГОДИНИТЕ
Година Отбор Стартове Т. Подиуми Победи ПП класиране
2006 Ферари 15 106 11 6 4 -
2005 Ферари 19 62 5 1 1 3
2004 Ферари 18 148 15 13 8 1
2003 Ферари 16 93 8 6 5 1
2002 Ферари 17 144 17 11 7 1
2001 Ферари 17 123 14 9 11 1
2000 Ферари 17 108 12 9 9 1
1999 Ферари 9 44 6 2 3 5
1998 Ферари 16 86 11 6 3 2
1997 Ферари 17 78 8 5 3 -
1996 Ферари 15 59 8 3 4 3
1995 Бенетон Рено 17 102 11 9 4 1
1994 Бенетон Форд 14 92 10 8 6 1
1993 Бенетон Форд 16 52 9 1 5 4
1992 Бенетон Форд 16 53 8 1 2 3
1991 Джордан Форд 1 0 13
Бенетон Форд 5 4
Заб.: ПП - първа позиция, НДО - най-добра обиколка
Хронология на кариерата на Михаел Шумахер
25 август 1991 г.: Михаел Шумахер дебютира във Формула 1 с Джордан-Форд в Гран при на Белгия на пистата "Спа". Стотина метра след старта обаче отпада заради повреда на съединителя. След състезанието преминава в Бенетон-Форд.
4 септември 1991 г.: Прави първи старт за новия си отбор на "Имола". Шумахер завършва пети и печели първите си точки.
30 август 1992 г.: На "Спа" печели първата си победа във Ф1. Завършва първия си пълен сезон на трето място в генералното класиране при пилотите.
1 май 1994 г.: Черният уикенд във Ф1. На "Имола" легендата Аертон Сена (Бр) катастрофира тежко и по-късно умира в болницата. Състезанието е прекратено, а за победител е обявен водачът до този момент Шумахер.
10 юли 1994 г.: Не спазва показания му черен флаг на "Силвърстоун" и е дисквалифициран. Впоследствие отнася и наказание за две състезания.
13 ноември 1994 г.: Печели за първи път световната титла, макар и по спорен начин. В последното състезание от сезона в "Аделаида" блъска Деймън Хил при опит на британеца да го изпревари и двамата отпадат.
1995 г.: Шумахер печели втора поредна световна титла с Бенетон.
1996 г.: Преминава във Ферари.
2 юни 1996 г.: Печели за първи път със "Скудерията" в Барселона. До края на годината той триумфира още на "Спа" и "Монца".
26 октомври 1997 година: На "Херес" Шумахер блокира неправилно Жак Вилньов и след сблъсък отпада. Канадецът се добира до бокса, продължава състезанието и спечелва титлата Заради неспортсменско поведение Шумахер е дисквалифициран и изхвърлен от генералното класиране за сезона.
30 август 1998 г.: В дъжда на "Спа" Шумахер отпада след катастрофа с изостаналия с обиколка Дейвид Култард, който бе съотборник на шампиона Мика Хакинен (Фин). След състезанието в бокса германецът се нахвърля върху Култард. Той обвинява британеца, че нарочно е намалил рязко газта и е предизвикал удара. Няколко години по-късно Шумахер се извинява официално на Култард за инцидента.
11 юли 1999 г.: Спукана гума на "Силвърстоун" води до тежка катастрофа, при която Шумахер чупи подбедрица. Това е най-сериозната травма в кариерата на германеца.
17 октомври 1999 г.: Шумахер се завръща на пистата с второ място в Малайзия.
10 септември 2000 г.: На "Монца" печели 41-ата си победа и достига легендата Аертон Сена.
8 октомври 2000 г.: Шумахер побеждава на "Сузука" и печели за трети път световната титла, донасяйки първи успех на Ферари от 1979 г.
10 юни 2001 г.: Михаел Шумахер завършва на второ място след по-малкия си брат Ралф в "Монреал". Така за първи път в историята на Ф1 двама окупират върха.
19 август 2001 г.: Побеждава в Унгария и четири кръга преди края на сезона си осигурява четвърта световна титла. Изравнява рекорда на французина Ален Прост от 51 победи за Гран при.
12 май 2002 г.: Печели скандално в Австрия, след като съотборникът му Рубенс Барикело, който води в класирането на надпреварата по нареждане от бокса намалява в последната обиколка и Шумахер го изпреварва в края. Ферари бурно в освиркан от публиката.
21 юли 2002 г: С победа на "Маникур" Шумахер печели пета световна титла шест кръга преди края. Изравнява се с Хуан Мануел Фанджо.
20 април 2003 г.: Шумахер печели първа победа за сезона, само няколко часа след като разбира, че майка му е починала на 55-годишна възраст.
12 октомври 2003 г.: Завършва осми на "Сузука" и печели за шести път световната титла с 2 т. аванс пред Кими Райконен.
20 юни 2004 г.: Ралф Шумахер катастрофира тежко на "Индианаполис". Състезанието е спряно след инцидента, а при подновяването му Михаел печели без проблеми.
29 август 2004 г.: Второто място на "Спа" е достатъчно за рекордната седма световна титла. Шумахер постига и безпрецедентните 13 победи и 148 т.
19 юли 2005 г: Печели първата си и единствена победа за сезона в състезанието в "Индианаполис", в което стартират само шест болида.
22 април 2006 г.: На "Имола" печели за 66-и път пол-позишън и подобрява рекорда на Сена.
