За съжаление се оказах лош пророк и цената на бензина наистина достигна 2.30 лева за литър и то в най-неприятния момент - през лятото, когато всички пътуваме към морето. По-точно, последно заредих за 2.26 лева за литър от най-масовото гориво А95.

По принцип не ми прави впечатление цената на бензина, защото както се казваше в един виц "винаги зареждам за 40 лева". Проблемът сега обаче е, че лампичката започва да светва по-рано.

А сега на въпроса - какво очаквам да се случва с цената на бензина от тук нататък?

Добрата новина е, че цената на бензина се е закотвила при ниво от 2.26 лева за литър от 11-ти юни насам и не мърда с нито стотинка. Това може да се види от таблицата по-долу:

Снимка 366937

Графика: Fuelo.net

Защо това е добра новина?

Защото петролът продължава застрашително да поскъпва, въпреки усилията на ОПЕК и Тръмп да смъкнат цената му.

Доналд Тръмп, който воюва на няколко фронта - с Китай, с Европа, с Иран и изобщо с целия свят, е сериозно заплашен в собствената си страна. И то от един странен на пръв поглед фактор - високата цена на бензина.

По-точно бензинът в САЩ е най-скъп от над 4 години насам и това води до сериозно недоволоство от страна на щатските потребители. И те, напълно логично, насочват своя гняв към администрацията на Тръмп.

Тръмп призова на няколко пъти ОПЕК да повишат производството и да намалят спекулативно завишената цена на суровината. Само че има няколко проблема. Първият - Саудитска Арабия и компания не обичат да им се заповядва. Вторият - ОПЕК и Русия имат полза от високата цена на петрола, така че не бързат особено много с увеличаването на петрола.

Има и трети проблем, според далеч по-запознатите с петролния пазар анализатори. И той е - че страните от ОПЕК реално не разполагат с достатъчно свободен капацитет да реагират толкова бързо. Когато към това прибавим и група от членки на ОПЕК, които не искат да се повишава производството, сред които са Иран, Венецуела и Ирак, то ситуацията не е особено добра за Тръмп.

Ироничното в случая е, че именно планираните санкции към Иран от администрацията на Тръмп до голяма степен повишиха цената на черното злато и съответно горивата по щатските бензиностанции.

И докато в Европа, петролната компонента допринася само за половината от цената на суровината, а останалото се предопределя от мита и акцизи, в САЩ цената на бензина е изцяло обвързана с движението на петрола на международните пазари.

Определено може да се каже, че щатските потребители все още са далеч по-добре от европейските, които в допълнение плащат мита и акцизи. Цената на литър обикновен бензин в САЩ е при ниво от около 1.50 лева. Или бензинът, който зареждаме по родните бензиностанции е точно с 50% повече в сравнение с този в САЩ.

Разбира се - това накъде ще се движи цената на бензина у нас, до голяма степен ще зависи от цената на петрола на международните пазари.

Преди да разгледаме техническата картина в цената на петрола, само можем да припомним, че цената на бензина достигна своя пик през юли на 2015-та година, при нива от 2.32 лева за литър.

В момента ни делят само шест стотинки от тази стойност. Трябва да се подчертае факта, че тази цена на бензина (точно преди три години), бе регистрирана при цена на брента от 57 долара за барел на международните пазари. За сравнение, към настоящия момент цената на брента е при далеч по-високи нива - от близо 77 долара за барел.

Как изглежда техническата и фундаменталната картина при петрола?

Най-общо казано - смесена. От фундаментална гледна точка има фактори, които могат да подкрепят цената на петрола и голяма част от които вече споменах по-горе, както и такива, които могат да въздействат в посока надолу. Сред последните може да се включи растящото щатско производство и износ към Европа. Шийстовите производители, много от които бяха на ръба на фалита, при цена на петрола от под 40 долара, започват да се чувстват все по-конфортно и повишават производството си. Сега въпроса е, доколко те ще могат да поемат растящото търсене на суровината, в среда на добро възстановяване на световната икономика.

Другият голям въпрос е - как ще се отрази търговската война между САЩ и Китай върху цената на "черното злато" и накъде ще се движи доларът, в който се измерва цената на петрола на стоковите пазари?

Иначе от техническа гледна точка, инвеститорите могат да следят за две неща. Първо, дали ключовото ниво на подкрепа, отбелязано със зелена линия ще бъде преодоляно, което може да отвори пътя за по-нататъшен спад в цената на петрола най-вероятно към 67 долара (тест на 50-дневната пълзяща средна величина, отбелязана с червена линия на графиката).

Потенциалът за подобно движение е налице в известна степен, предвид на известната в техническия анализ формация "двоен връх", която се наблюдава в момента. За да се задейства тази формация обаче, трябва да станем свидетели на оставане на върха в сила, както и пробив на посочената зелена линия.

Снимка 366938

 

Графика: MetaTrader 4

Ако този сценарий стане реалност, то цената на бензина ще има потенциал за понижение с около 5-6%, или можем да я видим отново при 2.10-2.15 лева за литър. Разбира се преди да станем свидетели на подобен спад, цената на петрола трябва трайно да се задържи при нива на търговия под 70 долара за барел.

Както се досещате обаче, има добри и лоши сценарий. А лошите новини за родните потребители на бензин са две. Първата е, че все още е налице "златно пресичане" при цената на петрола, или средносрочния тренд е възходящ. А втората е, че резервите за по-сериозно понижение в цената на бензина е поизчерпан, предвид на факта, че преди три години видяхме същите цени при далеч по-ниски цени на петрола. Сега едва ли петролния сектор ще е склонен да "убере целия негатив от високата цена на петрола" от маржина си на печалба.

В допълнение, от техническа гледна точка, докато цената на петрола е над зелената линия, тренда е нагоре. А той, е много вероятно да се засили, или цената да тръгне още по-силно нагоре, ако върхът при ниво от близо 80 долара бъде трайно преодолян.

* Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка, или продажба на петрол.