Юни месец изтече на фона на непрестанни словесни престрелки между САЩ и едни от ключовите търговски партньори на страната като Европейския съюз, Канада, Мексико и Китай.

Заплахите между Белия дом и Брюксел станаха още по-ожесточени на фона на опитите на президента Доналд Тръмп да ограничи вноса на европейски автомобили с налагането на нови мита върху него. В резултат на 1 юли от ЕС излязоха с предупреждение, че са готови да наложат тарифи върху експорт на американски стоки за 300 милиарда долара.

Американският държавен глава неколкократно посочи, че в Щатите има "твърде много германски автомобили" и потвърди решението си техният внос да бъде ограничен.

Целта на Тръмп: "Нито един Mercedes по Пето авеню"

Целта на Тръмп: "Нито един Mercedes по Пето авеню"

Американският президент се заканил пред френския си колега

Редица анализатори обаче коментират, че той пропуска два важни фактора. Самите автопроизводители от най-голямата европейска икономика имат свои заводи в Щатите, което намалява необходимостта да внасят коли от други пазари. Не по-малко важно е обаче, че натискът върху тези компании ще рефлектира върху американската икономика и работниците в страната.

През миналата година германските фирми са продали 1,35 милиона автомобили в САЩ, което е около 7% от всички продажби на пазара там. От тях само 494 хиляди са били внесени от Германия, което е с 25% по-малко в сравнение с 2013 година, посочиха преди време от асоциацията на германските автомобилопроизводители.

По-голямата част от техните коли, продавани в Щатите, са били произведени там или в Мексико. Нещо повече - самите американски гиганти, като General Motors и Ford също имат заводи в Мексико.

Митата на САЩ могат да се окажат пагубни за най-големия износител на автомобили в света

Митата на САЩ могат да се окажат пагубни за най-големия износител на автомобили в света

Негативното въздействие ще се усети и върху цяла Европа

Германските компании дават работа на 50 000 американци

От друга страна BMW, Volkswagen и Daimler, която прави возилата Mercedes, дават работа на близо 50 000 американци, подчертават от CNN Money в своя публикация.

Най-големият завод на BMW в Южна Каролина, например, е произвел над 400 000 автомобила през 2017 година, като 70% от тях са били за износ в други страни. 112 хиляди бройки са излезли от най-голямата база на Volkswagen в Тенеси и още 300 хиляди от този на Mercedes в Алабама.

Така общо броят на колите, произведени от германски компании в САЩ е нараснал от 180 хиляди през 2013 година до 804 хиляди през 2017 година, като половината от тях са били изнесени за Европа и Азия.

За рисковете, които крият митата върху вноса на коли от ЕС за американската икономика говориха от BMW в края на миналата седмица. "Американските тарифи върху експорта ще принудят BMW да ограничи инвестициите си и да обяви съкращения в Щатите", предупредиха от компанията, цитирани от Reuters.

"Вътрешното производство на автомобили няма видима връзка с националната сигурност на Щатите", посочиха още от BMW в официално писмо, адресирано до американския секретар по търговията Уилбър Рос.

Harley-Davidson мести част от производството си в Европа заради митата

Harley-Davidson мести част от производството си в Европа заради митата

Увеличеният налог повишава разходите за един мотор с 2200 долара