Търсенето на модерни търговски имоти в България бележи рекордни стойности, показва доклад на Colliers International. Общият обем на усвоените площи е 21 900 кв. м., като така първото полугодие бележи нива, невиждани от 2015 г. насам. В анализа са включени търговски центрове над 10,000 кв.м.

Особено висока активност в откриването на нови магазини е регистрирана при специализираните търговски формати от типа "биг бокс". След лидерите в това отношение са хранителните вериги Lidl (6 магазина), Billa (5), Kaufland (1); дрогерията dm (6) и компанията за мебели и стоки за дома JYSK (4).

Снимка 438871

Само за първото полугодие на 2019 г., полската марка Pepco откри 9 обекта в страната. Освен нея, на българския пазар навлязоха и други международни марки - Zara Home, Fjällräven, J.Wargas, Steve Madden и Ximivogue.

Pepco отвори логистичен център за €85 милиона, който ще зарежда магазините й у нас

Pepco отвори логистичен център за €85 милиона, който ще зарежда магазините й у нас

Компанията планира да има над 60 магазина в България до 2021 година

През периода предлагането на модерни търговски площи бележи незначителен спад. Причината за него е смяната на предназначението на част от площите в Galaxy Trade Center от търговски в офисни. С това обемът на предлаганите търговски имоти в София за полугодието стана 390,660 кв.м.

Периодът се характеризира и с друг рекорд. Бул. "Витоша" постигна най-високите си нива на заетост за последните пет години - 99%. Същевременно с това движението на наематели на главната софийска търговска улица е едва 1%. Като цяло този индикатор се характеризира със спад в стойностите от 6% на 3%.

Снимка 438870

През периода не се наблюдават съществени промени в наемните нива на разглежданите търговски площи, което ще остане валидно и през следващото полугодие. Преустройството на свободните хипермаркет площи в The Mall, Bulgaria Mall и Paradise Center доведе до по-високи нива на заетост и обогатяване на микса от наематели в тях

С приключването на процеса към края на годината тези проекти ще постигнат по-добро пазарно позициониране и ще предложат нови възможности за разширяване на мрежата от магазини на редица международни и местни търговци. Благоприятното развитие на пазара на модерни търговски площи ще продължи да предизвиква инвеститорски интерес към този сегмент.

Индустриални площи

През първата половина на 2019 г. предлагането на модерни индустриални и логистични площи се увеличава с 4% и достига 1,006,000 кв.м. Този плавен ръст се наблюдава от 2013 г. насам.

Скок в предлагането се очаква и в Божурище, Нови Хан и Равно поле, където тече процес на активно изграждане на големи логистични бази.

Преобладаващата част от новите проекти са за собствено ползване. Една от най-активните индустрии в това отношение е автомобилната. През първото полугодие на 2019 г. Sensata Technologies започна изграждането на нова производствена и складова сграда в Ботевград. Kostal вече има завод за производство на автомобилни части в Пазарджик. Witte Automotive Bulgaria откри разширението си в Русе. Градът е избран и от Sin Cars за изграждането на високотехнологична фабрика за производство на електрически и хибридни автомобили.

Снимка 438872

През разглеждания период нетните усвоени площи са 38,800 кв.м. Търсенето в сегмента продължава да бъде движено от логистични оператори, обслужващи сектора на бързооборотните стоки и онлайн търговци. Основните зони в София, които са обект на внимание, са разположени на южната и източната тангента на Околовръстен път и в северната част на града.

Регистриран е и засилен инвестиционен интерес от нови за пазара чуждестранни инвеститори, специализирани в строителството на логистични и индустриални площи. Това се очаква да доведе до увеличаване на активността в сегмента. До края на годината 90,000 кв.м. логистични площи са планирани за завършване. Въпреки това, поради липсата на готов спекулативен продукт броят на сделките, сключени на етап "в строеж", ще нарасне.