Всеки добър уестърн завършва винаги с финален дуел. Именно по този начин ще дебютира новата писта Circuit of the Americas в град Остин, щата Тексас. Там ще се проведе предпоследното Гран при за сезона, където в безмилостен дуел ще се сблъскат единствените двама пилоти запазили все още шанс да завоюват титлата световен шампион за 2012 г.
Алонсо срещу Фетел
Себастиан Фетел (Ред Бул) и Фернандо Алонсо (Ферари) са всъщност последните двама каубои, останали на седлата, които математически могат да се надяват да прибавят нова звезда към дългия си списък с награди. Всеки от тях може да разчита на собствените си оръжия - две коренно различни коли с противоположни качества.
Германецът ще стреля пръв, като разпола с едно сигурно предимство: това не е скромният аванс от 10 точки пред испанеца, а изключителният му жребец - Ред Бул - Рено. В последните пет състезания синият болид е неудържим и Фетел записа четири победи и едно трето място, което му донесе средно по 10 точки повече на състезание от Алонсо.
Обяснението се крие в двата аеродинамични елемента, въведени в Сингапур от гениалния дизайнер Ейдриън Нюи: двойната DRS-система, която увеличи линейната скорост и новият гъвкав карбонов нос от композитни материали, който се огъва при високи скорости под въздействието на аеродинамичната сила.
Тази нова технология, която за първи път се прилага във Формула 1, поражда допълнителна стабилност в завоите като позволява на крилата да се огъват и и по този начин да притискат болида по-силно към настилката без с това да се нарушават строгите норми на ФИА, които се измерват при спрял автомобил.
На по-добрата скорост и по-напредничавата технология на австрийския тим Ферари и Алонсо отговарят с по-голяма надеждност и постоянство: те постигнаха 11 подиума през сезона, без да получат нито една механична повреда.
Пилотът от Овиедо използва по превъзходен начин опита и интелекта си, за да извлече максимума от всяка ситуация и да спечели възможно най-много точки. Благодарение на блестящощо си стартиране, което често компенсира недостатъците на неговия болид и посредственото представяне на квалификациите, както и на винаги правилно подбраната стратегия, независимо от характеристиката на трасето или метеорологичните условия, той успя да съхрани шансовете си за шампионска титла два старта преди края на сезона.
Люис или Кими в престрелката
Макар че главната интрига в нашия моторен уестърн може да се резюмира в дуела между мощта и скоростта на тандема Фетел/Ред Бул срещу опита и постоянството на Алонсо/Ферари, не трябва да пропускаме представянето в страната на Клинт Ийстууд и на храбрите самотни рицари Хамилтън (Макларън) и Райконен (Лотус), които са способни да объркат плановете на двамата основни кандидати за титлата.
От началото на лятото Люис Хамилтън изглежда неудържим на пистата. Освободен от напрежението за спечелването на шампионата и успокоен след подписването на договора си с гиганта Мерцедес за 2013 г., той определено е по-бърз от всичките си противници, като се започне от съотборника му Бътън, изоставащ с 0,8 сек на обиколка в арабската пустиня.
Британецът с удоволствие ще донесе още една награда за тима, с който направи своя дебют (и с който спечели титлата през 2008 г.) преди да си стегне куфарите. Неговата чиста скорост изглежда най-добра в момента, така че само нова техническа повреда може да го свали от седлото.
Той няма какво да губи, затова изглежда логичен фаворит за спечелването на състезанието в Остин, още повече, че Пирели избраха твърдите и медиум гуми за този уикенд - една комбинация, която беше използвана в надпреварите в Спа и Монца и доведе до един и същи резултат - пълно превъзходство на Макларън-Мерцедес.
Другият кандидат за участие в тексаската престрелка е Кими Райконен. "Айсмен" получи глътка свеж въздух, след като в Абу Даби стана осмият различен победител през сезон 2012 г., един подвиг за него, който увенча завръщането му след две години прекарани в рали състезанията.
Той може да разчита на високите температури в Остин, които са благоприятни за неговия Лотус, за да разбута йерархията на върха и да се пребори за третото място в шампионата. Нетипична личност за затворения свят на Формула 1, само преди два месеца той казваше с чувство за хумор, че се радва, че няма да фигурира в челната тройка ("така няма да има нужда да присъствам на официалната церемония на ФИА в края на годината").
Сега обаче Кими трябва да свиква с идеята, че неговият талант ще го доведе до това да облече смокинга и да слуша отегчителната реч на Жан Тод през декември!
Едно ново впечатляващо трасе
Накрая, но не и на последно място, декорът на първата Голяма награда на САЩ след 2007 г. представлява идеален фон за тази битка от далечния запад умело режисирана от Бърни Екълстоун. По това впечатляващо трасе се кара по посока обратна на часовниковата стрелка. То предлага две дълги прави, удобни за изпреварване, естествени денивелации и 20 завоя. Някои от тях са вдъхновени от най-добрите писти в света като Силвърстоун, или като завой №8 на пистата в Истанбул, но в обърната версия. Пистата ще бъде пълна със зрители (всички билети бяха продадени два месеца преди състезанието), а близостта й с южноамериканския континент обещава врящо латинско присъствие през целия уикенд.
В неделя, 18 ноември, ще бъде развръзката на тексаския дуел. Под палещата горещина на Остин трябва да се целиш точно, без да ти трепне ръката. Както във всеки уестърн един от героите ще падне, но кой измежду "червения бик" или "черния жребец" ще се остави в крайна сметка да бъде обуздан?
mcjoff
на 13.11.2012 в 22:19:58 #3Ред бул е "австрийският тим", разбира се...
Spotlight
на 13.11.2012 в 22:01:33 #2На по-добрата скорост и по-напредничавата технология на австрийския тим Ферари и Алонсо отговарят с по-голяма надеждност и постоянство ============================================================ Добре де, дали аз нещо не съм в час, но от кога Ферари е австрийски тим? Може би съм поизостанал.
Deleter
на 13.11.2012 в 17:05:53 #1Поздравления за автора! Много добра статия! Финалът на сезона ще е изключително интересен. Нека по-добрият победи.