Първото метро на Пакистан - "Оранжевата линия", трябваше да бъде първият триумф на Китай в опита ѝ да подкопае влиянието на САЩ в страната и да преначертае световната геополитическа карта.

Финансирано и построено от китайски държавни компании, надземното метро в Лахор, което скоро ще бъде готово, е сред първите проекти за общо $62 милиарда на Китай в Пакистан, разказва The Wall Street Journal.

Пекин се надяваше, че метрото на стойност $2 милиарда, ще помогне на Пакистан да се превърне в пример за китайския план за разширяване на влиянието ѝ чрез огромни и скъпи проекти. Вместо това, то се превърна в емблематично за проблемите, пред които се изправя съвременния "Път на коприната".

Едва три години след началото на китайската програмата в Пакистан, страната се е запътила към дългова криза, причинена отчасти и от ръста на китайските заеми и вноса заради проекти като "Оранжевата линия", която ще изиска още много публични субсидии, за да работи.

Черногорската магистрала за никъде

Черногорската магистрала за никъде

Балканската държава се натовари с непосилен дълг от Китай за проект, който трудно може да бъде оправдан

Световният план на Китай, наречен "Един пояс. Един път", включва 70 държави и е оприличаван на щатския план "Маршал", чрез който Европа бе построена наново след Втората световна война. Като свърже редица пристанища, железопътни линии, пътища и тръби, Пекин цели да отвори нови пътища за търговия от изток на запад, да създаде бизнес за китайските компании и да разшири стратегическото си влияние.

Докато американците използваха основно грантове в следвоенна Европа, Китай предлага заеми в непрозрачни сделки, в рамките на които изпълнението на проекта се дават на китайски компании.

Пакистан е една от няколкото страни, които се опитват да се справят с финансовия и политически крах след получаването на твърде голям китайски дълг. Пакистанските власти пък изостават с плащанията за електричество от новите китайски централи - част от инфраструктурната програма - заради отдавнашните проблеми пакистанците да бъдат накарани да си плащат сметките.

Проекти за милиарди: Как Китай си купува приятели и влияние в Източна Азия?

Проекти за милиарди: Как Китай си купува приятели и влияние в Източна Азия?

Пекин влага много и в поддържането на положителния си имидж

Очаква се проблемите да станат непоносимо тежки до началото на есента, когато начело на държавата ще има ново правителство, което най-вероятно ще търси спасение от Международния валутен фонд. Ако бъде подписано споразумение с МВФ, то най-вероятно ще включи ограничения относно новите заеми и разходите, което може да накара страната да съкрати проектите с Китай.

Такъв ход би се оказал доста срамен за Пекин, който описваше своя грандиозен план като начин нестабилната държава да преобърне съдбата си и се надяваше да докаже ползите от своя модел на други страни.

А и в такъв случай "всъщност Западът ще спаси страната", казва Андрю Смол, експерт по отношенията Китай-Пакистан в German Marshall Fund - базиран във Вашингтон тинк-танк.

Европа се събуди за рисковете от китайските инвестиции

Европа се събуди за рисковете от китайските инвестиции

Лидерите на Стария континент се опасяват от целите на Поднебесната империя

"Ако в крайна сметка се стигне до това, то ще е голяма черна точка срещу "Един пояс. Един път". И освен това ще даде на САЩ, които дават най-много пари за МВФ, силно влияние върху плановете на Китай в Пакистан", казва още той.

Вашингтон отдавна се противопоставя срещу наречената от тях "дипломация дългови капан" на Пекин. Наскоро срещу проекта на Китай се обявиха и ЕС, и Индия.В Малайзия, която е на втора позиция по получени средства по инициативата след Пакистан, новото правителство спря работата този месец по железопътен проект на стойност $20 милиарда, като същевременно прави проверка и на други проекти. Миaнмар пък се опитва да предоговори пристанищен проект на стойност $10 милиарда. Непал спря плановете за два китайски язовира от ноември насам.

"Новият път на коприната" може да създаде дългови проблеми на редица страни

"Новият път на коприната" може да създаде дългови проблеми на редица страни

И да даде възможност на Китай да придобие контрол над тях

Китайските проекти в Пакистан, които могат да бъдат спрени, включват ремонт на железопътна линия за $8 милиарда. Железният път е жизненоважен за нов търговски маршрут, готвен от Пекин, който трябва да свърже северозападен Китай с пакистанския бряг на Арабско море.

Самото настоящо пакистанско правителство хвърля вината за дълговата криза върху надценените рупии.

Пакистан може да потърси и спасение от Китай, вместо от МВФ. Китайски банки вече са предоставили $3 милиарда спасителни средства на търговски лихви, за да стабилизират резервите на Пакистан в чуждестранна валута. Засега обаче Пекин не иска да коментира възможен заем, като посочва, че ще обсъди темата с новото правителство. Подобен заем ще запази плановете на Пекин, но ще създаде притеснителен прецедент.