10 септември 2006 година: Шумахер побеждава на "Монца" за рекорден 90-и път и се доближава само на 2 т. от световния шампион Фернандо Алонсо три кръга преди края. След края на състезанието германецът обявява, че ще прекрати кариерата си след последното състезание за годината в Бразилия на 22 октомври.
jud
на 28.09.2006 в 08:22:39 #60"В тази връзка ФИА публикува резултатите от проучването си сред 91 000 зрители от 180 страни. Повечето от тях застават зад промените в правилника, направени от ФИА в последните години. Михаел Шумахер и Ферари пък се радват на най-голяма подкрепа - 28 и 30%." Ами фактите говорят! Комплексарчетата също...
Saso
на 24.09.2006 в 22:36:43 #59iliev72 24.09.2006 21:32 Прав си!
petkU
на 24.09.2006 в 18:45:43 #58The_ Grim_ Reaper 23.09.2006 09:08 "Носен от перфектционизма си, Шумахер беше обичан и мразен. Но тези, които не го обичаха, го уважаваха. "....................Ако след такава кариера някой не го уважава значи е за съжаление горкия! Друг коментар е излишен! оопс това беше грубичко дано поне грозната му немска жена го уважава
The_ Grim_ Reaper
на 23.09.2006 в 09:08:41 #57"Носен от перфектционизма си, Шумахер беше обичан и мразен. Но тези, които не го обичаха, го уважаваха. "....................Ако след такава кариера някой не го уважава значи е за съжаление горкия! Друг коментар е излишен!
Saso
на 21.09.2006 в 10:48:35 #56Astika 21.09.2006 02:11 Т'ва ми е най-антипатичният човек на Земята... и е нормално да се изказвам за него "ласкаво"!
Astika
на 21.09.2006 в 02:11:54 #55абе сасо какво ти носи цялото това плюене по шумахер самочувствието ли си вдигаш по добре ли се чувстваш ако е така моито съболезнования
Saso
на 21.09.2006 в 01:19:50 #54Тия четки сме ги чували и за много други пилоти и от други пилоти, така че т'ва е доста тъпичко!
Vacheron
на 20.09.2006 в 18:50:18 #53"За Шумахер мога до говоря с дни. Една дума обаче го описва изцяло - велик", казва един от най-големите съперници на Пилето Деймън Хил. Вижте кой го казва и си затворете устенцата
Saso
на 20.09.2006 в 11:28:29 #52Естествено... и съм писал преди че Ферари са класика и винаги ще бъдат в моторните спортове... със или без Шумахер!
Forza
на 20.09.2006 в 09:55:41 #51Само да попитам - някой изобщо запозна ли се с кариерата на пилота Шумахер? Трябва да се прочете, но още по хубаво е да се гледа целия триумф на Ферари - най великия отбор участник от учредяването на Формула 1 до сега!
Forza
на 20.09.2006 в 09:49:52 #50Браво Вальо - факти това му е майката. А иначе моят учител по алгебра казваше - Всеки бае каквото си знае! Без дори да чета изказванията на повечето участници в скучния вече форум знам какво ще кажат. Forza Ferrari! - Ora e sempre!!!!!!!!!!
Astika
на 20.09.2006 в 02:15:52 #49Шуми е най добрия в този спорт и затова като чета тука изказванията спор няма Бил такъв бил онакъв е кой е от пилотите няма някои отрицателни черти или по скоро прояви на пистата винаги ще се намери по нещо какъв е смисъла да се търси иглата в купа сено само вижте колко победи колко титли колко рекорди има И в колко програми за благотворителност взема участие и колко пари е хвърлил Айде да не мислим по БайГаньовски имал си бол пари платил си кой друг го прави
JMourinhoo
на 16.09.2006 в 13:25:54 #48Естествено,че всеки пилот от Формула 1 е наясно с рисковете и сам си носи отговорноста Обаче ти така го каза все едно до 1 май 1994 Сена не е натискал до дупка и не е давал всичко от себе си,само тогава като видял великия Шумахер се уплашил,натиснал педала и се убил За Сена този спорт беше всичко,през 94 беше готов да кара без пари само и само да седне в шампионския болид на сър Франк и да се бори за титлата
д мраз
на 16.09.2006 в 03:12:15 #47Шумахер като изправи завоя и счупи крака,какъв дефект имаше колата?
д мраз
на 16.09.2006 в 02:56:27 #46Мориньо,да ти обясня тогава.Този спорт не е балет и всеки си поема риска.Сена настъпваше повече от всякага,защото Шумахер го следваше.Изправи завоя,както може да се изправи завой с тази скорост.После съдиха Уилямс за дефект.Доказаха дефект,но това е много относително.
mojo-jojo
на 14.09.2006 в 13:05:51 #45Saso 12.09.2006 10:43 "1 май 1994 г.: Черният уикенд във Ф1. На "Имола" легендата Аертон Сена (Бр) катастрофира тежко и по-късно умира в болницата. Състезанието е прекратено, а за победител е обявен водачът до този момент Шумахер." МЪКА! Как ще е прекратено като накрая имаше и награждаване и се радваше като детенце?! Омръзна ми вече от "обективност"! ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ Това е най-дългото ти изказване....
jud
на 14.09.2006 в 08:33:38 #44МаУриНЧО, това е форума на Ф1, НАСКАР е от твоята компетенция!!
Saso
на 13.09.2006 в 22:43:23 #43JMourinhoo
на 13.09.2006 в 15:32:30 #42И все пак Шумахер си остава единствения пилот в историята,който е освиркан на награждаването
JMourinhoo
на 13.09.2006 в 15:25:11 #41д мраз 13.09.2006 02:03 Някъде мернах,че Шумахер бил виновен за смърта на Сена!?Виновен си е Сена,бог да го прости,виждаше кой е новия шампион и не му се отстъпваше. По голяма простотия от това трудно се измисля.