Тол системата за таксуване на тежкотоварните автомобили в България ще започне да работи на 16 август 2019 г. Електронната винетка за леките коли пък влиза в сила още на 1 януари, като шофьорите ще разполагат с 30 дни, за да сменят хартиените си стикери с цифрови.

Това предвиждат промени в Закона за пътищата, внесени от ГЕРБ в деловодството на Народното събрание. В законопроекта обаче не е посочено за кои пътища ще се плащат такси и за кои - не. Тол таксите ще важат за камиони и автобуси, като ще размерът зависи от екологичната категория на превозното средство.

Тол системата в България: Какво представлява и колко ще плащаме?

Тол системата в България: Какво представлява и колко ще плащаме?

Договорът бе подписан, но остават много въпросителни

Старите винетки за тежкотоварни автомобили, независимо дали са купени след 16 август 2018 г., или след 1 януари 2019 г., ще важат до 15 август 2019 г.

Валидността на електронните винетки ще е като тази на стандартните - 1 година, 3 месеца, 1 месец, 1 седмица. Предлага се и въвеждането на уикенд електронна винетка, която ще важи от 12:00 в петък до полунощ в неделя.

Коя е компанията, която ще изгради тол системата в България?

Коя е компанията, която ще изгради тол системата в България?

Австрийският консорциум бе избран за победител

Тол таксите и електронните винетки ще могат да се плащат на 500 електронни терминала из страната. Какви ще са цените на и кои пътища ще бъдат платени ще реши правителството.

Тол системата се изгражда от австрийската KapschTrafficCom, която има сериозен опит в тази дейност, а цената й е 150 млн. лева без ДДС. Компанията трябва да я изгради изцяло за своя сметка, като разходите ще й бъдат възстановени в рамките на 3 години от събраните такси.

Официално: Тол системата влиза в сила през следващата година

Официално: Тол системата влиза в сила през следващата година

Промени се предвиждат и при електронните винетки

Превидено е изграждането на 500 терминала за регистриране и издаване на електронни винетки, 100 автомобила за контрол, 100 пункта за претегляне в движение и 500 портала за тол контрол. Трябва да бъде изграден и изчислителен център и офис за поддържка.

Очакваните приходи от новата транспорта система са 1 млрд. лв. годишно, което е около 3 пъти повече от събираното сега от винетки.