Uber Technologies Inc. се съгласи да продаде бизнеса си в Югоизточна Азия на Grab, изтегляйки се от още един бързорастящ регион, за да прекрати войната с местните конкуренти.
В рамките на споразумението Grab ще придобие целия бизнес на Uber в региона, в който живеят 620 милиона души, включително услугата за доставка на храна UberEats. В замяна американската компания ще получи 27,5 процента дял в Grab, а главният ѝ изпълнителен директор ще се присъедини към борда на директорите на базираното в Сингапур дружество.
Прекратяването на огъня отбелязва победа както за Grab, така и за SoftBank Group Corp. - най-големият акционер и в двете компании, коментира Bloomberg. Дружеството на Масаяоши Сон отдавна цели намаляването на конкуренцията на пазара в региона, който трябва да достигне 20,1 милиарда долара през 2025 година.
Uber и Grab, заедно с други две компании, подкрепени от SoftBank - индийската Ola и китайската Didi Chuxing, обслужват около 45 милиона пътувания на ден.
За базираната в Сан Франциско Uber изтеглянето на собствения ѝ бизнес от Югоизточна Азия ще ѝ помогне да намали разходите преди планираното първоначално предлагане на акции през 2019 година. Но сделката представлява и поредното бягство на най-високооценения стартъп в света от бързорастящ пазар - Uber се изтегли от Китай и продаде бизнеса си на Didi през 2016 година след битка, в която и двете компании похарчиха много средства. През миналата година Uber постигна подобна сделка и в Русия. От основаването си преди девет години до днес компанията е "изгорила" поне 10,7 милиарда долара.
За Grab сделката маркира края на тежка битка за лидерството в Югоизточна Азия. Компанията започна като приложение за викане на такси в Куала Лумпур през 2012 година, но през последните години, благодарение и на 4 милиарда долара от инвеститорите, стана доминираща сила. Последната ѝ оценка е за 6 милиарда долара, според CB Insights. Днес тя предлага услугата си в 191 града в Сингапур, Индонезия, Филипините, Малайзия, Тайланд, Виетнам, Мианмар и Камбоджа.