Първо, феновете на спорта ще трябва да успеят да си намерят билети за Олимпийските игри в Токио и да ги платят. После идва затруднението да се открие хотелска стая при цени, надути заради безпрецедентното търсене. Лятната жега и влажност все пак ще откажат някои. След това предстои още едно препятствие - придвижването наоколо или дори намирането на местенце за правостоящи в токийската жп система, която е прочута както с ефективността, така и с претовареността си.

Японският професор Азума Тагучи от университета "Чуо" от години проучва транспортната система на Токио и според него тя вече работи с натоварване, превишаващо два пъти капацитета й. По думите му олимпийското стълпотворение може да я тласне до критичната й точка.

"Когато пиковият капацитет е два или три пъти над нормалното, е възможно да загинат хора", предупреждава Тагучи.

Компютърната му симулация прогнозира, че най-голямата вълна от зрители за Олимпийските игри ще се сблъска с хората, които всеки ден пътуват до работа на популярните станции за прекачване в сутрешния час пик. Малките станции, които са най-близо до местата на провеждане на състезанията, ще бъдат претъпкани. Добавете към това и новопристигащи, които се качват във вагоните на метрото с багаж и се опитват да маневрират, за да слязат и да се промъкнат през хората на претоварените спирки.

Снимка 283961

Източник: GettyImages

Служители от системата на токийския транспорт посочват, че при натовареност на метрото от 200 % пътниците имат достатъчно място да разтворят списание. Това може би е ситуацията в нормален работен ден в Токио. При натовареност от 250 % те "не могат да си мръднат дори ръката". Изследването на Тагучи прогнозира, че 15 станции ще се сблъскат с натоварване, превишаващо с 200 % капацитета им, а натоварването на други в пиковия момент ще достигне близо 400 %.

Откакто Токио за последен път бе домакин на летни олимпийски игри през 1964 година, жп мрежата назначи специални служители "ошия", чиято задача е да набутат пътниците във вагоните през пиковите часове, често носейки бели ръкавици. Местните жители са свикнали с това отношение, но гостите може би не са. Организационният комитет на летните олимпийски игри се съмнява в мрачните прогнози на Тагучи. Членовете му признават, че железницата ще бъде натоварена с допълнителни 800 000 души дневно, както и че задръстванията по токийските магистрали ще се удвоят.

Снимка 426593

Източник: EPA/БГНЕС

С надежда да предотврати струпването на голям брой хора комитетът планира да пусне мобилно приложение, да стимулира многоезичната сигнализация, както и да използва лодки и технологии за роботизирани асистенти, които да помагат на всекидневно пътуващите и спортните фенове в придвижването им. Както при всички олимпиади властите изпробват отделяне на специални платна на магистралите и пренасочване на транзитните потоци на града. Притесненията за транспорта не са нищо ново за олимпийските игри. Тълпите често биват надценени, какъвто бе случаят с Лондон през 2012 година.

Потенциалните туристи понякога се отказват от плановете си, знаейки, че това е неподходящо време за посещение на града домакин предвид скачащите цени. Това се случи в Пекин през 2008 година, както и преди три години в Рио де Жанейро.

"Живеейки в Токио, се сблъскваме с това претоварване на 100 %, 150 %, 180 % всеки ден. Знаем как да се промъкваме през станциите по това време", разказва Кацуя Сайто, който ръководи транспортната стратегия на организаторите на Токийските игри.

Снимка 283960

Източник: GettyImages

"Основната тревога е, че на тези събития ще присъстват чужденци и ще използват станциите. Те може би няма да знаят как да се справят с това", допълва той. Организаторите се надяват да намалят нивото на претоварване на влаковете на метрото до 150 - 180 %, което се равнява на доста приятен ден за всекидневно пътуващите токийци. Това може би е и твърде амбициозна цел. Тагучи и организаторите са единодушни за едно - ако японските работници си останат вкъщи в периода на Олимпийските игри, то това може да допринесе много за решаването на проблемите.

Организаторите призовават компаниите в Токио да насърчат служителите си да работят от домовете си по време на игрите, които ще бъдат открити на 24 юли 2020 година и ще приключат на 9 август. По думите им над 2000 компании са се съгласили да участват в тази инициатива. Професорът от Токийския университет Кацухиро Нишинари работи заедно с организационния комитет. Той е експерт по това, което нарича "тъпкология" - изследване на поведението на тълпите. "Свикнали сме да има една игра дневно на стадиона, но при олимпиада имаме плътен график и по 3-4 игри на ден. Публиката трябва да се смени два или три пъти. Това е моментът, за който ни липсва опит", посочва той.

Друго голямо предизвикателство ще бъде да се убедят японските работещи, прочути с трудолюбието си, да избягват пътуването до работа, или до офиса изобщо, за две седмици през идното лято. "Обясняваме на всички компании и медии, молим хората да не работят през тези две седмици. Просто да се наслаждават на Олимпиадата", казва Нишинари.

Фаворитите се класираха за Олимпиадата, нашите волейболисти изпуснаха златен шанс

Фаворитите се класираха за Олимпиадата, нашите волейболисти изпуснаха златен шанс

През януари са континенталните квалификации