Нели Недялкова е заместник управител на "БНП Париба Лични Финанси" и отговаря за ресор Бизнес и операции. Предишната й позиция в компанията е търговски директор. Тя има над 10-годишен опит в компанията на различни позиции, свързани с управлението на продажбите. Професионалният й път включва и години управленски и търговски опит, придобит в секторите на личните финанси, телекомуникациите и туризма.
- Г-жо Недялкова, как се разви потребителското кредитиране през 2018 година и можем ли да кажем как то се промени спрямо предходната година?
- През последните години определено има ръст на потребителското кредитиране, но това, което е характерно за 2018 година, е, че то достигна нивата от преди кризата и ги задмина. Имаше засилено търсене в този сегмент и това отличава изминалите 12 месеца спрямо предходните. Ръстът ни за 2018 година ни кара да вярваме, че и догодина можем да имаме очаквания за подобно развитие. Да, темповете може да са по-слаби, но тенденцията на развитие ще се запази. Нещата ще се развиват благоприятно и хората ще продължават да имат по-позитивни очаквания в тази посока. Това се обяснява основно с икономическата ситуация, включително с изключително ниската безработица. Тези фактори карат хората се чувстват сигурни за доходите си, което им позволява да мислят вече за сериозни инвестиции в дома, в образованието на децата си и дори за забавления.
- Какви са очакванията за 2019 година?
- Очакваме темповете на растеж на брутния вътрешен продукт (БВП) да са една идея по-ниски, но в никакъв случай не очакваме финансирането да се забави. Прогнозираме отново двуцифрен ръст на кредитирането.
- За какво най-често българите теглиха потребителски кредити през изминалата година?
- Нямаме голяма промяна в това отношение. Една от основни причини, за които се теглят кредити, е ремонтът на дома, който присъстваше в топ 3 и през миналата година. Също така се теглят кредити за обединяване на задълженията. На трето място са кредитите за покупка на автомобил. Интересното за 2018 година е това, че имахме голямо увеличение при финансирането за обединение на задълженията. Ръстът при него беше близо 20%.
- С какво си обяснявате това увеличение?
- При всяко положение, когато клиентът има няколко кредита, той трябва да погасява няколко вноски, в повечето случаи те са към различни институции и това се явява като затруднение за него. Заради това много по-лесен избор е консолидирането на заемите. При него се получава една вноска, която е по-удобна за клиента. В част от случаите потребителите избират да вземат и допълнително финансиране за нови проекти. Основният мотив е по-лесен начин за управлението на дълговете.
- Каква е средната стойност за страната на теглените потребителски заеми?
- Средно тя е 6000 лева, а тенденцията е към нарастване. Най-често периодът при тях е за 60 месеца. В София нивото е по-високо - над 7000 лева. При стоковите кредити средната стойност е около 800 лева и те са за период от около година.
- В проучването "Топ 10 на изплащане" на "БНП Париба Лични Финанси" за 2018 година беше посочено, че при 5 от топ 10 на групите стоки, които най-често се купуват на изплащане, има увеличение в стойността спрямо миналата година. За какво говори това?
- Да, търсят се по-скъпи стоки. Това е свързано със сигурността, за която говорихме. Свързано е с това, че хората могат да си позволят и си купуват по-качествени стоки с по-добри параметри на по-висока цена. Тенденцията за увеличаване на средния размер на тези стоки се забелязва през последните три години. Очакваме тя да се запази и през следващата година.
- Разширява ли се асортиментът от закупуваните на изплащане стоки в България?
- Да, той е много динамичен и продуктите в топ 10 непрекъснато се сменят. На практика ние искаме да разнообразяваме. Традиционно знаем, че се закупуват мебели, електроуреди и други устройства на изплащане. Когато обследваме навиците на потребителите виждаме, че финансиране се търси и за колела, играчки за децата, аксесоари за домашните любимци и други.