България заема челната позиция измежду избрани 10 европейски държави по критерий привлекателност за автомобилната индустрия. Това се вижда от проучването на Colliers и Аутомотив Клъстер, проведено през втората половина на 2016 г. сред представители на съответната индустрия в страната.
В класацията, създадена за целите на проучването, освен България участват и Румъния, Унгария, Полша, Чехия, Испания, Обединеното Кралство, Италия, Франция и Германия. Страните са подредени спрямо индекс, състоящ се от претеглените позиции на всяка държава от списъка. Теглата на отделните фактори са определени на база отговорите на участниците в проучването в частта "Причини за избор на България".
Те се умножават по респективната позиция на държавата по отношение на дадения фактор, като се има предвид, че не всеки разход е отразен в проучването. Подреждането зависи изцяло от изследваните разходи. Колкото по-малък е индексът, толкова по-добри условия предоставя съответната страна.
Друго, което се вижда от доклада на Colliers и Аутомотив Клъстер, е че в България са налице около 100 големи компании, които произвеждат компоненти за почти всеки бранд от международната автомобилна индустрия. По-голямата част от тях са първо, второ и трето ниво доставчици, като в държавата има един производител със завод за сглобяване.
Компаниите за развойна дейност са фокусирани върху подобряването на автоматизацията при производство, както и върху проектирането на съвременни електронни системи. Разположени са във всички региони на България, като Южна България регистрира по-голяма активност. В индустрията има над 33,000 заети. Приходите, генерирани от компаниите в този сегмент за 2015 г. възлизат на 1.55 млрд. евро и съставляват 3.5% от БВП на страната.
Компаниите, участвали в проучването, определят като основни предимства на България ниските разходи за труд (50%), членството ни в ЕС, както и близостта до клиенти и производители, се нареждат на второ място по важност за 45% от респондентите, следвани от данъчните облекчения при развиване на дейност в общини с висок коефициент на безработица (36%). Сред критериите са и ниските разходи за недвижими имоти и за електричество, наличието на валутен борд, достъпност и качество на работната сила.
Предизвикателствата пред бизнеса, които са идентифицирани, са липсата на достатъчно квалифицирана работна сила - проблем за 35% от споделилите мнение, бюрокрацията се нарежда на второ място (22%), неефективната съдебна система (13%), наред с тях корупцията, недостигът на големи клиенти и фактът, че голяма част от доставчиците се намират зад граница.
Проучването на Colliers и Аутомотив Клъстер разглежда и типа на площите, използвани от автомобилната индустрия - собствени /реновирани, наети, строени по поръчка/притежавани или строени по поръчка/наети. Повече от половината запитани се помещават в собствени / реновирани фабрики. Една пета от анкетираните използват притежавани, строени по поръчка, сгради.
С оглед на перспективата все повече да нараства търсенето на електрически и екологични автомобили, Colliers изследва и въздействието на тази тенденция върху автомобилната индустрия в България. Всеки четвърти отговорил на анкетата счита, че това развитие ще способства разрастването на бизнеса му, 36% са на мнение, че няма да повлияе върху дейността им, а едва 5% го възприемат като заплаха.
Представителите на автомобилната индустрия, участвали в проучването, прогнозират по-добро представяне на държавата в макроикономически аспект, постигане на по-високи приходи през тази година, увеличаване на числеността на персонала, повишаване на инвестициите в оборудване и разширяване в рамките на текущото местоположение. А това, което е необходимо за целта са повече инвестиции в обучение, по-тясна връзка между образованието и бизнеса, и развитие на инфраструктурата в съответствие с нуждите на индустрията.
Хирам
на 14.11.2016 в 14:20:21 #1ужасни глупости! от такива "изследвания" човек си прави извода, че съдия Ченалова е виновна дето у нас не се правят автомобили, а само седалки за тях примерно. В Ботевград. Айде стига бе! като сме толкова привлекателни защо не направят завод тук? защото западняците не ни смятат за сигурен слуга, знаят, че рано или късно ще надигнем глава и ще си поискаме държавата обратно! и тогава няма да могат да си изнесат заводите достатъчно бързо оттук. Нямало специалисти? а в Турция има ? така ли? имало бюрокрация? айде бе? нали има закон за инвестициите, като правиш голям завод си инвеститор първи клас, договаряш всичко директно с министъра, кметове и пр. измет не те интересуват изобщо.. каква бюрокрация бе? глупости! просто искат ние да сме кочина за неблагонадеждните чернокожи пришълци, а белите хора да избягат оттук, да станем фронтова, буферна държава. А никой не строи заводи в буферни държави. чакайте на боко да ви направи индустрия! цецка ви цачева!