След неуспешния опит с "Конкорд" (Concorde) и Ту 144 проекти за свръхзвукови пътнически самолети и сега съществуват. Но те се сблъскват с толкова много въпроси и проблеми, че досега няма нови подобни въздухоплавателни машини в гражданската авиация, а съществуващите преди това се оказаха несполучливи.

По-долу ще посочим основните причини, поради които свръхзвуковите самолети скоро няма се върнат и широко използват в гражданските въздушни превози.

Производствените разходи

Свръхзвуковите самолети ще бъдат много по-скъпи за производство от обикновените пътнически самолети, тъй като тяхното изграждане изисква повече високотехнологични материали и строителни технологии. 

Необходимо е да се търсят и използват по-устойчиви материали, като титанови сплави, които ще издържат на по-високи температури. 

Освен това е необходимо да се мисли за по-съвършена горивна система, електрическа инсталация и всички други системи в структурата на въздухоплавателното средство. 

Всички тези мерки са необходими, за да може самолетът да отговаря на традиционните стандарти за безопасност и дълготрайност. 

Всичко това ще доведе до твърде високи разходи за построяването на свръхзвуковия самолет.

Следователно, за да бъде произвеждано и широко използвано такова въздухоплавателно средство в гражданската авиация, е необходимо производителите да разполагат и влагат достатъчно пари, за да ги построят, а за авиокомпаниите трябва да е изгодно купуват такива самолети. 

За период от 50 години в гражданската авиация са използвани не повече от 20 свръхзвукови самолета, а техните оператори са само три компании - British Airways, Air France и Aeрофлот. Всички те получиха значителни субсидии от своите правителства.

Технологията не е най-голямата пречка пред полетите с 6500 км/ч

Технологията не е най-голямата пречка пред полетите с 6500 км/ч

В бъдеще свръхзвуковите самолети ще летят заедно с обикновените

Разходите по експлоатацията

Досега в историята вече имаше два свръхзвукови пътнически самолета - френско-британският Конкорд и руският Ту-144, но те се оказаха нерентабилни. 

Факт е, че при такива самолети, не само цената на построяването им е много висока, значително скачат и разходите за тяхната експлоатация в сравнение с традиционните пътнически лайнери. 

По-специално, в случая със свръхзвуковия самолет Concorde се оказа, че разходите за гориво са несъразмерно високи. 

След началото на търговската експлоатация икономистите от Air France и British Airways изведнъж осъзнаха, че полетът от Лондон до Ню Йорк изисква зареждане с 120 тона авиационен керосин в 17 резервоара за гориво. 

За полет от Москва до Владивосток също се изисква огромно количество гориво, което означава, че по пътя ще се наложи презареждане или да се търсят нови технически решения. 

По този начин съветският свръхзвуков самолет Ту-144 съществено отстъпваше на Конкорд по дължина на полета, въпреки че именно тази характеристика е много важна за мащаба на огромната Русия. 

Заслужава да се отбележи, че свръхзвуковите самолети имат по-висока амортизация от конвенционалните самолети, което означава, че разходите за ремонт и обновление на такъв авиопарк ще бъдат значително по-високи.

Снимка 408226

Източник: Wikipedia

Икономическа целесъобразност

Както беше отбелязано по-горе, двата предишни свръхзвукови самолета - Concorde и Tу-144, бяха нерентабилни. 

Разходите за производство и експлоатация на такива самолети са толкова големи, че е малко вероятно цената на билета да бъде масово достъпна. 

По този начин възниква въпросът, доколко самолетите ще бъдат търсени от превозвачите, имайки предвид не само цената на производството и придобиване, но и огромните разходи за гориво и поддръжка.

В случая с Concorde цената на билета Лондон - Ню Йорк беше 11 хиляди долара, което беше доста скъпо дори за онези пътници, които предпочитаха бизнес класа.

Стартъпът Boom набра $100 милиона, за да възроди свръхзвуковите полети

Възраждането на свръхзвуковите полети е крачка по-близо

С помощта на бивши кадри от Nasa, Boeing, Lockheed Martin и SpaceX

Въпросът за безопасността на пътниците

Свръхзвукови самолети трябва да летят в по-високи слоеве на атмосферата. 

И ако това не е проблем за военните самолети, тъй като пилотите носят компенсаторни костюми за висока надморска височина, за пътниците в ежедневно облекло, такива полети могат да бъдат опасни. 

В допълнение, такива въздухоплавателни средства трябва да бъдат оборудвани с допълнителни системи за снабдяване с кислород, казват експерти, в противен случай полетът става много рискован за пътниците.

Екологична безопасност

Еколозите бият тревога вече и по отношение на конвенционалните самолети, какво остава за възможните вредни емисии от свръхзвукови самолети. 

Въпреки тези трудности, през септември 2018 г. заместник-генералният директор на ПАО "Туполев" Валери Солозобов каза, че компанията завършва предпроектната работа на свръхзвуков пътнически самолет. Той ще може да лети със скорост до 1900 км/ ч на височина от 11 километра. 

В същото време Солозобов отбеляза, цитиран от vestifinance.ru, че авиационните специалисти все още трябва да работят за намаляване на свръхзвуковото въздействие върху самолета.